گروه سیاسی- محمدعلی بدری: عصر 19 خردادساعاتی پیش از نشست اعضای شورای امنیت سازمان ملل برای رای‌گیری درباره قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه ایران، 3کشور گروه وین پاسخ رسمی نامه ایران را به تهران فرستادند

این نامه، پاسخی است به نامه ایران درباره تبادل سوخت هسته‌ای 20 درصد با اورانیوم کمتر غنی‌شده ایرانی در کشور ترکیه که پس از برگزاری نشست سه‌جانبه تهران با حضور رئیس‌جمهور برزیل و نخست‌وزیر ترکیه تنظیم شد و در وین به نفر دوم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحویل داده شد.

پرسش‌ها را بررسی می‌کنیم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در این باره توضیح داد: این نامه ساعت یک بعدازظهر روز چهارشنبه به وقت تهران تحویل ایران شد و هر سه کشور آمریکا، روسیه و فرانسه به‌طور جداگانه پاسخ خود را ارائه کرده‌اند.

علی‌اکبر صالحی درباره محتوای پاسخ 3کشور به ایسنا گفت: 3کشور سؤالاتی را در ارتباط با بیانیه ایران، ترکیه، برزیل درباره مبادله سوخت مطرح کرده‌اند. صالحی گفت: ما این سؤالات را بررسی خواهیم کرد.

صالحی با بیان اینکه جزئیات پاسخ 3کشور آمریکا، روسیه و فرانسه در قالب نامه به‌زودی منتشر می‌شود، تاکید کرد: اما اعلام نظر ایران منوط به بررسی کامل این پاسخ است.
آسوشیتدپرس نیز به نقل از دیپلمات‌های آگاهی که نامی از آنها نبرده، درباره محتوای نامه گروه وین نوشت: در بیانیه تهران پرسش‌ها و ابهامات زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد مذاکرات در این‌باره متوقف شده است.

با کاری که در نیویورک می‌کنند در تعارض است

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت‌وگویش، با اشاره به تلاش آمریکا و همپیمانانش در نیویورک برای تصویب قطعنامه‌ دیگر علیه ایران تاکید کرد: پاسخ گروه وین درباره نامه تبادل سوخت با اقدامی که در نیویورک انجام می‌دهند در تعارض است.

بنیان و روح بیانیه‌ تهران، بر این مبناست که این کشورها در جهت اقدامات غیرسازنده حرکت نکنند اما با این اقدام، نیت واقعی‌شان روشن شد که از ابتدا هم تمایلی به انجام مبادله سوخت نداشتند و آن را یک مسئله سیاسی و تلاشی برای بازنگه داشتن مسئله هسته‌ای ایران می‌دانستند.

3رأی غیرمثبت احتمالی

صالحی در حالی اینگونه سخن گفت که در سوی دیگر زمین، اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت منتظر طلوع خورشید برای تشکیل جلسه و تصویب قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه ایران بودند.

پیش از این ژرار آرو سفیر فرانسه در سازمان ملل متحد روز دوشنبه به خبرنگاران گفته بود: هنوز تاریخی قطعی برای نشست شورای امنیت تنظیم نشده اما رای‌گیری به‌زودی انجام می‌شود.

برخی منابع خبری تا روز سه‌شنبه خبر دادند که این قطعنامه تا نیمه ژوئن - اواخر خرداد- بین 15 عضو کنونی شورای امنیت به رای گذاشته می‌شود.اما جلسه رای‌گیری در نزدیک‌ترین زمان ممکن یعنی صبح چهارشنبه به وقت نیویورک - سحرگاه پنجشنبه به وقت تهران- برگزار شد.

تا زمان تهیه این گزارش، جز گمانه‌زنی‌های دیپلماتیک و رسانه‌ای، خبر دقیقی از محتوای رای 5 عضو دائم و 10 عضو غیردائم شورای امنیت منتشر نشده  اما، پیش از این، چین و روسیه اعلام کرده‌اند که در تحریم ایران با آمریکا، انگلیس و فرانسه همراه خواهند بود.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که ترکیه، برزیل و لبنان، از اعضای غیردائم شورای امنیت به این قطعنامه رای مثبت ندهند. روشن نیست که رای این سه کشور ممتنع خواهد بود یا منفی.

«شدید» با لهجه آمریکایی

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، درباره دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران گفت: تحریم‌های جدید که به خاطر خودداری از توقف غنی‌سازی اورانیوم ممکن است علیه جمهوری اسلامی تصویب شود، حداکثر شدت را خواهد داشت.

به‌گزارش نووستی، کلینتون که به اکوادور سفر کرده بود، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: بسته اقدامات درباره تهران شامل سخت‌ترین تحریم‌هایی است که ایران با آن روبه‌رو شده است. وزیر امور خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرد که قطعنامه ایران را مجبور کند تا از برنامه غنی‌سازی اورانیوم دست بردارد. او ادامه داد: جامعه جهانی در این باره وحدت بسیار زیادی نشان می‌دهد.

دیداری که انجام نشد

روزهای دوشنبه و سه‌شنبه که شورای امنیت سازمان ملل پشت درهای بسته پیش‌نویس تحریم‌های جدید را نهایی می‌کرد، احمدی‌نژاد صدور هر نوع قطعنامه جدید را چماقی جدید خواند و صدور قطعنامه را پایان گفت‌وگو دانست.

رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به بیانیه هسته‌ای سه‌جانبه تهران، آن را فرصتی طلایی برای اوباما خواند و مجددا از رفتار روس‌ها انتقاد کرد. احمدی‌نژاد در استانبول در اجلاسی شرکت کرده بود که ولادیمیر پوتین نیز میهمان همان اجلاس بود.

در میان گمانه‌زنی‌های گوناگون درباره احتمال دیدار احمدی‌نژاد و پوتین، اجلاس استانبول پایان یافت و اخبار سفر احمدی‌نژاد به تاجیکستان برای شرکت در اجلاس آب، روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفت.

احمدی‌نژاد در نشست شانگهای شرکت نمی‌کند

یک مقام روسی اعلام کرد: رئیس‌جمهور ایران در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای شرکت نخواهد کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این مقام بلندپایه روس گفت: به خاطر تنش به‌وجود آمده در روابط مسکو-تهران مبتنی بر برنامه هسته‌ای ایران، محمود احمدی‌نژاد قصد دارد تا این هفته در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای شرکت نکند.

این مقام دیپلماتیک ادامه داد: ایران درصدد اعزام یک هیأت نمایندگی به نشست سازمان همکاری‌های شانگهای است. پیش از خروج احمدی‌نژاد از ایران، رسانه‌های دولتی خبر این سفر را با 3 مقصد استانبول، دوشنبه و شانگهای منتشر کرده بودند. 

روزنامه نیویورک‌تایمز نیز در گزارشی به نقل از سخنگوی وزارت خارجه چین نوشت: احمدی‌نژاد روز جمعه در نمایشگاه شانگهای شرکت می‌کند. رئیس‌جمهور نیز در فرودگاه تهران، هدف خود را از سفر به چین شرکت در نمایشگاه شانگهای - که نمایشگاهی جهانی است - اعلام کرد و گفت: در سفر به چین دیدارهایی را با بازرگانان و مسئولان کشورهای دیگر خواهیم داشت.

سازمان همکاری‌های شانگهای علاوه بر چین و روسیه شامل کشورهایی همچون قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان است. همچنین ایران، هند و پاکستان عضو  ناظر این سازمان هستند  و در گذشته تمایل خود را برای پیوستن به این سازمان اعلام کرده‌اند.

کد خبر 109352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز