گروه سیاسی: اتحادیه اروپا و کاخ سفید، نامه جلیلی به اشتون را تمایل ایران برای ادامه گفت‌وگوها تعبیر کردند

و بدون اشاره به پرسش‌های دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در این نامه، اعلام کردند که برای ادامه گفت‌وگو با تهران آماده‌اند؛ این در حالی بود که روز سه‌شنبه رئیس‌جمهور آمریکا در دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: ما قصد داریم بر ایران اعمال فشار کنیم.سه‌شنبه 15 تیر همان روزی بود که سعید جلیلی پاسخ نامه 24‌خرداد کاترین اشتون را فرستاد.

خواندن نامه با یک چشم

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گزارش‌ها درباره آمادگی ایران برای ازسرگیری گفت‌وگوها درباره فعالیت‌های هسته‌ای استقبال اما اعلام کرد که هنوز ایران به‌طور رسمی در این باره اطلاع نداده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماجا کوسیجانکیک، سخنگوی کاترین اشتون، گفت: ما گفته‌ایم که آماده‌ایم با طرف ایرانی دیدار کنیم. او تاکید کرد که هرگونه گفت‌وگو با ایران باید بر برنامه هسته‌ای این کشور و نه چیزی دیگر متمرکز باشد.

این درحالی است که جلیلی در نامه خود، خطاب به اشتون نوشته بود: بدون شک لازمه چنین گفت‌وگویی تعهد همه طرف‌های گفت‌وگو به اجرای NPT و اعلام موضع صریح نسبت به رفتارهای خارج از این چارچوب، از جمله فعالیت‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی است.

او در پرسش سوم این نامه نیز نوشت:  برای روشن‌شدن‌مبانی مشترک گفت‌وگو، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی چیست؟

پاسخ رسمی دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی اشتون همچنین در ادامه سخنانش یادآوری کرد که اشتون نامه‌ای را برای سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در ماه گذشته نوشت و از وی برای بازگشت به میز مذاکره دعوت کرد.

او ادامه داد: اشتون به جلیلی نامه‌ای نوشت و از او برای نشستی در اسرع وقت دعوت کرد. کوسیجانکیک تاکید کرد: اما روشن است که این (نشست) باید درباره برنامه هسته‌‌ای ایران باشد. سخنگوی اشتون گفت: اگر آنها آماده ملاقات با اشتون هستند این خبر خوبی است اما ما تا‌کنون هیچ‌گونه پاسخ رسمی از جانب آنها دریافت نکرده‌ایم.

فکر می‌کنم آماده باشیم

در سوی دیگر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران درباره نامه اخیر جلیلی گفت: اگر ایران درباره‌ گفت‌وگو با گروه 1+5 جدی باشد، من فکر می‌کنم ما آماده ملاقات خواهیم بود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، مارک تونر تاکید کرد: آشکار است که ما باید پیشنهاد ایران را ارزیابی کنیم اما این یک رویکرد دو سویه است و مسیر تعامل همواره باز باقی می‌ماند.

تونر اما از اظهارنظر درباره شرط‌هایی که ایران برای این گفت‌وگوها گذاشته است از جمله اینکه باید شامل گفت‌وگو درباره برنامه هسته‌ای رژیم صهیونیستی نیز باشد، خودداری کرد.

همسویی اوباما و نتانیاهو

در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد: باراک اوباما، در دیدار با بنیامین نتانیاهو که روز سه‌شنبه در کاخ سفید انجام شد، تاکید کرد: ما قصد داریم بر ایران اعمال فشار کنیم.
رئیس‌جمهور آمریکا به تلاش تحت رهبری آمریکا در سازمان ملل برای اعمال دور چهارم تحریم‌ها علیه  جمهوری اسلامی به‌دلیل خودداری تهران از محدود کردن برنامه‌های هسته‌‌ای اشاره کرد. براساس این گزارش، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم در این دیدار خواهان اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران شد.

این در حالی است که در همان روز سه‌شنبه، تهران پاسخ درخواست اتحادیه اروپا را برای ادامه گفت‌وگوهای هسته‌ای اعلام کرد.جلیلی خطاب به اشتون در پایان این نامه نوشت: پاسخ شما به موارد ذیل برای ادامه گفت‌وگوها ضروری است:

1 - هدف از گفت‌وگوها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران؟
2 - آیا به منطق گفت‌وگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت؟
3 - برای روشن شدن مبانی مشترک گفت‌وگو، نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته‌‌ای رژیم صهیونیستی چیست؟

پاسخ شما به مفاد فوق می‌تواند زمینه را برای چگونگی شکل‌گیری گفت‌وگوها برای رفع نگرانی‌‌های مشترک جهانی در جهت تحقق صلح، عدالت و سعادت ملت‌ها با حضور سایر کشورهای علاقه‌مند از اول سپتامبر فراهم کند.

کد خبر 111221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز