نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی 17 خرداد در وین آغاز به کار می‌کند

در دستور کار دومین نشست فصلی پس از آغاز مدیرکلی یوکیو آمانو بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بررسی‌گزارش 42بندی بهاره او قرار دارد.

بیشتر محتوای گزارش آمانو درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران است.اگرچه در گزارش 9 صفحه‌ای مدیرکل ژاپنی آژانس، هیچ اشاره‌ای به امضای بیانیه سه‌جانبه تهران بین سران ایران ، ترکیه و برزیل نشد اما به‌نظر می‌رسد علی‌اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این موضوع را در نشست فصلی امروز به‌جریان بیندازد.

اما در همین حال و در وضعیتی که پیش‌نویس قطعنامه چهارم تحریم‌ها علیه ایران، روی میز اعضای دائم و غیردائم شورای امنیت سازمان ملل ورق می‌خورد، به‌نظر می‌رسد نمایندگان آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین و آلمان نشست فردا را به محملی برای تسهیل روند صدور قطعنامه شورای امنیت بر مبنای تصمیم‌گیری‌های این فصل شورای حکام آژانس تبدیل کنند؛ تصمیم‌هایی که بر بندبند گزارش ژوئن 2010 استوار خواهد بود.

آمانو در این گزارش مفصل که ادعاهای تازه و کهنه‌ای درباره برنامه هسته‌ای ایران طرح می‌کند، حداقل 6بار درباره همکاری ایران با آژانس - ازجمله درباره پایگاه هسته‌ای فوردو - فعل منفی به کار برده است.

در متن این گزارش، تحولات اخیر برنامه هسته‌ای ایران از جمله فعالیت‌های غنی‌سازی و فرآوری مفصل شرح داده شده اما به بیانیه سه‌جانبه تهران مبنی بر تبادل اورانیوم خارج از خاک ایران، که بین ایران، برزیل و ترکیه امضا شد، اشاره‌ای نشده است.

در دومین گزارش آمانو در کسوت مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همچنین باز عبارت «موضوعات باقیمانده» در برنامه هسته‌ای ایران، تکرار شده و این بار این عبارت پیش از عبارت «ابعاد نظامی احتمالی» نوشته شده است.

همچنین در بندهای پایانی این گزارش اشاره شده که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکرده و ذخیره اورانیوم ایران به 4/2 تن رسیده است. پیش از این نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به این گزارش یوکیو آمانو انتقاد کرده بود.

فردا اما بهترین فرصت برای ارائه اعتراض رسمی ایران به این گزارش آمانو درباره برنامه‌های هسته‌ای اخیر ایران خواهد بود. به گزارش ایسنا، به نقل از سلطانیه، بیانیه جنبش غیرمتعهد‌ها درباره ایران و حمایت از حقوق هسته‌‌ای آن نیز، در نشستی تصویب شده  و قرار است در زمان طرح موضوع ایران از سوی نماینده مصر در آژانس ارائه شود.

سلطانیه در واکنش اول خود در نخستین ساعات پس از انتشار گزارش فصلی آمانو، گفت که در این گزارش به «مسائل تکراری» پرداخته شده که به اعتبار آژانس لطمه وارد کرده است.
به گزارش ایلنا، علی‌اصغر سلطانیه با اعلام اینکه از عدم‌اشاره به بیانیه تهران در گزارش جدید آژانس شگفت‌زده شده است، تاکید کرد: عدم‌اشاره به بیانیه تهران در گزارش آژانس بسیار عجیب است.

سلطانیه که با پرس‌تی‌وی گفت‌وگو می‌کرد، گفت: ادامه این رویکرد به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و دبیرخانه عمومی آسیب جدی وارد می‌کند، بنابراین، مدیرکل آژانس باید به این بازی خسته کننده، این قبیل تقاضاهای تکراری و بازتاب ناقص و نسبی حقایق پایان دهد.

در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، علاوه بر موضوعات دستور کار و موضوع ایران،  برنامه هسته‌ای سوریه نیز به بررسی گذاشته خواهد شد.

رایزنی سران روسیه و آلمان برای صدور قطعنامه تحریم علیه ایران

سران روسیه و آلمان مدعی شدند که قدرت‌های جهانی در آستانه تصویب دور جدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران قرار دارند. آلمان و 5 عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، انگلیس، روسیه، چین و فرانسه) اخیرا دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران را به بحث گذاشته‌اند و واشنگتن مدعی شده است که رای‌گیری درباره‌ قطعنامه‌ جدید احتمالا در روزهای آینده انجام خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور روسیه گفت: این امکان وجود دارد که در آینده‌ نزدیک تحریم‌ها در شورای امنیت سازمان ملل تصویب شود. صدراعظم آلمان ادامه داد: من خیلی خوشحالم که ما امروز می‌توانیم اینجا بایستیم و بگوییم که این یک موضع مشترک است که نه تنها شامل اتحادیه‌ اروپا، آمریکا و روسیه است بلکه شامل چین نیز هست.

مدودف نیز که برای یک سفر دو روزه و گفت‌وگو درباره‌ مسائل مختلف با مرکل به آلمان سفر کرده بود با تاکید بر اینکه هیچ‌کس نمی‌خواهد تحریم‌ها را اعمال کند اما برخی اوقات این تحریم‌ها لازم هستند، تاکید کرد: وضعیت طوری است که توافق در زمینه تحریم‌ها تقریبا وجود دارد.

کد خبر 109102

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز