گروه سیاسی: دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران، پاسخ نامه کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را داد

در محتوای این نامه، اگرچه  از شهریور به‌عنوان زمان بالقوه آغاز گفت‌وگوهای ایران و اروپا نام برده شده اما به محل انجام این گفت‌وگوهای احتمالی اشاره‌ای نشده است.

اشتون روز 24 خرداد، یعنی درست یک روز پس از آنکه چهارمین قطعنامه تحریم‌ها علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل به امضای 12 عضو از 15 عضو این شورا رسید، نامه‌ای را با محتوای پیشنهاد گفت‌وگو برای جلیلی فرستاده بود. 

جلیلی نیز در پاسخ خود، به جایگاه زمانی نامه اشتون اشاره کرده و نوشته است: برای من جالب است که به‌رغم پیگیری‌های وزرای محترم خارجه برزیل و ترکیه و عدم‌آمادگی جنابعالی برای گفت‌وگو در 3ماه گذشته، درست یک روز پس از صدور قطعنامه، در نامه‌ای خواهان گفت‌وگو شده‌اید.

جالب‌تر اینکه پس از ارسال نامه شما، دولت آمریکا و اتحادیه اروپا اقدام‌های دیگری از نوع فشار را طرح  کرده‌اند این رفتار در چارچوب راهبرد اعلامی شما (فشار و گفت‌وگو) قابل درک و البته غیرقابل پذیرش است.

گفت‌وگو در سایه فشار

نماینده مقام معظم رهبری در شورای‌عالی امنیت ملی در ادامه برای اشتون نوشت: جامعه جهانی، گفت‌وگو در سایه فشار را دیکتاتوری و به دور از تمدن لازم برای گفت‌وگو می‌داند. انجام گفت‌وگو برای اعمال فشار و دشمنی با یک ملت، همچون گذشته حرکت در مسیری بن‌بست، پرهزینه و بی‌فایده خواهد بود.

پاسخ‌های ضروری برای ادامه گفت‌وگو‌های ضروری

در پایان این نامه آمده است: خانم اشتون! آنگاه که جهت گفت‌وگو روشن باشد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد، متکی به ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی،  منطقه‌ای و بین‌المللی خود که شما به‌خوبی به آن آگاه هستید، در جهت تحقق همکاری‌های سازنده بین‌المللی برای رفع نگرانی‌های مشترک، گفت‌وگو نماید.

بر مبنای نکات فوق چنانکه از سوی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اعلام شد، پاسخ شما به موارد ذیل برای ادامه گفت‌وگو‌ها ضروری است:
1- هدف از گفت‌وگو‌ها برای تعامل و همکاری است یا ادامه روند دشمنی و تقابل با حقوق ملت ایران؟
2- آیا به منطق گفت‌وگو که لازمه آن اجتناب از هرگونه تهدید به فشار است، التزام خواهید داشت؟
3- برای روشن شدن مبانی مشترک گفت‌وگو،  نظر روشن و صریح شما درباره سلاح هسته‌ای رژیم صهیونیستی چیست؟

از اول سپتامبر

نامه جلیلی به اشتون اینگونه پایان می‌یابد: پاسخ شما به مفاد فوق می‌تواند زمینه را برای چگونگی شکل‌گیری گفت‌وگو‌ها برای رفع نگرانی‌های مشترک جهانی در جهت تحقق صلح، عدالت و سعادت ملت‌ها با حضور سایر کشورهای علاقه‌مند از اول سپتامبر فراهم نماید.

کد خبر 111141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز