همشهری آنلاین: مصطفی محمد نجار از مذاکره با ترکیه در خصوص مسائل امنیتی و تجاری در قالب سیزدهمین اجلاس کمیسیون عالی امنیتی میان دو کشور خبر داد.

مصطفی محمد نجار

به گزارش ایسنا وی  که در حاشیه دیدار با قائم مقام وزیر کشور ترکیه در جمع خبرنگاران حاضر شده بود، خاطر نشان کرد: ایران و ترکیه در سطوح عالی از دیدگاه‌های مشترکی برخوردار هستند. در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، امنیتی و تجاری این دیدگاه‌ها وجود دارد.

وی توضیح داد: در بعد سیاسی محکوم کردن رژیم غاصب صهیونیستی همواره از سوی دو کشور انجام شده است که نمود بارز آن در اقدامات این دو کشور و موضع‌گیری‌ها در برابر حمله‌ رژیم صهیونیستی به کاروان آزادی بود. ضمن این‌که بیانیه مشترک ایران، برزیل و ترکیه در ارتباط با استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ی در مقابل استکبار جهانی ـ که نمی‌خواهند کشورهای در حال توسعه از این انرژی برای مردم‌شان بهره ببرند ـ نشان از دیدگاه‌های مشترک دو کشور دارد.

هیاتی از وزارت کشور ترکیه به ایران سفر کرده است و سیزدهمین اجلاس کمیسیون عالی امنیتی برگزار و منجر به امضای بیانیه مشترک میان ایران و ترکیه شد. در این بیانیه مواردی در زمینه موضوع انسداد مرزها، توجه به مرز برای امنیت و مترددین از مرز، مبارزه با قاچاق موادمخدر و تامین امنیت زائرینی که از طریق ترکیه به مقصد سوریه می‌روند،‌ همچنین مقابله با قاچاق کالا و سوخت و فعال کردن تجارت در مرز کشور مورد بحث قرار گرفت و دو طرف توافقاتی در این زمینه‌ها داشتند.

وزیر کشور گفت: ما تاکید کردیم که باید توجه ویژه به مباحث امنیتی شود، ضمن این‌که در زمینه روابط تجاری و بازرگانی، سطح روابط بسیار خوب است. در چهار ماهه اول سال ‌٢٠١٠ حجم تبادلات تجاری حدود ‌٦/٢ میلیارد دلار بوده است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال به ‌١٠ میلیارد دلار برسد. امیدواریم در پنج سال آینده طی توافقی که دو رییس‌جمهور انجام دادند، حجم تبادلات به ‌٣٠ میلیارد دلار برسد.

وی افزود: مذاکراتی انجام شد که مسافرت استانداران مرزی و غیرمرزی و حتی تجار و صاحبان صنایع به ترکیه و ایران به افزایش تبادلات بازرگانی میان دو کشور کمک کند، ضمن این‌که در مورد مراقبت در مرز و مقابله با تجارت سوخت و کالا انجام شود که این‌ها به افزایش میزان همکاری‌های مشترک کمک می‌کند.

وی ادامه داد: موضوع امنیت زائران یکی از موارد مهمی بود که قرار شد طرف ترک تمهیداتی در این زمینه بیندیشد تا امنیت زائران کاملا تامین باشد.

نجار در ادامه در مورد افزایش همکاری‌های اقتصادی میان ایران و ترکیه نیز گفت: اراده رهبران عالی دو کشور بر توسعه‌ روابط میان ایران و ترکیه است. این دو کشور، کشورهایی دوست و برادر هستند. امروز حجم همکاری‌های مشترک بسیار بالاست و همکاری‌های سیاسی نیز نشان می‌دهد می‌خواهند به کشورهای توسعه یافته این پیام را بدهند که کسی نمی‌تواند سدی مقابل پیشرفت کشورهای در حال توسعه شود، به ویژه در زمینه استفاده از انرژی صلح‌آمیز انرژی که هدف‌گذاری بسیار بالایی است و امیدواریم همکاری‌های مشترک در زمینه‌ سیاسی ادامه یابد.

محمد نجار تاکید کرد: چشم‌انداز روشنی در زمینه‌ همکاری‌های اقتصادی وجود دارد که برنامه‌ریزی می‌کنیم تا استانداران فعال شوند و استعدادهای استان‌های مرزی به ویژه شناسایی و اعلام شود.وی افزود: یکی از مسائل بسیار مهم،‌ برقراری امنیت در کار میان دو کشور است و هر میزان تبادلات مرزی را در سایه‌ امنیت برقرار کنیم و با عواملی که در تلاش برای ایجاد ناامنی هستند، مقابله کنیم موفق‌تر هستیم.

وزیر کشور با اشاره به موافقت دو کشور در زمینه‌ استرداد مجرمین گفت: این موارد بستری برای افزایش تبادلات تجاری و همکار‌ی‌ها فراهم می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که نمایندگان آمریکا اعلام کرده‌اند از طرح رژیم صهیونیستی برای حمله به ایران حمایت می‌کنند، گفت: این موارد چیزهای تازه‌ای نیست و در سی سال گذشته بارها تکرار کرده‌اند. با سیاست چماق و هویج گاهی تحریم و گاهی تهدید می‌کنند. این در حالی است که ملت ایران راه خود را با قوت و قدرت ادامه می‌دهد. هر زمان حاضر شوند شرایط ما و ملت ایران را بپذیرند، در شرایطی کاملا عادلانه ایران آمادگی دارد حقوق ملت عزیزش را احیاء کند.

 

 وزیر کشور همچمین در خصوص حوادث تروریستی در زاهدان با بیان این‌که « انجام مذاکرات با پاکستان برای مبارزه با تروریسم از طرف وزارت خارجه و مسئولان در حال پیگیری است» گفت: ما اعلام کرده‌ایم نباید شرایطی فراهم شود که اشرار از امکانات کشورهای همسایه استفاده کنند تا امنیت و آسایش مردمان لطمه ببیند.

7 مظنون و 2 متهم دستگیر شده و 9 شرور به هلاکت رسیدند

مصطفی محمدنجار تاکید کرد:‌ ما همواره تلاش کرده‌ایم مرزهای ما برای همسایگان امن‌ترین مرزها باشد. انتظار ما نیز این است که همسایگان ما نیز این مراقبت‌ها را داشته باشند تا مرزشان برای ملت ایران امن باشد.

وی همچنین در زمینه‌ آخرین اقدامات وزارت کشور در مورد پیگیری انفجار تروریستی در زاهدان گفت: نیروهای امنیتی و اطلاعاتی موضوع را به طور دائم پیگیری می‌کنند. هفت مظنون و دو نفر متهم را نیز در این رابطه دستگیر کرده‌ایم به عنوان کسانی که این موضوع را پشتیبانی می‌کردند و دخیل بودند، ضمن این‌که معابری که این گروه‌ها از آن عبور می‌کردیم را مسدود کردیم و در انسداد این معابر و مقابله با آن‌ها درگیری‌هایی بوده است که ‌٩ نفر از این اشرار تاکنون به هلاکت رسیده‌اند.

وزیر کشور گفت: اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است و از نظر امنیتی و اطلاعاتی نیز تمهیداتی را فراهم می‌کنیم که پس از نهایی شدن به اطلاع افکار عمومی خواهیم رساند.

کد خبر 112547

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز