گروه اجتماعی: معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور از اجرای برنامه کاهش دروغگویی، غیبت، شایعه و... در جامعه خبرداد

علی رضا افشار

علیرضا افشار احیای ستاد امر به معروف، کمیته صیانت از حقوق شهروندی و ستاد حفاظت اجتماعی را از برنامه‌های طرح تحول اجتماعی عنوان کرد و افزود: در طرح کاهش آسیب‌های اخلاقی در جامعه برنامه‌هایی برای کاهش تهمت در جامعه برنامه‌ریزی شده است.

وی گفت: 8میلیارد و 400میلیون تومان برای ترویج حجاب و عفاف با صدا و سیما در سال89 قرارداد بسته شده است تا برنامه‌های مرتبط با ترویج حجاب و عفاف تهیه کنند، همچنین با سازمان شهرداری‌ها نیز قراردادی 20میلیارد تومانی بسته شده که برای ترویج حجاب و عفاف تبلیغ کنند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دیر بازده‌ هستند و تأثیر آن پس از 15 تا 20سال در جامعه پدیدار می‌شود گفت: شورای اجتماعی کشور در سال 88 با بهره‌گیری از نظرات بیش از 200 کارشناس از دستگاه‌های دولتی، حوزه، دانشگاه و نهادهای مردمی طرح تحول اجتماعی را تدوین و پس از تصویب در شورای اجتماعی اجرا کرد.

افشار مهم‌ترین محورهای این طرح را کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و افزود: تسهیل ازدواج آسان با همکاری سازمان ملی جوانان و خیرین ازدواج، ساماندهی مشاوره‌های خانواده و تقویت اورژانس اجتماعی، ایجاد هیأت‌های حل اختلاف در محلات و افزایش امنیت اجتماعی و اخلاقی در جامعه از مهم‌ترین برنامه‌های این طرح است.

معاون اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور در مورد اجرای طرح عفاف و حجاب در جامعه گفت: این طرح به‌عنوان برنامه ملی در مدارس، دانشگاه‌ها، مهدهای کودک و مراکز دولتی در حال اجراست که حضور طلاب جوان در مدارس کشور از مهم‌ترین این اقدامات است.

او ادامه داد: در مدارس از طریق طرح شبکه تشویقی مدارس و ریحانه‌النبی به‌دنبال آن هستیم که تأثیر خوبی در روح و روان دانش‌آموزان ایجاد کرده و آنها را به رعایت فرهنگ حجاب و عفاف تشویق کنیم. این طرح‌ها با همکاری وزارت آموزش و پرورش و تحت نظر حوزه انجام می‌شود. معاون اجتماعی وزیر کشور گفت: برای کارکنان ادارات نیز 12 برنامه آموزشی در رابطه با حجاب و عفاف در نظر گرفته شده که این برنامه‌ها آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

افشار تصریح کرد: در دانشگاه‌ها نیز به‌دنبال ترویج گفتمان حجاب و عفاف هستیم و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف در 30دانشگاه اجرایی شده و در بقیه دانشگاه‌ها نیز با بازگشایی این طرح اجرا می‌شود که در دانشگاه‌هایی که طرح حجاب و عفاف اجرا شده استقبال خوبی از این طرح شده است.

معاون اجتماعی وزیر کشور گفت: از هیأت‌های مذهبی و تشکل‌های قرآنی نیز خواسته‌ایم برای کاهش‌ آسیب‌های اجتماعی و کاهش طلاق و تحکیم خانواده‌ها با ما همکاری کنند. در این راستا 15 برنامه با تشکل‌های قرآنی استان‌ها به تصویب رسیده است تا از ظرفیت‌های فرهنگی کشور برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بهره ببریم.

معاون وزیر کشور از نهایی شدن طرح اطلس اجتماعی کشور خبرداد و افزود: فاز اول این طرح اجرا شده که درصورت نهایی شدن طرح آمار و اطلاعات حوزه‌های آسیب‌های اجتماعی کشور به‌صورت طبقه‌بندی شده در دسترس مسئولان و عموم قرار می‌گیرد.
افشار گفت: در مورد نشاط اجتماعی تاکنون شاخصی در کشور وجود نداشته است بنابراین امکان اندازه‌گیری و رشد یا کاهش آن در جامعه ممکن نبوده است.

ما به‌دنبال آن هستیم که شاخص‌های نشاط اجتماعی را معین کنیم و از این به بعد نیز استاندارها و فرمانداران هنگامی که می‌خواهند به وزارت کشور گزارشی را ارائه کنند باید گزارش براساس شاخص‌ها باشد.

کد خبر 113860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز