همشهری‌آنلاین: علی لاریجانی با تاکید بر این‌که «جایگاه رهبری برای تشخیص درست مسیرهاست»، گفت:

«این‌که گفته شود امام (ره)، انقلاب، جمهوری اسلامی و ولایت را قبول داریم به معنای بصیر بودن افراد نیست؛ این فقط یک چارچوب است. بصیر بودن بدان معناست که افراد با داشتن اطلاعات به روز و مطالعه‌ی مستمر تحلیل درستی داشته و از راهنمایی‌های رهبری استفاده کنند».

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، رییس مجلس شورای اسلامی در گردهمایی ائمه جماعات که با عنوان « اقتدار رهبری و آ‌گاهان سیاسی» در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، ضمن تشکر از حجت الاسلام حسین ابراهیمی، رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد، گفت: قبل از پیروزی انقلاب در بحث تشکیلات برای روحانیت با نقص مواجه بودیم که این نکته را شهید مطهری متذکر شده بودند.

وی با بیان اینکه داشتن تشکیلات برای روحانیون به معنای حزب و گروه نیست، بلکه به معنای فراهم شدن بستر و فضایی برای انجام کارهاست، گفت:« در این رابطه آقای ابراهیمی گام بسیار خوبی را برداشته است و از ایشان برای این امر سپاسگزاریم».

رییس قوه مقننه در ادامه به تبیین چگونگی صاحب تحلیل شدن افراد پرداخت و توضیح داد: هنگامی که افراد صاحب تحلیل از وضعیت جامعه و وضعیت بین‌المللی می‌شوند، دیگر در بادهای موسمی سیاسی و یا در هنگامی که کشور دچار مشکلات داخلی یا خارجی می‌شود راه را گم نمی‌کند و یا این‌که در مواجهه با تغییر تاکتیک‌ها مسیر را تغییر نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه «برای این که فردی بخواهد صاحب تحلیل شود باید به سوالاتی پاسخ دهد»،‌گفت: از جمله این سوالات آن است که آیا فرد برای صاحب تحلیل شدن باید شرایط پیرامونی خود را بداند و این که به کجا می‌خواهد برود، سمت و سو و به عبارتی دیگر هدف کجاست؟ این موضوع در مسائل دینی نیز وجود دارد، درواقع فردی از لحاظ دینی بصیر است که بداند از کجا آمده و به کجا می‌رود.

وی افزود: سوال سوم آن است که برای آن که صاحب تحلیل شویم بدانیم امکانات و ضعف‌های خودمان چیست و از آن شناخت کافی داشته باشیم. البته صاحب تحلیل بودن با دانستن واقعیات عینی امکان پذیر می‌شود. در همین رابطه مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با نمایندگان مجلس فرمودند که مجلس باید در همه طول مسیرکاری خود، آرمان‌گرا باشد، اما واقع‌گرایی را نیز از یاد نبرد. چرا که با توهم نمی‌توان کارها را سامان داد.

نماینده مردم قم در خانه ملت با بیان این‌که برای داشتن تحلیل، دانستن امکانات مهم است، گفت: نکته بعدی آن است که بدانیم موانع چیست. در امور اجتماعی و سیاسی باید در این رابطه قوی‌تر بود. چرا که دشمنان به سنگ‌اندازی و ایجاد سد برای ما می‌پردازد و در داخل نیز مشکلات سوء تفاهم‌ها به وجود می‌آید بر این اساس باید تحلیل درستی از موانع داشت.

لاریجانی افزود: همچنین برای داشتن تحلیل درست باید دانست که از چه مسیری حرکت کرد که هزینه کمتر و توفیق بیشتری حاصل شود. به عبارت دیگر پیدا کردن مسیر نیز بسیار مهم است. ممکن است در پیمودن آن مسیر پیچیدگی‌های بسیار در تاکتیک‌ها به وجود آید و آنقدر فضا مشوش شود که افراد هدف را گم کنند، لذا در این شرایط پیدا کردن مسیری که هزینه را کمتر کند، بسیار مهم به شمار می‌آید.

وی در ادامه یادآور شد در حوادث پس از انتخابات نزاع‌هایی در کشور به وجود آ‌مد که این نزاع‌ها باید حد خود را نگه می‌داشت نه آن که افراد هدف را گم کنند. در آن زمان عده‌ای با گم کردن هدف به نوعی به کشور و اقتصاد نظام ضربه زدند. از این رو می‌توان گفت که گم شدن راه، باعث از بین رفتن هدف می‌شود. البته در چنین مواردی باید همواره به رهبری رجوع کرد.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه « زمانی که اختلاف در تاکتیک‌ها ایجاد می‌شود یا افراد اهداف را گم می‌کنند باید به رهبری رجوع کنند»، ‌افزود: البته برخی تصور می‌کنند که آنقدر به فهم خود تسلط پیدا کرده‌اند که با ذهن و تحلیل خودشان می‌توانند مسیر را انتخاب کنند اما این موضوعی نادرست است چرا که جایگاه رهبری و امامت برای آن است که هنگامی که پیچیدگی حقیقت برای افراد حاصل شد و افراد نتوانستند مجال حرکت درست را پیدا کنند از امام برای تشخیص راه درست بهره جویند؛ به عبارت دیگر جایگاه رهبری برای تشخیص درست مسیر است.

لاریجانی با تاکید بر این که « افراد باید تلاش کنند که صاحب تحلیل شوند»، افزود:« تحلیل مساله‌ای شخصی است؛ این که تنها بگوییم آقا را قبول داریم، کفایت نمی‌کند. این موضوع مثل این است که کسی در مسائل دینی تنها بگوید که قرآن و ائمه را قبول دارد ولی به آنها ورود پیدا نکند و از راهنمایی‌هایشان استفاده نکنند. چنین فردی، فردی بصیر به شمار نمی‌آیند، چرا که شناخت واقعی اسلام منوط به آن است که افراد بهره‌ی کامل از متون دینی داشته باشند.»

وی ادامه داد:‌ همانطور که در مسائل دینی تنها قبول داشتن قرآن، ائمه و روایات اسلامی بصیر بودن افراد را حاصل نمی‌کند، در مسائل سیاسی نیز تنها این که گفته شود امام(ره)، انقلاب، جمهوری اسلامی و ولایت فقیه را قبول داریم به معنای بصیر بودن نیست اینها فقط چارچوب است بصیر بودن یعنی این که با داشتن مطالعه به موقع و به روز و اطلاعات صحیح صاحب تحلیل شده و از راهنمایی‌های رهبری استفاده کنند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که « در این رابطه وظیفه روحانیون و کسانی که دارای شان راهبری جامعه هستند، بسیار سنگین است»، گفت: روحانیون باید خود با تلاش و کوشش فراوان، اطلاعات را کسب کرده و در کنار آن از راهنمایی‌های مقام مظعم رهبری نیز کمک گیرند تا بتوانند مسیر درست را به مردم نشان دهند».

وی در توضیح چگونگی تشخیص وضعیت حال و موقف فعلی برای داشتن تحلیل درست، گفت: این موضوع دارای جنبه‌های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است. از منظر حرکتهای سیاسی، جمهوری اسلامی پس از پیروزی انقلاب توانست وضعیت کشور را از حالت وابسته بودن ارتقاء داده و در پناه افکار عالی امام(ره) و مسیر طی شده روحانیت، موقعیت عزت‌مندانه‌ای را حاصل کند.

لاریجانی افزود: از منظر دسترسی به فناوری و علوم پیشرفته نیز ایران توانست با تدابیر رهبری و استراتژی رهبران نظام، مسیر خوبی را طی نمایند. البته نمی‌توان گفت که در این زمینه بی‌نقص هستیم ولی با این وجود توانستیم که از وضعیت وابستگی مطلق به شرایطی برسیم که می‌توانیم اکنون روی پای خود بایستیم. نمونه‌ی آن را می‌توان در بحث هسته‌یی دید به گونه‌ای که جهان به دلیل پیشرفتهای جمهوری اسلامی، در موضوع هسته‌یی سنگ‌اندازی می‌کند، که این نشان از اهمیت این پیشرفت است و گرنه مطمئنا این عربده‌کشی‌ها رخ نمی‌داد.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در طول 30 سال گذشته راهبری ها دقیق و جایگاه جمهوری اسلامی مطلوب است، گفت: جمهوری اسلامی از نظر نقش‌آفرینی در منطقه از ابتکارات خوبی برخوردار است؛ این در حالی است که بسیاری از کشورها در منطقه از پتانسیل نظامی، اطلاعاتی و قدرت اقتصادی برابر ایران برخوردارند، اما اکنون با به کار بردن استراتژی‌های غلط، دچار آشفتگی‌های سیاسی شده‌اند. این موضوع در مورد دول بزرگ دنیا نیز صدق می‌کند.

وی توضیح داد: با رصد کردن رفتارهای آمریکا در طول ده سال اخیر می‌توان به خوبی اشتباهات فاحش آمریکا را دید. آمریکا با دستپاچگی به افغانستان و عراق حمله کرد که نتوانست توفیقی در این رابطه حاصل کند. البته جمهوری اسلامی به عنوان یکی از قدرتها جلوی این ستم بزرگ ایستاد چرا که آ‌نها پس از دوره‌ای می‌خواستند شرایط سیاه را در منطقه غالب کنند اما جمهوری اسلامی در مقابلشان ایستاد و مخالفت کرد.

وی افزود: آنها تحت عنوان دموکراسی‌خواهی ظلم مضاعفی را به عراق و افغانستان وارد کردند و با لشگر کشی خواستند که دموکراسی در عراق ایجاد کنند که این دروغ است. البته بسیاری از کشورهای منطقه که رابطه دوستی با آمریکا دارند تنها در ظاهر دموکراسی داشته و در باطن با دموکراسی فاصله نور دارد.

رییس قوه مقننه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی به دلیل وظیفه‌ای که انقلاب به دوشش گذاشت استراتژی درستی در مواجهه با قضیه عراق، لبنان، افغانستان و فلسطین اتخاذ کرد و با این استراتژی آمریکایی‌ها نتوانستند به توفیق برسند. آنها این موضوع را درک می‌کنند و ما هم پنهان نمی‌کنیم. به طور مثال در حالی که در زمان اشغال عراق بسیاری از کشورهای غربی و منطقه و حتی کشورهای بزرگی مثل روسیه با این موضوع همسو بودند، جمهوری اسلامی با دنبال کردن فکر دینی و انقلابی مخالف اشغال عراق بود و اولین مخالفت را اعلام کرد.

لاریجانی ادامه داد: در قضیه‌ی لبنان نیز چنین شرایطی حاکم بود در حالی که آنها با شیرین عقلی تصور می‌کردند که رهبران لبنان را ظرف یک هفته می‌توانند اعدام کنند، ایران با داشتن احساس مسوولیت با این موضوع مخالفت کرد و ابایی نیز نداشت که اعلام کند از حزب الله دفاع می‌کند چرا که آنها به حزب الله ستم کرده بودند. در افغانستان نیز همین روند حاکم بود البته نقش آفرینی جمهوری اسلامی در این موارد با دقت هوشمندی انجام شد.

وی با بیان این که ایران از لحاظ روشنگری در صحنه بین‌المللی و همچنین از بعد فرهنگی تا حد خوبی موفق بوده است، گفت: البته در این زمینه کاستی‌هایی نیز وجود دارد چرا که برخی از دستگاه‌ها در این رابطه به تشکیلات بها می‌دهد. این در حالی است که برای روشنگری در کشورهای مختلف و معرفی تفکر اسلامی باید از روحانیون استفاده کرد. نه آن که کسانی که تازه می‌خواهند اسلام را بشناسند، مردم را هدایت کنند.

لاریجانی با تاکید بر این این‌که کانون‌ها‌ی اصلی معرفی مسائل دینی و جمع کردن مردم، مساجد است، اظهار کرد: در این رابطه باید به تشکیلات بومی تکیه شود. چندی پیش مقام معظم رهبری نیز در همین راستا موضوعی را به عنوان الگوی توسعه اسلامی – ایران مطرح کردند.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این که کشور در طول 30 سال گذشته توانسته از بعد اقتصادی و استقلال در برخی محصولات استراتژی همچون گندم، گوشت، برنج، لبنیات به خودکفایی برسد، گفت: این موضوع نیز با راهنمایی‌های مقام معظم رهبری حاصل شده است.رهبر معظم انقلاب در دوران همه‌ی دولت‌ها همواره بر موضوع خودکفایی تاکید داشتند.

وی حرکت‌های انجام شده برای کمک به صنایع و پیشرفت‌های حاصل شده در زمینه شرکت‌های اقتصادی و از جمله اقدامات موثر جمهوری اسلامی در طول 30 سال گذشته عنوان و اظهار کرد: البته در این بین اتکاء بودجه جاری کشور به نفت و همچنین حجم زیاد دولت، نقص جدی است که باید رفع شود به گونه‌ای که نباید هر زمان که خواست نفت را هزینه کرد تا بودجه جاری تامین شود. این همان موضوعی است که در سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری به آن تاکید شده است که متاسفانه تا کنون به آن عمل نشده است.بر این اساس باید برای رفع نقایص با برنامه پیش رفت.

به گزارش ایسنا، رییس مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: با داشتن نظام توسعه مبتنی بر برنامه، اجرای سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، توانمندی در عرصه اقتصادی، حفظ و تکیه بر وحدت درونی و القا نکردن چالش‌های دست‌ساز و کوچک، چالش‌های بیرونی نمی‌تواند در کشور تخریب ایجاد کرده و حتی آنها را بی‌اثر می‌کند.

لاریجانی ادامه داد: اگر در درون اشکال نداشته باشیم چالش‌های خارجی کاری نمی‌تواند بکند چرا که دشمنان ما هنگامی که چالش‌های بیرونی را تعریف می‌کنند، نیمچه نگاهی به درون می‌اندازد تا در صورت وجود چالش در داخل کشور فشارشان را زیاد کنند. بنابراین اگر پیوسته بر سر مسائل خرد مجادله انجام نگیرد و دعواهای خرد انجام نشود مجادلات بیرونی هیچ اثری نخواهد داشت و کاری را پیش نمی‌برد.

لاریجانی همچنین با بیان این‌که هدف ما رساندن کشور به اهداف صنعت چشم‌انداز است، گفت: متاسفانه تاکنون این سند به صورت عام در جامعه مطرح نشده است و در این رابطه مساجد به خوبی می‌توانند کار کنند زیرا برای آن که همه افراد جامعه به خوبی با سند چشم‌انداز انس پیدا کرده و از آن آگاهی داشته باشند، باید آنها را از این سند به خوبی مطلع کرد.

لاریجانی افزود: چالش بعدی آن است که کشور برای پیشرفت باید با الگوهای جهانی و یا به عبارتی مبتنی بر جهانی سازی حرکت کنند و یا خیر. به عبارت دیگر آیا باید مدل توسعه‌یی در غرب دنبال شود و یا با آرمان‌های خودمان جلو رویم. مطمئنا اگر جمهوری اسلامی بخواهد از مدل توسعه‌ی غرب تبعیت کند قدرت الهام‌بخشی‌اش کاهش می‌یابد.

وی با تاکید بر این که شناخت دشمنان کار بسیار مهمی است چون بی‌دشمن نیستیم، گفت: آمریکا و اسراییل دشمنان ما هستند و نباید گول سخنان آنها را بخوریم. در همین رابطه عده‌ای در غرب با آمریکا و صهیونیسم هم ریشه هستند اما همه غرب چنین رویکردی ندارند به گونه‌ای که برخی از آنها سنگ‌اندازی کرده و برخی دیگر برای ما سد درست می‌کنند که با هر کدام از آنها باید رفتارهای متفاوتی داشت. در مقابل برخی از کشورها به رقابت سالم و برخی دیگر به رقابت منفی با ایران می‌پردازند که برای مبارزه با آنها نیز باید عملکرد خاصی اتخاذ شود.

رییس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در داخل نیز وضعیت این چنینی حاکم است. به گونه‌ای که برخی از افراد ضد انقلاب بوده و برخی دیگر از تحلیل درست مسائل قاصرند و یا سوء فهم دارند که با هر کدام از این افراد نیز باید رفتاری متناسب با آنها داشت. در این بین برخی افراد به محض آن که فردی اشتباه می‌کند به او اتهام ضد ولایت فقیه می‌زنند که درست نیست.

وی با تاکید براینکه دشمن تراشی روشی غلط است، گفت: نباید برای خود دشمن تراشی کنیم. کسی که با ولایت فقیه و قانون اساسی ستیز دارد، دشمن است. اما با کسی که در فهم قصور دارد، نباید برخورد طردی داشت و او را دشمن محسوب کرد،‌ بلکه باید به او کمک کرد.

لاریجانی با تاکید بر این‌که توسعه کشور بدون برنامه امکان پذیر نیست،‌ گفت: ممکن است که خیلی از کارها بدون برنامه در کشور انجام شود که این روند حاصلی نخواهد داشت. چرا که همه باید خود را مقید به قانون بدانند. مقید بودن به قانون از جمله حقوق مردم است که کارها را شتاب می‌دهند.

وی پشت کردن به قانون را یک ضعف برشمرد و افزود: مجلس در حوادث اخیر به خاطر این به اجرای قانون مصر است که بدون قانون نمی‌توان کارها را درست اداره کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر ایجاد مدل توسعه اسلامی – ایرانی مورد تاکید مقام معظم رهبری گفت: باید مدل توسعه‌یی دقیق با مقتضیات اسلامی ایجاد شود و از مدل بومی استفاده کرد چرا که با تکه برداری از مدل کشورهای دیگر، توسعه حاصل نمی‌شود.

لاریجانی با انتقاد از لباس‌های مزین به عکس شهید همت گفت: به طور مثال شاهدیم که لباس‌هایی در رسانه با عکس شهید همت تبلیغ می‌شود که همان روش وصله پینه‌ای است. کشورهای غربی لباس و تیشرت‌هایشان را با عکس چگوارا تزیین می‌کنند که در کشور ما همان روش با تغییر عکس رخ داده است. در این جا این سوال مطرح نمی‌شود که آیا لباس برای بدن است یا برای نمایش دادن تصاویر؟ در اقتصاد نیز بعضا از روش‌های وصله ‌پینه‌ای استفاده می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی با تاکید بر این که باید از جمهوری اسلامی نهادهای مختلف و به خصوص ولایت فقیه به صورت جدی صیانت کرد، گفت: در 8،7 سال گذشته، عده‌ای بحث‌های سطحی در مورد ولایت فقیه مطرح کرده و آن را به جامعه تعمیم می‌کردند. گاهی می‌گفتند که ولایت فقیه انتسابی است و یا حرکتهای دوری را برای شورای نگهبان مطرح می‌کردند. ولایت فقیه چطور انتسابی است هنگامی که خبرگان ولایت فقیه را انتخاب کرده و مردم نیز خبرگان را برمی‌گزینند.

رییس قوه مقننه با تاکید بر این که اسلامیت و جمهوریت نظام به وسیله ولایت فقیه حفظ می‌شود، گفت:‌ باید بیشترین سهم را برای حفظ و صیانت از ولایت فقیه به کار برد. این صیانت در مورد سایر نهادها نیز وجود دارد. بر این اساس نباید دعواهای خرد و سایش‌زا بین نهادها ایجاد شود.

لاریجانی با اشاره به نقش روحانیت در قبل و بعد از انقلاب، صیانت از نهاد روحانیت را بسیار مهم دانست و گفت: همواره کسانی وجود داشته‌اند که اسلام منهای روحانیت را تجویز می‌کردند و به کشور بسیار لطمه زدند. نمی‌گوییم که روحانیون بدون اشکال هستند، اما در طول 1400 سال پیش فکر اسلامی در حوزه‌های علمیه رشد پیدا کرده و همواره حرکت جمعی روحانیت حرکت اصیلی به شمار آمده است. باید به این نهاد احترام گذاشت و از آن صیانت نمود این همان موضوعی است که امام(ره) نیز به آن تاکید داشته است

کد خبر 109383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز