همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت ما در موضوع هسته‌‌ای کاملا از موضع قدرت سخن می‌گوییم. تا زمانی که شرایطمان را نپذیرند هیچ اقدامی نمی‌کنیم.

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه که در همایش مدیران ناجا با عنوان "ولایتمداری و بصیرت دینی" سخن می‌گفت خاطر نشان کرد: در هر زمینه‌ای که با تهدید و تحریم مواجه شدیم به نتیجه رسیدیم که باید در آن مورد تلاشمان را بیشتر کنیم، اما حادثه‌ای که پس از انتخابات ریاست جمهوری رخ داد هوشیاری بیشتری به ما داد به بهانه انتخابات ریاست جمهوری تلاش کردند شکافی جدی در جامعه ایجاد کنند.

وی افزود: حضور مردم در انتخابات تا روز رای گیری به قدری شگفت‌انگیز بود که نتوانستند آن را انکار کنند همه رسانه‌های غربی مجبور شدند به آن اشاره و تقدیر کنند، ما در منطقه خودمان به هیچ وجه در چنین سطحی حضور مردمی را در این شکل نداشته‌ایم و نداریم، آنچه که غربی‌ها به عنوان دموکراسی از آن یاد می‌کنند همواره پس از پیروزی انقلاب وجود داشته و اوج آن در انتخابات ریاست جمهوری بود که بیش از ‌٨٥ درصد مردم مشارکت کردند. حضور مردم حتی در خارج از کشور نیز چشم گیر بود. اینجا نقطه‌ای بود که دشمن نظام ما احساس می‌کرد حادثه مهمی می‌خواهد رخ دهد، نظامی که پیش از ‌٣١ سال پیش با همه توطئه‌ها نه تنها عقب ننشسته است، بلکه نفوذ خود را نیز از دست نداده است و با قدرت در منطقه حضور دارد و سیل جمعیت از نظام حمایت می‌کند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه افزود: بحث جنگ نرم به شکل وسیعی در این مقطع کلید خورد، تمام ابزارها برای این که در این جنگ ملت ما را شکست دهند به کار افتادند، بزرگترین ابزاری که در جنگ نرم استفاده می شود، هجمه منابعی است که می تواند روی افکار عمومی و ذهن مردم و جهت گیری های سیاسی اثر بگذارد تا هر تصویری که آنها مایل هستند ارایه دهند.

وی با اشاره به پخش برنامه‌های فارسی زبان از سوی شبکه‌های خارجی گفت: آنها تلاش کردند برنامه‌هایشان را برای کشور ما گسترش دهند، صدای آمریکا و بی.بی.سی و یک سری شبکه‌های عربی با برنامه‌های خاص بسیج شدند هدف چه بود؟ این که تصویری را ارایه دهند که در نظام شکاف ایجاد شده است، هم میان مسئولین و هم میان مردم و دیگر نظام پشتوانه سابق را ندارد. تلاش زیادی می کردند تا با شیوه های تبلیغاتی اکثریت جامعه را اندک نشان دهند و جمعیت کمی که اصولا با نظام موافقتی نداشتند را اکثریت معرفی می کردند.

مهمان‌پرست با اشاره به دوران مسئولیتش در سفارت ایران در قزاقستان گفت: قبل از انتخابات در برخی حوزه‌های رای گیری در خارج از کشور عده‌ای صف می‌کشیدند و هر نوع مشارکت در برنامه‌های نظام را محکوم می‌کردند و علیه کسانی که می‌خواستند در انتخابات شرکت کنند شعار می‌دادند. بعد از این فتنه همان‌هایی که رای نداده بودند و علیه کسانی که رای داده بودند شعار می‌دادند، مقابل سفارت جمع شده و می‌گفتند رای مرا پس بده.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: شیوه دیگری که در جنگ نرم استفاده می‌شود، استفاده از افراد دانشگاهی، چهره‌های فرهیخته و تاثیرگذار میان افکار عمومی و ایجاد رعب و هراس در میان مردم است. بسیار روی این موضوع سرمایه گذاری کرده‌اند. وزارت خارجه آمریکا رسما بودجه‌ای در این رابطه تصویب کرد و در اختیار هر کسی که توانمندی کار به این صورت داشت قرار داد، کشورهای منطقه را با رفت و آمدهایشان آماده کردند و در کنار این کار سعی کردند که فشارهای سنگینی را بر ما وارد کنند، موضوع هسته‌‌ای دستاویزی برای فشار شده بود و موضوعات حقوق بشری را نیز به عنوان ابزار مطرح می‌کردند.

وی ادامه داد: در این میان نقطه عطفی به وجود آمد و همه برنامه‌های دشمنان ما را به هم ریخت. طرف‌های ما همیشه اشتباه در محاسبه دارند و این بار نیز محاسبه‌ای که روی اختلاف میان مردم و مسئولین کرده بودند اشتباه از آب در آمد.

وی با اشاره به اعتراف رسمی سفیر سابق کانادا در تهران در مورد این که مامور سیا در ایران بوده است گفت: وی رسما اعلام کرده که در فراری دادن بعضی از اعضای سفارت نقش داشته‌اند. این نشان می‌دهد که کشورهای دیگر در نقش کارگزار دولت آمریکا در منطقه عمل می کنند.

مهمان‌پرست با اشاره به عنوان این گردهمایی که در مورد ولایت مداری و بصیرت دینی بود خاطرنشان کرد: نقشی که اعتقادات اسلامی ما در تاریخ ، فرهنگ وسیاست و زندگی ما دارد را آنها متوجه نمی شوند آنها نقش امامت و تشیع را متوجه نمی‌شوند. آنها نهضت عاشورا را نمی‌فهمند و متوجه نمی‌شوند که وقتی همه توطئه‌ها انجام می‌شود کلام مقام معظم رهبری چگونه بر دل می نشیند. روز ‌٩ دی ماه وقتی قرار شد مردم در حمایت از نظام به خیابان‌ها بیایند همراه آقای متکی و جمعی از معاونان به جمع مردم اضافه شدیم واقعا عجیب بود. حضور مردم معنا داشت. در راهپیمایی ‌٢٢ بهمن امسال هم دیگر همه چیز تمام شد. توطئه‌هایی که وجود داشت از بین رفت، دیگر نمی‌شد انکار کرد.

مهمان‌پرست با طرح این پرسش که چرا حضور مردم موثر است و چرا آنها احساس کردند در این جنگ شکست خورده‌اند، خاطرنشان کرد: برای این که در دنیای امروز در سیاست خارجی کسی موفق است که ابزار اقتدار داشته باشد، اگر قدرتمند باشید همه احترام می‌گذارند اما اگر فقط آدم خوبی باشی و اهل گفت‌وگو، مذاکره و بحث، اما ابزار قدرت را نداشته باشی، هیچ جایگاهی در نظام بین‌الملل نخواهی داشت. این که می‌گوییم نظام بین‌الملل ناعادلانه، ظالمانه و تبعیض آمیز است به همین دلیل است. زیرا همه حرف‌هایی را که می زنند به عنوان ابزار سیاسی استفاده می کنند و به هیچ کدام اعتقاد ندارند.

وی توضیح داد: آنها بحث دموکراسی را مطرح می‌کنند، آیا واقعا به دموکراسی معتقدند، اگر به دموکراسی معتقدند در کشور ما ظرف ‌٣٠ سال، ‌٣٠ انتخابات برگزار شده است، پس چرا می‌گویند دموکراسی در ایران نیست، آیا این‌ها مردم نیستند که رای می‌دهند، چرا برخی کشورها را که در تاریخ حیاتشان حتی یک انتخابات برگزار نکرده‌اند متحد خود می‌دانند و از آنها حمایت می‌کنند. حتی از بعضی حکومت‌ها که با کودتای نظامی روی کار آمدند حمایت می‌کنند. پس دروغ می‌گویند و در واقع اعتقادی به رای مردم ندارند.

مهمان‌پرست افزود: در فلسطین وقتی انتخابات برگزار شد ، مردم در انتخابات شرکت کردند. حماس رای آورد، غربیها اعلام کردند ما این دموکراسی را قبول نداریم، دموکراسی‌ای را قبول داریم که نظرات ما را تامین کند. دموکراسی‌ای مورد قبول است که جریان مورد نظر ما در آن رای بیاورد پس دروغ می‌گویند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: چرا اینقدر موضوع جمهوری اسلامی ایران و فعالیت هایش برای آنها سخت شده است. چون ما توانسته ایم به راه خود ادامه دهیم ، به رشد و توسعه دست یافته ایم و حرکت خود را با اقتدار ادامه دادیم، به لحاظ دفاعی قدرت بسیار بالایی پیدا کرده ایم، در حدی که دشمن تصور درگیری به ذهن خود هم راه نمی دهد.

وی با تاکید به نقش بازدارندگی پیشرفت های نظامی ایران گفت: این پیشرفت ها کاملا دفاعی و در جهت ایجاد صلح و ثبات است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنها معتقدند نباید ایران در دنیا الگو شود زیرا منافع آنها به خطر می افتد. خوشبختانه آنها امکانی برای ضربه زدن به این نظام ندارند نه این که نتوانند مزاحمت ایجاد کنند بلکه نمی توانند ملت را از مسیر اصلی خود منحرف کنند.

وی با بیان این که یکی از مولفه های اقتدار قدرت دفاع است و مولفه دیگر منطق ، استدلال و اصول اعتقادی است افزود: بی منطقی طرف مقابل ما آنها را محکوم به شکست کرده است.

 مهمان‌پرست در ادامه با اشاره به موضوع هسته‌‌ای ایران تاکید کرد: فعالیت هسته‌ای کشورمان کاملا صلح آمیز است و همه فعالیت‌ها با اطلاع و همکاری آژانس و زیر نظر دوربین‌های آژانس انجام می‌شود.

وی با بیان این که در دوره اصلاحات پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه پذیرفتیم ولی آنها حتی با فعالیت چند سانتریفیوژ برای کار علمی هم مخالفت می کردند گفت: برای رفع بهانه پروتکل الحاقی داوطلبانه اجرا شد. اما غربی‌ها باز دست از بهانه گیری و فشار برنداشتند. امروز ما بیش از دو هزار دانشمند هسته‌‌ای داریم که حدود سنی شان بین ‌٣٠ تا ‌٣٥ سال است، دانش هسته‌یی در کشور بومی شده و دیگر نمی توانند این دانش را از کشور ما دور کنند این دانش در کشور در حال رشد است. مصالح و منافع و ابعاد مختلفی که می تواند برای کشور داشته باشد دنبال می‌کنیم.

کد خبر 103186

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز