ترکیه اعلام کرد حاضر نیست درخواست آمریکا برای قطع روابط خود با یکی از بانک‌های ایرانی را بپذیرد.

یک دیپلمات ترک در این زمینه گفت: آن چه که ترکیه بدان پایبند است، فقط قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است و نه درخواست‌های دولت یا مصوبات کنگره آمریکا.

تقاضای هشدارگونه آمریکا به ترکیه نسبت به فعالیت‌های بانک ملت ایران، تاکنون با واکنش سرد آنکارا مواجه شده است.

بانک ملت در فهرست افراد و گروه‌های مورد تحریم قطعنامه شورای امنیت قرار ندارد و دولت ترکیه نیز خود را فقط پایبند قطعنامه‌های سازمان ملل می‌داند.

استوارت لوی، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی، دوشنبه گذشته با مقامات وزارت دارایی ترکیه در آنکارا دیدار کرد.

وی در این دیدار اظهار داشت که با توجه به قطع رابطه ایران با بانک‌های بزرگ اروپایی، حفظ احتیاط در این باره بسیار ضروری است.

مقامات آمریکایی تاکنون با سفر به نقاط مختلف جهان، بانکداران مختلف را نسبت به ادامه مبادلات با ایران تحت فشار قرار داده‌اند.

بانک‌هایی همچون یو.بی.اس سوئیس و دویچ بانک آلمان با پایان دادن به مبادلات خود با ایران، در مقابل این فشارها کوتاه آمده‌اند اما در آنکارا، درخواست‌های واشنگتن تاکنون با پاسخ مثبتی مواجه نشده است.

مقامات ترک تأکید کرده‌اند که فعالیت بانک‌های خارجی در این کشور بر اساس قوانین و مقررات بانکی حاکم بر این کشور است و به‌طور دوره‌ای فعالیت این بانک‌ها مورد کنترل قرار می‌گیرد و بر این اساس، شرایط قطع روابط با یک بانک خارجی کاملا مشخص است.

دولت بوش سال گذشته رهنمودهایی برای قطع مبادلات مالی آمریکا با سه بانک ایرانی ملی، صادرات و ملت صادر کرد که بانک ملت تنها بانک ایرانی است که در سه شهر استانبول، آنکارا و ازمیر ترکیه شعبه دارد و از سال 1981 در این کشور فعال است.

ایران، مهم‌ترین عامل مناقشه میان آمریکا و ترکیه در چند وقت اخیر بوده است. قرارداد انرژی میان ایران و ترکیه، دیپلماسی خارجی مستقلانه دولت آنکارا و تلاش برای برقراری روابط نزدیک با ایران، موجبات خشم واشنگتن را فراهم کرده است.

www.turkishdailynews.com.tr
30 ژانویه2008

کد خبر 43212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز