نظام بانکی ایران از سال گذشته خود را برای مقابله با محدودیت‌های بانکی آمریکا علیه کشورمان آماده کرده بود و با وجود اعمال تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه 3 بانک ملی، ملت و صادرات، به علت آمادگی قبلی بانک‌های کشورمان، این تحریم‌ها تاثیری در مبادلات بانکی کشورمان نخواهد داشت.

سید حمید پورمحمدی، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد در این زمینه در گفت‌وگو با خبرنگار ما اعلام کرد که نظام بانکی ایران به طور بالقوه تمامی تمهیدات لازم برای مقابله با تهدیدات خارجی را اندیشیده است و با توجه به اینکه فشارهای خارجی بر بانک‌های کشور از سال گذشته آغاز شده بود، بانک‌های کشورمان آمادگی کافی برای مقابله با این محدودیت‌ها را دارند.

اتهامات آمریکا بی‌اساس است

مدیرعامل بانک صادرات اتهامات واحد کنترل خارجی خزانه‌داری آمریکا به بانک صادرات مبنی بر انتقال وجوه به حزب الله لبنان در سال‌های گذشته، را بی‌اساس و کذب خواند.

به گزارش روابط عمومی بانک صادرات، حمید برهانی با ارائه گزارشی از عملکرد و دستاوردهای بانک صادرات در رابطه با چگونگی تحریم این بانک و اقدامات آن افزود: حدود یک سال پیش واحد کنترل خارجی خزانه‌داری آمریکا به صورت یک طرفه با اتهاماتی واهی بانک صادرات را به انتقال وجوهی به حزب الله لبنان در طی سال‌های گذشته متهم کرد.

مدیرعامل بانک صادرات گفت: بلافاصله در راستای شفاف‌سازی داخلی و بین‌المللی دستور پیگیری ویژه این مسئله صادر شد و با وجود چندین مرحله بازرسی و حتی استفاده از مجرب‌ترین حسابرسان مستقل دنیا چنین اتهامی ثابت نشده و بی‌اساس بودن آن مشخص شد.

به گفته وی، آمارهای رسمی از افزایش میزان قراردادها و رویکرد روبه گسترش مشتریان نسبت به بانک صادرات خبر می‌دهند که نمود بارز آن در کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

بانک ملی آمادگی مقابله با تحریم‌ها را دارد

علی صدقی مدیرعامل بانک ملی نیز در ارتباط با تحریم 4 بانک دولتی از جمله بانک ملی توسط آمریکا به خبرگزاری برنا گفت: بانک ملی و شبکه بانکی کشور خود را آماده هرگونه تحریم احتمالی کرده است.

وی افزود: با توجه به این که آمریکایی‌ها از حدود یک سال پیش مساله تحریم بانک‌های ایرانی را آغاز کرده بودند شبکه بانکی کشور از همان ابتدا خود را آماده بروز چنین اتفاقی کرده بود.

وی با بیان این که بانک ملی ایران هیچ ارتباط بانکی با کشور آمریکا ندارد، افزود: این احتمال وجود دارد که برخی از کارگزاری‌های آمریکا که با شبکه بانکی ایران همکاری می‌کنند و یا تعدادی از بانک‌های اروپایی به تبعیت از تصمیم آمریکا در ارتباط بانکی خود با ایران محدودیت‌هایی را به وجود آورند.

صدقی تاکید کرد: تحریم بانک ملی توسط آمریکا تاثیری در ارتباطات بانکی این بانک در سایر کشورها نخواهد گذاشت.

وی افزود: در صورتی که آمریکا شرکای تجاری خود را در کشورهایی که بانک ملی درآنها شعبه دارد تحت فشار قرار دهد احتمال قطع اعتبارات بانکی وجود دارد که با توجه به شرایط بازار جهانی خریدار و فروشنده ایرانی و خارجی از سایر راه‌ها برای انجام مبادلات اقتصادی خود استفاده خواهند کرد.

مدیرعامل بانک ملی با تاکید بر این که تحریم آمریکا در مراودات بانک ملی ایران بی‌تاثیر است، گفت: بانک ملی ایران در 8 کشور شعبه دارد که با تحریم آمریکا خللی در مراودات بانکی آن ها به وجود نیامده است.

تحریم‌ها تاثیری بر صادرات نداشته است

معاون بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی کشورمان تاکید کرد که فشارهای اقتصادی اخیر، تاثیری بر صادرات کشور نداشته است.

محمدصادق مفتح  در حاشیه نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، در زمینه فشارهای ناشی از تحریم اقتصادی ایران، گفت: برخلاف محدودیت‌های فراروی، همچون محاصره بانکی، محدودیت‌های گشایش اعتبار، کشور در عرصه صادرات همچنان رو به جلو در حال حرکت است.

کد خبر 35360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز