دوشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وجود اختلاف نظر با آمریکا اعتراف کرد و گفت که مکالمات‌اش شنود می‌شود

به گزارش فارس،محمد البرادعی در گفت‌وگو با روزنامه فرامنطقه‌ای الزمان در پاسخ به این پرسش که آیا با اعمال فشارهای از سوی کشورهای جهان به ویژه از سوی آمریکا مواجه هستید یا خیر گفت: من عملا با اعمال فشارهای بین‌المللی زیادی از جمله از سوی برخی کشورهای عربی روبرو هستم. آنها با اعمال فشارهایشان سعی می‌کنند بر عملکرد من در راستای تامین منافع خود تاثیر بگذارند.

وی در این زمینه به شنود مکالمات تلفنی خود اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات مکالمات تلفنی من شنود و کنترل می‌شود، اما با وجود تمامی این مسائل این فشارها بر عملکرد من هیچ تاثیر نمی‌گذارد و من از عهده کار حرفه‌ای خود کاملا بر می‌آیم و تحت تاثیر اعمال فشار از سوی هیچ کشوری قرار نمی‌گیرم و همگی این را خوب می‌دانند.

البرادعی در پاسخ به سوالی دیگر درباره روابطش با آمریکا در شرایط کنونی به وجود اختلاف نظر‌ها با واشنگتن اعتراف کرد و گفت: روابط من با آمریکا با وجود برخی اختلاف نظرها خوب است.
 
البرادعی درباره برنامه‌ هسته‌‌ای ایران و ارزیابی‌‌اش از این موضوع گفت: من معتقدم بخش وسیعی از مشکل برنامه‌ هسته‌‌ای ایران به امنیت منطقه و ترس و نگرانی برخی کشورهای همسایه در قبال برنامه هسته‌‌ای ایران بر می‌گردد. بنابراین این امر ایجاب می‌کند که تمامی طرف‌های منطقه در مذاکرات کنونی میان ایران و جامعه‌ جهانی مشارکت داشته باشند.

وی در این زمینه به مذاکرات خود با عمروموسی دبیرکل اتحادیه عرب اشاره کرد و افزود: من در مذاکراتم با عمرو موسی دبیرکل اتحادیه‌ عرب به این مساله اشاره کردم و معتقدم موضوع پرونده هسته‌‌ای دارای سه بعد است.

وی با اشاره به بعد اول پرونده هسته‌ای ایران گفت بعد اول به برخی مسایل موجود به ویژه توسعه برنامه‌ هسته‌‌ای ایران طی 18 سال بر می‌گردد.

وی با اشاره به آنچه که عدم تعهد ایران در آن زمان نامید، افزود: عدم تعهد ایران به این مساله باز می‌گردد که ایران پنهانی تلاش می‌کرد، چرا که با تحریم‌های برخی کشورها مواجه بود و نگران آن بود که با اعلام این مسئله به فناوری هسته‌ای دست نیابد. این مساله آژانس را درباره ایجاد تصویری شفاف و روشن از برنامه‌‌ هسته‌‌ای ایران در گذشته دچار مشکل کرد. البته ما گام‌های بسیاری را درباره برنامه‌‌ هسته‌‌ای ایران برداشته‌ایم و هیئتی از سوی آژانس با هدف تکمیل توضیحات به ایران سفر کرد.

البرادعی بعد دوم برنامه‌های هسته‌ای ایران را عملکرد آژانس و تمرکز آن بر برنامه‌های هسته‌ای فعلی تهران دانست و گفت: بعد دوم برنامه‌‌ هسته‌‌ای ایران مربوط به عملکرد آژانس و متمرکز شدن آژانس بر برنامه‌ هسته‌‌ای کنونی ایران است به طوری ‌که آژانس تلاش می‌کند، ماهیت برنامه‌ هسته‌‌ای ایران را روشن کند و این امر نیازمند همکاری بیشتر ایران با آژانس در دستیابی به اطلاعات لازم و بازرسی از تاسیسات هسته‌‌ای این کشور است.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اهداف ایران از دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای ایران را بعد سوم برنامه‌های هسته‌ای تهران برشمرد و گفت بعد سوم، مربوط به اهداف و مقاصد آتی ایران از این برنامه و نگرانی جامعه‌ جهانی از غنی‌سازی اورانیوم است، چرا که این گام ممکن است ایران را به ساخت سلاح هسته‌‌ای در مدت کوتاه برساند و این جنبه مربوط به احتمال خطر ایران در آینده است.

البرادعی درباره‌ احتمال حمله‌ نظامی آمریکا علیه ایران گفت: حمله علیه ایران کاری آسان نخواهد بود، چرا که در صورت وقوع آن، ایران با سلاح‌های متعددی که در اختیار دارد، پاسخ خواهد داد و در صورت در اختیار داشتن سلاح هسته‌‌ای از آن استفاده خواهد کرد.

کد خبر 44653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز