جمعه ۱۱ آبان ۱۳۸۶ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: پنج عضو دایم شورای امنیت و المان جمعه توافق کردند سومین دور تحریم‌ها را درصورتی که ایران به ابهامات مهم درباره برنامه هسته‌ای خود پاسخ ندهد پیگیری کنند.

آسوشیتدپرس از لندن گزارش داد، وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد پنج عضو دایم شورای امنیت و المان روز جمعه توافق کردند که سومین دور تحریم‌ها را درصورتی که ایران به ابهامات مهم درباره برنامه هسته ای خود پاسخ ندهد پیگیری کنند.
وزارت خارجه امریکا اعلام کرد امریکا، روسیه، چین، انگلیس و فرانسه به همراه آلمان توافق کردند که قطعنامه سوم تحریم ایران را درصورتی که گزارش‌های اتحادیه اروپا و اژانس بین‌المللی انرژی اتمی از بهبود همکاری ایران حکایت نداشت برای رای گیری در شورای امنیت تهیه و ارائه کنند.
روسیه و چین در این باره اظهار نظر نکرده‌اند اما این توافق از تغییر موضع غیر منتظره این دو کشور از مقاومت شدید درباره اعمال تحریم‌های جدید برضد ایران حکایت دارد.
سخنگوی وزارت خارجه انگلیس اعلام کرد براساس این توافق دیپلمات‌های شرکت کننده در نشست لندن بار دیگر با هدف ارزیابی گزارش‌های اتی اژانس و اتحادیه اروپا نوزدهم نوامبر (28 آبان) تشکیل جلسه خواهند داد.
وی گفت اعضای شورای امنیت سازمان ملل و المان برای نهایی سازی متن قطعنامه سوم با هدف ارائه برای رای گیری در شورای امنیت توافق کردند. این اقدام درصورتی متنفی خواهد شد که گزارش های سولانا و البرادعی از پیامدهای مثبت تلاش‌های صورت گرفته حکایت داشته باشد.
این درحالی بود که نیکلاس برنز معاون وزیر خارجه امریکا اعلام کرد واشنگتن بر این باور است که چین با افزایش حجم تبادلات تجاری با ایران طی شش ماه گذشته پیامی غلط درباره گرایش جامعه بین‌المللی درباره برنامه هسته‌ای ایران به این کشور می‌فرستد

در همین حال بی‌بی‌سی هم گزارش داد بنابر تصمیمی که در این نشست گرفته شد، در صورتی که رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نتیجه مثبتی از تلاشهای اخیر برای حل دیپلماتیک مسئله اتمی ایران گواهی نکنند، با تصویب این قطعنامه تحریمهای تازه ای بر این کشور اعمال خواهد شد.

این نشست در سطح معاونان وزیرخارجه این شش کشور که به گروه 1 + 5 مشهورند برگزار شد. شرکت کنندگان نشست همچنین از خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا خواستند که دیداری با سعید جلیلی، مسئول مذاکرات اتمی ایران ترتیب دهد و نتیجه آن را به دولتهای 1 + 5 اعلام کند.

شرکت کنندگان نشست تصمیم گرفتند در نوزدهم نوامبر  گردهم آیند و به بررسی نتیجه دیدار خاویر سولانا و سعید جلیلی و همچنین گزارش تازه ای بنشینند که قرار است آژانس بین المللی انرژی اتمی از فعالیت اتمی ایران ارائه دهد تا بر پایه نتایجی که این دو مرجع به آن دست یافته‌اند برای اتخاذ گام تازه ای در قبال ایران تصمیم گیری شود.

کد خبر 35628

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز