پنجشنبه ۸ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۲:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی‌اتمی درباره مسایل هسته‌ای ایران در اختیار اعضای شورای حکام قرار گرفت

این گزارش حاوی تحولات اخیر در موضوع هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس از تاریخ دوم خرداد به بعد می‌باشد.

مفاد این گزارش در نشست فصلی شورای حکام که از روز ‪ ۱۹‬شهریورماه در وین برگزار می‌شود، مورد بررسی اعضای این شورا قرار خواهد گرفت.

گامی مهم و رو به جلو

محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود به شورای حکام این آژانس برنامه عمل و توافقنامه اخیر ایران با این نهاد را گامی مهم و رو به جلو توصیف کرد.

در این گزارش پنج صفحه‌ای که ایرنا در وین به نسخه‌ای از آن دست یافت، آمده است: اگر ایران در نهایت به تحقیق درباره مسایل باقی مانده بپردازد، آژانس قادر به بازسازی تاریخچه فعالیت هسته‌ای این کشور خواهد شد.

البرادعی در گزارش خود آورده است: طبیعتاً نکته کلیدی برای اجرای موفقیت آمیزاین برنامه عمل، همکاری کامل ایران با آژانس و تهیه‌اطلاعات و مستندات مورد نیازی‌است که بتواند به‌حل تمامی‌مسایل باقی مانده بیانجامد.

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درگزارش خود به شورای حکام تاکید کرده است: برای دستیابی به نتیجه ،این مهم‌است که ایران به تعهدات خود در برنامه زمانبندی برای اجرای موارد مورد نیاز پادمانی و نیز شفافیت لازم پایبند بماند.

وی افزوده است: ایران نیازمند ادامه اعتمادسازی درباره ماهیت و وسعت برنامه‌های جاری وآتی هسته‌ای خود است، اعتماد به ماهیت اختصاصی برنامه‌های هسته‌ای ایران به گونه‌ای که آژانس بتواند اطمینان لازم را درباره نه تنهامواد هسته‌ای اعلام شده بلکه مواد و فعالیتهای اعلام نشده نیز کسب کند.

در این گزارش همچنین آمده است: این وضع از طریق اجرای پروتکل الحاقی ممکن خواهد بود و از این رو مدیر کل از ایران می‌خواهد که با تصویب این پروتکل همچنان که پیش از این شورای حکام و شورای امنیت درخواست کرده است، این موضوع را ممکن سازد.

حل موضوع آزمایش‌های پلوتونیوم

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بخش دیگری از این گزارش تایید کرده است که اظهارات قبلی ایران در مورد آزمایش‌های پلوتونیوم با یافته‌های آژانس درباره کمیت و نوع موادی که در این آزمایش‌ها به‌کار رفته مطابقت دارد.

البرادعی افزوده است که بر این اساس، این موضوع حل شده و خاتمه یافته تلقی می‌شود.

وی در گزارش خود به‌اعضای شورای حکام همچنین به موضوع تعلیق غنی‌سازی اورانیوم پرداخته و افزوده‌است:ایران فعالیتهای مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نکرده است.

این گزارش می‌افزاید:ایران همچنان به فعالیتهایش در مرکز غنی‌سازی اورانیوم ‪ PFEP‬و سایت غنی‌سازی سوخت ‪ FEP‬و نیز ساخت رآکتور آب سنگین خود ادامه می‌دهد.

تأیید عدم انحراف

این گزارش در عین حال تصریح کرده است که آژانس قادر به تایید عدم انحراف مواد هسته‌ای اعلام شده در ایران است و این کشور دسترسی به مواد هسته‌ای اعلام شده را برای این نهاد فراهم کرده است.

البرادعی همچنین گفته‌است که گرچه هنوزآژانس از تحقیق در برخی جنبه‌های مشخص مربوط به وسعت این برنامه‌ها ناتوان است اما تاکید شده است که براساس توافق اخیر بین ایران و آژانس این نهاد توانسته است تحقیقاتی را در پروژه راکتور آب سنگین اراک هدایت کند.

مساله سانتریفیوژهای ‪ P1‬و ‪ ،P2‬منبع آلودگی‌های اورانیوم، و معدن گچین از دیگر موضوعاتی است که در این گزارش به آن پرداخته شده است و براساس توافقنامه ایران و آژانس قرار است یکی پس از دیگری حل وفصل گردد.

البرادعی متن توافقنامه اخیر بین ایران و آژانس را نیز ضمیمه گزارش خود کرده است.

گزارش مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست فصلی شورای حکام که از روز ‪ ۱۹‬شهریورماه در وین برگزار می‌شود، مورد بررسی اعضای این شورا قرار خواهد گرفت.

کد خبر 30162

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز