گروه سیاسی: پس از انجام 12 ساعت مذاکره بین نمایندگان آژانس و مسئولان ایرانی که طی دو روز و در قالب سه نشست، پشت درهای بسته ساختمان شورای امنیت انجام شد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار بیانیه‌ای فهرستی از توافقات حاصل شده در مذاکرات تهران را اعلام کرد.

به گزارش ایرنا در این بیانیه، آژانس بین المللی انرژی اتمی ضمن تشریح توافقات به دست آمده، تصریح کرده است که درباره چگونگی حل مسایل باقی مانده درباره آزمایش‌های قبلی ایران در زمینه پلوتونیوم توافق شده و به همین منظور نشستی در ماه آینده میلادی(مرداد) در ایران برگزار می‌شود.

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌همچنین یادآور شده است که درباره بخش دیگری از مسایل باقی مانده از جمله موضوعات مربوط به وسعت و محتوای برنامه‌های غنی‌سازی اورانیوم و منشاء آلودگی‌ها نیز، نشستی دراواخر این ماه در وین برگزار می‌شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از نماینده ایران در آژانس تاریخ دقیق این نشست را سوم و چهارم مرداد ماه اعلام کرده است.

بیانیه آژانس در حالی از توافق طرفین بر بازدید بازرسان از راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک تا اواخر این ماه خبر می دهد که علی‌اصغر سلطانیه، سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌در گفتگو با ایرنا، بازرسی از تأسیسات آب سنگین اراک را تایید کرده و گفت: ایران تکمیل این پروژه را حق غیرقابل انکار خود می‌داند.

مذاکرات ایران و آژانس که شروعی بر بررسی مدل و چارچوبی برای پاسخ به مسایل و سئوالات باقی مانده ایران در آژانس در مدت 60 روز بود، عصر روز پنجشنبه پایان یافت و نمایندگان دو طرف در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی به تشریح آنچه که در طی 12 ساعت گفتگو بدان توافق کرده بودند پرداختند.

عبور از مقدمه

معاون امنیت بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی پس از پایان مذاکرات در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت:در مورد همکاری ایران و آژانس برای دستیابی به یک توافق از مباحث مقدماتی عبور کرده و درباره برخی مسایل به توافق رسیده‌ایم لذا این مذاکرات فراتر از مقدمه است.

به گزارش ایسنا  جواد وعیدی با بیان اینکه بخش اول مذاکرات با آژانس مثبت بوده و پیشرفت داشته‌ایم، یادآور شد: دراین مذاکرات توافق کردیم که در مورد بخش‌های بعدی مدالیته حل مسایل باقیمانده‌ بین ایران و آژانس کار ادامه یابد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اینکه آیا در مذاکرات انجام شده در خصوص مذاکرات آتی لاریجانی و سولانا نیز بحث شد یا خیر؟ اظهار داشت: مذاکرات بین ما و‌هاینونن درواقع مذاکرات ایران و آژانس است که مسیر خودش را دارد؛ مسیر مذاکرات لاریجانی و سولانا یک مسیر جداگانه است. بنابراین در مذاکرات با آژانس راجع به مذاکره‌ لاریجانی با سولانا صحبت نکردیم.

وعیدی در ابتدای این کنفرانس خبری پیش از سئوالات خبرنگاران درباره مذاکرات دو روزه خود با اولی‌هاینونن، اظهار داشت: در جلسات مذکور دستور کار ما مذاکره درباره‌ مدالیته‌ مسائل باقیمانده با آژانس بود که در جریان کار توانستیم به پیشرفت‌های سازنده‌ خوبی نایل شویم.

پیشرفت در مذاکرات

اولی‌هاینونن، معاون آژانس بین المللی انرژی اتمی در امور پادمان‌ها نیز در این کنفرانس خبری با اشاره به اظهارات وعیدی و تایید گفته‌های وی گفت: مذاکراتی فشرده، خوب و در جو مساعدی داشتیم. چهار پنج مرحله‌ای را که باید بررسی می‌کردیم در این مذاکرات شناسایی کردیم و باقی مسایل هم در چند هفته آینده قرار است در مذاکراتی مجدد بررسی شود.

هاینونن بازگشت پرونده‌ هسته‌ای ایران به آژانس را مرتبط به فعالیت‌های هسته‌ای جاری ایران دانست و گفت شورای امنیت در این باره تصمیم می‌گیرد.

معاون البرادعی در امور پادمان‌ها با اشاره به مذاکرات خود‌ با مقامات ایرانی، گفت: پیشرفت خوبی داشتیم. در صورتی که بررسی مسایل به بیش از 60 روز نیاز داشته باشد آن را بررسی می‌کنیم؛ اما اجازه دهید در این باره هم در زمان خودش صحبت کنیم که آیا این مذاکرات نیاز به تمدید دارد یا خیر.

هاینونن در پاسخ به سئوالی دیگر مبنی بر اینکه ابهاماتی که از طریق فضاسازی‌های سیاسی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران ایجاد می‌شود، تاثیری در تصمیم‌گیری‌های شما در مذاکرات دارد یا خیر؟ گفت:ابهامات ربطی به آژانس ندارد. ما یک ارگان فنی هستیم و ارزیابی فنی خود را براساس اظهاراتی که دولت‌ها ارائه می‌دهند انجام می‌دهیم و در این رابطه اطلاعات دولت‌ها را با یافته‌های خودمان مقایسه می‌کنیم.

از تائید تا تکذیب یک سفر

پس از پایان مذاکرات دو روزه ایران و آژانس روزنامه الحیات، چاپ لندن از احتمال سفر غیرمنتظره محمدالبرادعی به ایران خبر داد.

الحیات نوشت: قرار است سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌به ایران روز جمعه و در راستای امضای ساختار نهایی توافقنامه صورت گیرد.

این خبر بلافاصله از سوی یک مقام مسئول ایرانی در گفتگو با ایسنا تکذیب شد.

این مقام مسئول با ذکر اینکه البرادعی در حال حاضر در سئول به سر می‌برد و پس از آن نیز قرار است به مالزی سفر کند خبر حضور وی در ایران را تکذیب کرد.

کد خبر 26466

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز