همشهری‌آنلاین: دور دوم مذاکرات هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات هسته‌ای ایران پایان یافت

دور دوم مذاکرات هیات پنج نفری فنی، حقوقی و سیاسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با مقامات هسته‌ای ایران که صبح پنجشنبه در محل شورای عالی امنیت ملی آغاز شده بود، ساعتی پیش پایان یافت.

به‌گزارش ایرنا، دور دوم مذاکرات حدود چهار ساعت بطول انجامید و قرار است تا ساعاتی دیگر، دور سوم مذاکرات آغاز شود.

مقامات ایران و آژانس بین‌المللی‌انرژی اتمی روز گذشته نیز با یکدیگر مذاکره کردند.

تاکنون طرفین ‌درباره این مذاکرات اظهار نظری نکرده‌اند و قرار است نتایج آن عصر پنجشنبه اعلام شود.

ریاست هیات اعزامی آژانس به تهران را "اولی هاینونن" معاون امور پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ریاست هیات ایرانی را "جواد وعیدی" معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی به عهده دارد.

"ویلموس چرونی" مسوول سیاستگذاری و روابط خارجی آژانس، "هرمن ناکارت" مسوول بخش منطقه‌ای پادمان در آژانس، " راتن باخ" مشاور عالی حقوقی و " هوسویا" مسوول بازرسی در بخش مربوط به ایران، اعضای هیات اعزامی آژانس به تهران هستند.

"محمد سعیدی" معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی، "علی اصغر سلطانیه" سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از جمله اعضای هیات ایرانی هستند.

هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد چهارشنبه برای سفری سه روزه وارد تهران شد و مورد استقبال "علی اصغر سلطانیه" سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین‌المللی و برخی از مسوولان سازمان انرژی اتمی ایران قرار گرفت.

فرستادگان‌ویژه البرادعی قرار است در خصوص طراحی و تدوین چارچوبی برای نحوه حل‌وفصل مسایل باقیمانده در پرونده هسته‌ای ایران، با مقامات هسته‌ای جمهوری اسلامی مذاکره کنند.

ایده حل و فصل مسایل باقیمانده در موضوع هسته‌ای ایران را "علی لاریجانی" مسوول مذاکرات هسته‌ای ایران در گفت و گوهای دهم خردادماه خود در مادرید، به دلیل ناکارآمدی و موثر نبودن ایده‌های قدیمی و تکراری همچون تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ارایه کرد.

با ارایه این ایده و نیز در پی ملاقات لاریجانی با"محمد البرادعی" مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ اول تیرماه، قرار شد هیاتی از آژانس به تهران سفر کند.

به گفته جواد وعیدی معاون‌بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی، طرفین در مدت ‪ ۶۰‬روز چارچوب و نحوه حل و فصل مسایل باقیمانده در موضوع هسته‌ای ایران را طراحی و تدوین خواهند کرد تا پس از آن، به شرط خودداری غرب از دست زدن به اقداماتی که ممکن است این مسیر را تخریب کند، آن را به مرحله اجرا درآورند.

کد خبر 26399

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز