همشهری آنلاین: روزنامه آمریکایی واشنگتن پست روز جمعه نوشت، چنانچه توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نهایی و این آژانس برنامه ایران را تأیید کند،سئوالات جدیدی در مورد کیفیت اطلاعات جاسوسی آمریکا در خاورمیانه ایجاد خواهد شد.

متن کامل توافقنامه ایران و آژانس

واشنگتن پست نوشت، به‌ویژه اینکه آمریکا با این ادعا علیه عراق وارد جنگ شد که صدام برنامه‌های تسلیحات کشتارجمعی در اختیار دارد اما تاکنون نیروهای آمریکایی قادر به یافتن چنین برنامه‌هایی در عراق نبوده‌اند.

این روزنامه نوشته است گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نشان‌دهنده همکاری ایرانیان با بازرسان آژانس است، ممکن است شرایط را برای آمریکا در تلاش برای تصویب تحریم‌هایی شدیدتر علیه تهران دشوار سازد.

به نوشته واشنگتن پست، آژانس در این گزارش همچنین از موافقت تهران با تشکیل یک برنامه کاری و جدول زمانی جدید برای حل سئوالات متعددی که در مورد تاریخ برنامه هسته‌ای آن وجود دارد ، به عنوان یک "اقدام مهم رو به جلو" ایران ستایش کرد.[البرادعی: توافق با ایران گامی مهم است]

واشنگتن پست افزوده است:در این گزارش اعلام شده است در صورت پایبندی ایران به برنامه و جدول‌های زمان بندی، آژانس ممکن است بتواند تا پایان سال تمامی سئوالات باقی مانده خود در مورد طبیعت برنامه هسته‌ای ایران را حل کند و این پرونده را ببندد.

این روزنامه نوشته است: محمد سعیدی معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز با استقبال از گزارش آژانس در گفتگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرد این گزارش در حقیقت پایانی بر ادعاهای بی‌اساس آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران و تاییدی بر صحت اظهارات جمهوری اسلامی ایران است.[سابقه موضوع]

به نوشته واشنگتن پست، این موفقیت‌ها در حالی است که آمریکا همچنان برای تصویب تحریم‌هایی شدیدتر علیه ایران تلاش می‌کند و برخی از تندروها در واشنگتن نیز خواستار اقدام نظامی علیه ایران هستند.

واشنگتن پست افزوده است: گزارش آژانس انرژی اتمی که شامل پیشرفت‌های آژانس در تعامل با ایران از ماه مه است در نشست شورای حکام آژانس که در ‪ ۱۰‬سپتامبر در وین برگزار خواهد شد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 30226

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز