سه‌شنبه ۸ آبان ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۰
۰ نفر

علاءالدین بروجردی*: در حالی که در روزهای گذشته شاهد حمایت‌های منطقی دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از برنامه هسته‌ای ایران بودیم در عین حال دیدیم بار دیگر آمریکا بر مواضع سابق خود پافشاری کرده و حتی این بار پا را فراتر گذاشته و البرادعی را تهدید به سکوت می‌کند.

سخنان البرادعی مبنی بر اینکه هیچ مدرکی دال بر اینکه ایران به‌دنبال تسلیحات هسته‌ای است وجود ندارد موید همکاری‌های منطقی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و فعالیت ایران در چارچوب قوانین این آژانس است.

چنان‌که می‌بینیم در 2 ماه گذشته همکاری‌های صمیمانه‌ای بین ایران و آژانس شکل گرفته و بالطبع زمینه توافقات بیشتر در نتیجه نشست‌هایی که نمایندگان آژانس در 3 روز گذشته با نمایندگان کشورمان داشته‌اند شکل خواهد گرفت.

لذا با این تفاصیل، طبیعی است که البرادعی از مواضع هسته‌ای ایران آشکارا حمایت کند و جای تأسف است که آمریکایی‌‌ها در اظهار نظرهایی که تابع هیچ منطقی نیست کماکان تلاش بر ایجاد یک جو تبلیغاتی منفی علیه ایران دارند.

آمریکایی‌ها بر خلاف ادعاهای سابقشان که بر نحوه همکاری ایران با آژانس خرده می‌گرفتند بازهم در برابر مواضع البرادعی که همکاری‌های ایران با آژانس را مورد تمجید قرار می‌دهد باز هم کوتاه نیامده و این بار به تخطئه دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌پردازند که البرادعی سکوت کند و در این باره اظهار نظر ننماید.

اینکه دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند اکنون زمان پیچ‌وتاب دادن به پرونده هسته‌ای ایران و هوچی گری علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نیست نشان‌دهنده مواضع شجاعانه البرادعی در برابر ادعاهای بی‌اساس سردمداران کاخ سفید است و در عین حال وقتی وی در سخنانی اعلام می‌دارد که ما هیچ سندی دال بر فعالیت غیرقانونی ایران نداریم، اگر آمریکا اطلاعات بیشتری دارد ارائه دهد هم نشان از موضع منطقی آژانس در برابر اقدامات غیرعقلانی آمریکا ست و هم از اطمینان خاطر آژانس از اینکه هیچ سندی در دست هیچ کشوری وجود ندارد که ثابت کند که ایران به‌دنبال دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است،حکایت دارد.

آمریکا با این حرکات نشان داد که علاقه‌ای ندارد مسئله هسته‌ای ایران حل شود و به‌دنبال آن است تا از این مسئله به‌عنوان ابزاری در جهت فشار بر ایران استفاده نماید.

این در حالی است که رفته رفته شاهد آن هستیم که مواضع کشورها در مقابل تصمیمات آمریکا در حال تغییر است و به همین دلیل هم بود که با گذشت زمان تغییر آرایشی را از 1+5 به 3+3 ملاحظه کردیم.

اگر که سیاستمداران فرانسه که بعد از دوره ژاک شیراک با پا گذاشتن به جای پای سیاست پیشگانی همچون بلر، قدر و منزلت دوره شیراک و کشور فرانسه را تنزل داده و تبعیت از ایالات متحده را سرلوحه سیاست خارجی خود قرار داده‌اند از این موضع خود کوتاه آیند این تغییر آرایش را به 2+ 4 خواهیم دید و قطعا فرانسه اگر بخواهد مقبولیت بین‌المللی خود را حفظ کند باید سیاستی غیراز سیاست پیروی از آمریکا در پیش گیرد.

*رئیس کمیسیون
امنیت ملی و سیاست خارجی

کد خبر 35369

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز