همشهری‌آنلاین: سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد قطعنامه شورای امنیت درباره ایران را فاقد هرگونه مشروعیت و وجاهت قانونی خواند

و اظهار داشت ملت بزرگ و متمدن ایران تسلیم فشار، ارعاب و درخواستهای غیر قانونی چند کشور معدود نمی شود و از حقوق قانونی خود دست نخواهد کشید.
آقای خزاعی که در نشست شورای امنیت سخن می‌گفت خطاب به اعضای این شورا و جامعه بین المللی تاکید کرد امروز افکار عمومی جهان بار دیگر شاهد این واقعیت تلخ است که موقعیت شورای امنیت به ابزاری در خدمت سیاست خارجی چند کشور معدود تنزل یافته است و با تصمیمی غیر قانونی قطعنامه‌ای صادر کرده است تا ملتی مصمم و بزرگ را از حقوق قانونی اش منع کند.
وی با تاکید بر اینکه ارجاع پرونده هسته‌ای صلح آمیز ایران به شورای امنیت از ابتدا در تناقض آشکار با اساسنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و معاهده ان پی تی بوده است اظهار داشت شورای امنیت باید محلی امن و مطمئن برای حفظ و احترام به حقوق ملتها باشد نه مکانی برای تضییع حقوق انها. از این رو با اینگونه اقدامات و بی‌عدالتی‌ها چگونه می‌توانند شورای امنیت را نهادی بی طرف و معتبر برای حل مسائل جهانی بدانند.
نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت گزارش‌های آژانس خصوصا گزارش اخیر این نهاد و اظهارات مقامات آژانس به روشنی حکایت از آن دارد که ملت ایران به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده و همکاری‌اش فراتر از تعهدات قراردادی کشورمان با اژانس بوده است از این رو با اجرای طرح کاری ایران با اژانس و پاسخ به سوالات باقیمانده دیگر نباید بهانه و توجیهی برای ادامه ادعاهای مغرضانه سیاسی و فریبکارانه چند کشور خاص باقی مانده باشد.
وی گفت اقدامات شورای امنیت در مورد برنامه هسته‌ای ایران ضربه به اعتبار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است چرا که با همکاری ایران با اژانس و حل شدن همه مسائل باقیمانده مشروعیتی برای اقدام جدید شورای امنیت علیه ایران وجود ندارد و بر عکس غیر قانونی بودن اقدامات قبلی شورای امنیت نیز بیش از هر زمان دیگری آشکار شده است.
اقای خزاعی در ادامه اظهارات خود در نشست شورای امنیت تاکید کرد " ملت بزرگ ایران بی تفاوتی شورای امنیت را در قبال حمله صدام به خاک ایران واستفاده از سلاحهای شیمیایی علیه مردم و مدافعان ایران هرگز فراموش نخواهد کرد.
وی افزود حامیان گذشته صدام بانیان قطعنامه امروز هستند و حافظه تاریخ این رفتار شورای امنیت را فراموش نمی کند و ان را در راستای رفتارهای گذشته اش علیه ملت ایران ارزیابی می کند.
وی گفت شورای امنیت در حالی علیه برنامه صلح امیز ایران قطعنامه صادر کرده است که سکوت این شورا در قبال وجود صدها کلاهک هسته‌ای اسرائیل که جدی ترین تهدید علیه صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی است تعجب جهانیان را بر انگیخته است.
آقای خزاعی در ادامه افزود جمهوری اسلامی ایران در پی حقوق خود بر اساس مقررات بین المللی و معاهده ان پی تی است و نه چیزی فراتر از آن. از این رو ملت ایران با وجود اینگونه شیطنت ها و بی عدالتی ها هرگز از حقوق مسلم و قانونی خود عقب نشینی نخواهد کرد
کد خبر 45725

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز