چهارشنبه ۸ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۹:۰۷
۰ نفر

افسانه‌ شیپوری: گزارش اخیرالبرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران در روزنامه‌های اروپایی و آمریکایی با بازتاب‌های گوناگونی همراه بود

واکنش روزنامه‌های آمریکایی و اروپایی این نکته را بیان می‌کند که غربی‌ها حالا یک بهانه تازه برای جنجال‌افرینی علیه ایران بدست آورده‌اند. گزارش البرادعی که برخی آن را مثبت و عده‌ای دیگر آن را منفی ارزیابی می‌کنند این همان اوضاعی است که اکنون بر همه گزارش‌های البرادعی حاکم بوده است.

به گفته برخی از تحلیلگران گزارش اخیر البرادعی در شرایط کنونی و با توجه به بسته ایرانی به کشورهای اروپایی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گامی رو به جلو محسوب می‌شود. تحلیلگران عقیده دارند گزارش اخیر چیزی جز تایید مجدد فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست اما برخی ناظران نکات ابهام که بر روی مطالعات ادعایی وجود دارد را نیز مورد توجه قرار می‌دهند، این بسیار طبیعی است به این دلیل که تمرکز روی بحث مطالعات نیاز به ارائه مستندات ندارد و همین امر می‌تواند راه ساده‌ای برای وارد کردن اتهامات باشد.

با توجه به اینکه البرادعی در گزارش خود به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرده است و تنها در مورد مطالعات ادعایی ابراز تردید کرده است، تحلیلگران معتقدند که حتی اگر روزی هم برسد که آژانس نسبت به صلح‌آمیز بودن تمامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران به قطعیت برسد، باز هم کشورهای متخاصم ممکن است بهانه‌جویی کنند و اتهامات ادعایی را مطرح سازند تا به این وسیله مطالعات و تحقیقات ایران را محدود کنند.

از سوی دیگر برخی روزنامه‌های اروپایی و آمریکایی به دو پهلو بودن گزارش البرادعی اشاره کردند و این گزارش را این‌گونه می‌دانند که البرادعی در این گزارش هم نظر ایران را جلب کرده است وهم نظر غرب را. این جا باید این واقعیت را در نظر داشت که ایران تا به حال در چارچوب N.P.T عمل کرده و حتی فراتر از آن با آژانس همکاری داشته است.

به هر حال ایران باید در جلسه آتی شورای حکام آژانس بین‌الملل بسیار قدرتمندتر از قبل ظاهر شود تا راه‌حلی برای مسائل به وجود آمده پیدا کند. ارائه بسته پیشنهادی ایران و مشوق‌های غرب فضای جدیدی را در پرونده هسته‌ای ایران باز کرده و پیش از گزارش البرادعی، سرنوشت موضوع هسته‌ای را دیپلماسی ایران همراه با بسته پیشنهادی تعیین می‌کند.

همشهری امارات

کد خبر 53428

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز