جمعه ۲۱ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

علاءالدین بروجردی * بر کسی پوشیده نیست که خبر جدیدی که پنجشنبه در جشن هسته‌ای اعلام شد یعنی بسته‌بندی سوخت برای قرار‌گیری در رآکتور و آزمایش 2 سانتریفیوژ جدید، در اختیار کشورهای بسیار کمی در جهان است.

اهمیت این موفقیت نیز به‌دلیل آن است که از یک طرف ما در تحریم کامل و فشار همه جانبه آمریکا و همپیمانان غربی آن قرار داشتیم و عملا دستیابی به این فناوری نشان‌دهنده هوشمندی ملی ایرانی و توانمندی دانشمندان هسته‌ای و عزم راسخ کشورمان در پرتو عنایات الهی است.

دلایل دیگری که دستیابی به این فناوری را مهم کرده این است که بسیاری از کشورهایی که به هیچ‌وجه این شرایط سخت را ندارند، موفق نمی‌شوند به این فناوری دست پیدا کنند، اما جمهوری اسلامی ایران با وجود این فشارها توانست به این فناوری دست پیدا کند.

ازاین‌رو دستیابی به این فناوری توانمندی بسیار برجسته‌ای محسوب می‌شود و عملا با این گامی که برداشته شد مجموعه عکس‌العمل‌ها و قطعنامه‌های شورای امنیت و نیز خواست کشورهای 1+5 را بی‌اثر شد. دستیابی ما به این تکنولوژی برتر عملا موجب شد تا آنان در برابر یک واقعیت جدیدی قرار گیرند.

به پیام‌های دیگر این موفقیت نیز باید توجه داشت. دستیابی به این فناوری نشان‌دهنده خودباوری ملی با اتکا به الطاف الهی است؛ چراکه اتکا به قدرت‌های بزرگ فاقد هر گونه خاصیتی است  زیرا  آنها قویا معتقدند این دانش‌های نوین و فناوری‌های ویژه باید در انحصار آنها باشند و حتی در اختیار همپیمانان خود نیز قرار نمی‌دهند.

همچنین این امر نشان می‌دهد که خط‌مشی‌ای که توسط جمهوری اسلامی ایران در این زمینه پایه‌گذاری شده و رهبری معظم انقلاب با جدیت آن را ادامه می‌دهند، یک انتخاب اصلح است و به خارج از مرزها این پیام را می‌دهد که باید با جمهوری اسلامی ایران با تعامل برخورد کرد نه با تخاصم.

چراکه ما هم‌اکنون در عرصه‌های سیاسی و اقتدار ملی به مراحل برجسته‌ای رسیدیم و به‌نفع آنهاست که با جمهوری اسلامی تعامل داشته باشند.

* رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 78648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز