شنبه ۱۱ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

محمدرضا میرتاج‌الدینی*: ‌پیام مقام معظم رهبری را برای مجلس هشتم باید پیامی راهگشا و تاثیرگذار به‌ویژه در جهت تعامل مثبت بین قوای سه‌گانه دانست.

در این پیام در عین حال که به بحث نظارت تاکید شده، همکاری صمیمانه با سایر قوا نیز مورد توجه قرار گرفته است.

دولت و مجلس باید بدانند که اگر هر کدام به حیطه قانونی خود اکتفا کنند و به آن قانع باشند، به خوبی تعامل بین مجلس و دولت، ‌در دوره مجلس هشتم شکل خواهد گرفت. 

همانطور که مقام معظم رهبری هم فرموده‌اند دولت باید به هر آنچه مجلس تصویب می‌کند، پایبند بوده و از آن تخلف نکند، اما در مورد کیفیت اجرا می‌توان به‌طور کارشناسی عمل کرد.

راهکارهای تعامل بین مجلس و دولت نیز بسیار ضروری است که از این‌رو ‌در اولین جلسه هیات رئیسه مجلس هشتم نیز این موضوع تایید شده است. 

تشکیل یک مجموعه مشترک و کمیته تبادل نظر و رفع اختلاف بین مجلس و دولت هم می‌تواند گامی راهگشا در این مسیر باشد که اکنون محقق شده و از این پس برنامه‌های خود را زیر نظر رئیس مجلس پیگیری خواهد کرد.

در اجرا هم اگر اختلافی بین دولت ومجلس پیش ‌آید، این مجموعه مشترک می‌تواند با تدابیر مناسب و قانونی قبل از آن‌که نماد بیرونی پیدا کند، موضوعات محل اختلاف را حل کند. 
از دیگر نکات مهم مورد اشاره در پیام رهبر معظم انقلاب، این است که سرگرم‌شدن بر هر کاری که در وظیفه نمایندگی خلل وارد کند، نارواست.

توجه ایشان به این مسئله است که دوران نمایندگی کوتاه است و اگر نماینده تمام وقت خود را برای امر نمایندگی نگذارد نمی‌تواند این بار سنگین را به مقصد برساند.

قانونگذار باید کلان‌نگر باشد و مصالح کل کشور و همه مردم را در نظر بگیرد و عدول از این قضیه و متمرکز شدن در مسائل جزئی و فرعی، مانع ادای درست حق قانونگذاری می‌شود؛ همان چیزی که از دیگر محورهای مهم مورد توجه رهبر معظم انقلاب در پیامشان خطاب به مجلس هشتم بوده است.

* عضو هیات رئیسه موقت مجلس

کد خبر 53622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز