دوشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۷ - ۲۱:۰۳
۰ نفر

گروه سیاسی: زمان کار مجلس هشتم بالاخره فرارسید و روز سه‌شنبه مراسم افتتاحیه این مجلس برگزار می‌شود و روشن است که مدتی باید بگذرد تا برنامه‌های این مجلس برای قانونگذاری و نظارت برکار سایر قوا تنظیم شود.

به سراغ چهره‌های سیاسی و نمایندگانی رفتیم که برخی از آنها در مجلس هشتم حضور دارند و عده‌ای که دوره خدمت آنها در ساختمان بهارستان به پایان رسیده است تا نظر آنها درمورد مهم‌ترین اولویت کاری مجلس هشتم را جویا شویم.

رنج مردم از مشکلات

مخبر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم با تاکید بر این مطلب که منتخبان مردم باید به اولویت کسانی که آنها را به‌عنوان وکلای خود برگزیده‌اند توجه کنند، اظهار داشت: مهم‌ترین بحث مجلس هشتم که هر انسانی آن را درک می‌کند، اولویت‌های امروز مردم است.

کاظم جلالی افزود: منتخبان مردم باید ببینند که مردم از چه مشکلاتی رنج می‌برند، آنگاه نسبت به این مسایل حساس شده و تلاش کنند تا با برنامه‌ریزی به سمتی حرکت کنند که وضعیت مردم بهتر شود.

منتخب مردم شاهرود در مجلس هشتم با بیان اینکه بزرگترین مشکل مردم در شرایط فعلی، وضعیت اقتصادی است، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس هشتم باید تمام توجه خود را بکار بگیرند تا تحولی در وضعیت معیشتی مردم ایجاد شود.

وی همچنین با اشاره به لزوم جدیت در پیگیری مسایل سیاسی، توسعه و گسترش روابط با همسایگان، پیگیری عزتمندانه و حکیمانه مسایل هسته‌ای و استفاده از مولفه‌های قدرت جمهوری اسلامی برای گسترش و توسعه روابط اقتصادی با سایر کشورها را در حوزه فعالیت‌های سیاسی مهم و قابل توجه برشمرد.

توجه به مسایل فرهنگی

منتخب مردم تهران در مجلس نیز تورم و مشکلات اقتصادی را اولویت کارها و پیگیری‌های مجلس هشتم دانست و خاطر نشان کرد: سختی‌های معیشتی مردم از جمله موارد مورد اهتمام مجلس خواهد بود که امیدواریم با همراهی دولت و سایر دستگاه‌ها بتوانیم در جهت رفع این مشکلات گام برداریم.

اسماعیل کوثری اولویت بعدی مجلس هشتم را توجه به مسایل فرهنگی عنوان کرد و افزود: ایجاد جامعه‌ای براساس نگاه برادری و سلامت از جمله مواردی است که با توجه به آرمان‌های انقلاب اسلامی و همچنین رهنمودهای بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری می‌توان به تحقق این جامعه کمک کرد که منتخبان مجلس هشتم وظیفه سنگینی در این‌باره خواهند داشت.

وی با تاکید بر تعامل همه‌‌جانبه قوا با یکدیگر، حل مشکلات مردم به ویژه مسایل اقتصادی را منوط به این تعامل دانست و تصریح کرد: تلاش‌های قوای کشور برای حل مشکلات مردم بدون هماهنگی با یکدیگر حتما نتیجه‌بخش نخواهد بود.

فعال در جهان

عضو هیات رئیسه مجلس هفتم به مانند بسیاری دیگراز کارشناسان و صاحب‌نظران اولویت مجلس هشتم را عنایت ویژه به مطالبات اصلی مردم که همان گرانی، تورم، مسایل معیشتی و توازن بین درآمدها و هزینه‌های مردم است مورد تاکید قرار داد و گفت: نظارت مجلس بر نحوه اجرای اصل44قانون اساسی و همچنین اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری نیز می‌تواند انقلابی در حوزه اداری و اقتصادی کشور ایجاد کند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی به ادامه سیاست‌های مجلس هفتم در مجلس آینده اشاره کرد و افزود: حضور فعال در صحنه بین‌المللی و تعامل با کشورهای گوناگون دنیا از راه‌های مختلفی چون گروه‌های دوستی پارلمانی می‌تواند نقش مؤثری در پیشبرد اهداف نظام اسلامی داشته باشد.

وی پشتیبانی از دستیابی به فناوری هسته‌ای در مجلس هشتم را نیز مورد تصریح خود قرار داد و ادامه داد:‌ تعامل منطقی با دولت و پیگیری مسایل گوناگونی که می‌تواند فضا را برای پاسخگویی به مطالبات مردم فراهم کند، از ملزومات کار مجلس هشتم است که البته دراین مسیر استقلال مجلس نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از تجربیات

مدیرعامل بنیاد باران درمورد مهم‌ترین اولویت کاری مجلس هشتم گفت: اصلاح‌طلبان یک برنامه کلی برای مجلس هشتم تهیه کرده‌اند که اولویت‌های اصلی از نظرما درآن مشخص شده است.

مرتضی حاجی با اشاره به اینکه کشور ممکن است هرروز با مسائل جدیدی روبه‌رو شود که نیازمند توجه فوری باشد گفت: درمجموع آن چه که واقعیت کاملا ملموس است مشکل معیشت مردم گرانی، تورم بالا و بیکاری است، البته درکنار این موضوعات محوری ممکن است موضوعات دیگری نیز درکنارش مطرح شود که ظاهرا جنبه اقتصادی ندارد ولی تاثیر مستقیمی‌براقتصاد کشوردارد که مهم‌ترین آن مسئله روابط خارجی با کشورها و سازمان‌های بین‌المللی است.

وی افزود: مجلس هشتم باید به‌دنبال ادبیاتی درسیاست خارجی باشد که ضمن تامین حقوق حقه مردم کمترین هزینه و بیشترین نتیجه را برای کشور درپی داشته باشد. سیاست تنش‌زدایی درحال حاضر باید یکی از اولویت‌های مجلس هشتم باشد.

اولین آزمایش

نمایده میناب که درمجلس هفتم نایب رئیس کمیسیون کشاورزی بود درپاسخ به همین پرسش یعنی اولویت‌های کاری مجلس هشتم گفت:مهم‌ترین مشکل مردم گرانی و تورم و بیکاری است لذا اولویت کار مجلس هشتم باید تعامل با دولت برای حل این مشکلات باشد و تجربه مجلس هفتم را تکرارنکند که اول جلوی دولت ایستاد ولی درآخر کوتاه امد.

علی معلمی‌پور درخصوص ترکیب یکسان مجلس هفتم و هشتم ازنظر سیاسی و چگونگی حل مشکلات توسط این مجلس گفت: اولین آزمایش مجلس هشتم بررسی درخواست 5 میلیارد دلار ازحساب ذخیره ارزی توسط دولت است، باید دید این مجلس برای جلوگیری از رشد تورم با برداشت‌های دائمی‌از حساب ذخیره ارزی چه خواهد کرد.

مشکل اصلی

هاجر تحریری نیک‌صفت نماینده سابق رشت درمجلس هفتم نیز تورم وگرانی را مشکل اصلی کشورمی‌داند که مجلس هشتم باید به آن بپردازد.وی بخشی از این مشکلات را ناشی از روابط خارجی دانسته و می‌گوید امیدواریم مجلس هشتم گامی‌برای حل مشکلات معیشتی مردم بردارد.

تحریری نیک‌صفت تاکید می‌کند تا زمانی که اقتصاد کشور برپایه دولتی و نفتی بودن است مشکلات حل نخواهد شد. وی همچنین مشکلات مدیریتی کشوررا درمسائل اقتصادی بی‌تاثیر ندانسته و می‌گوید: متأسفانه انتصابات درکشورما معقول و براساس ضابطه نیست به همین دلیل قوانین خوب وجود دارند ولی مدیریت اجرا‌کننده این قوانین مناسب نیستند.

به‌کارگیری تیم اقتصادی کارآمد

نماینده فلاورجان که درچهاردوره اخیر در مجلس بوده است نیز مسائل اقتصادی و تورم را سرلوحه کار مجلس هشتم دانسته و می‌گوید: اگر مجلس بتواند دولت را وادار کند تیم اقتصادی کارآمد وبا تجربه و نه تیم فعلی را به کار گیرد می‌توان امیدوار بود که سیاست‌های اقتصادی کشور به سامان نزدیک شود درغیراین صورت همه کارهای مجلس هشتم نیز مانند مجلس هفتم تحت الشعاع مشکلات اقتصادی قرارخواهد گرفت و درنهایت نیز عملکردی که مورد رضایت مردم باشدد به دست نمی‌آید.

حبیب‌الله اسماعیل‌زاده اضافه کرد: اصولگرایان اگر بخواهند باقیمانده امیدورای مردم به‌خود راحفظ کنند باید مجلسی غیراز مجلس هفتم داشته باشند.

خشکسالی؛ مهم‌ترین اولویت

احمد بلوکیان، نماینده کاشمر و عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس هفتم هم رسیدگی به موضوع خشکسالی را مهم‌ترین اولویت مجلس هشتم دانست و گفت: 18 استان کشور دچار خشکسالی شده‌اند و سرمازدگی سال گذشته نیز خشارات زیادی به کشاورزان و باغداران کشور که 40 درصد تولیدکنندگان کشورند وارد کرده است لذا مجلس هشتم با همکاری دولت باید حداقل بتوانند نیمی‌از مشکلات انها راحل کنند. وی مهار تورم را هم اولویت بعدی مجلس هشتم دانست.

ضرورت ارتباط با بدنه کارشناسی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هم افزایش نقدینگی، تورم و چشم‌پوشی مجلس هفتم بر واردات کالا را موجب تعطیلی کارخانه‌ها و بیکاری کارگران دانست و گفت: شجاعت و صداقت حکم می‌کرد که مجلس هفتم تقصیرها را می‌پذیرفت و به مردم قول می‌داد که در مجلس هشتم تکرار نشود، البته هنوز هم دیر نشده و منتظریم ببینیم این نقاط ضعف در مجلس هشتم برطرف می‌شود یا نه؟

مجید انصاری ارتباط با بدنه‌کارشناسی خارج مجلس از جمله نخبگان حوزه و دانشگاه و احزاب و ارتقای سطح آگاهی از برنامه‌های چهارساله به ویژه برنامه پنجم که در راه است، تنش‌زدایی در سیاست خارجی، شناسایی مشکلات ناشی از برداشت از حساب ذخیره ارزی را مهم‌ترین اولویت‌ها ی مجلس هشتم عنوان کرد و افزود: مجلس هشتم باید فارغ از هرگونه اغراض سیاسی در تمام ابعاد نظارت داشته باشند.

نظارت جدی

نماینده دوره هشتم نیز با بیان این‌که باید بحث نظارت در مجلس هشتم را جدی گرفت گفت: نمونه‌های ساده‌ای در زندگی روزمره مردم است که باید در بحث نظارت به آن توجه ویژه‌ای شود.

سیدرضا اکرمی با بیان این‌که در بحث قانونگذاری نه تنها مشکل چندانی نداریم بلکه بعضا به خاطر قوانین متعددی که در کشور تصویب می‌شود قوانین یکدیگر را خنثی و بلااثر می‌کنند تأکید کرد: ما از نظر اجرا و نظارت دچار مشکل هستیم؛ مثلا شاهدیم که بودجه سال ۸۷ در مجلس تصویب شد و ما وارد سومین ماه اجرای این بودجه شده‌ایم ولی نمی‌دانیم که آیین‌نامه اجرایی بودجه نوشته شده و قراردادهای لازم بسته شده است یا نه بنابراین باید بحث نظارت را جدی بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: نوع تعامل مجلس هشتم با دولت نهم باید از باب تعامل، تفاهم و تعاون باشد و اگر تنها به فکر مچ‌گیری باشیم، این موضوع فایده‌ای برای مردم نخواهد داشت.

کد خبر 53208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز