همشهری آنلاین: 11 نماینده مجلس نسبت به عملکرد برخی از مسئولین قوه قضائیه با تعدادی از نمایندگان پس از قرائت گزارش هیات تحقیق و تفحص در صحن علنی، به کمیسیون اصل 90 مجلس شکایت کردند

به گزارش خانه ملت، متن شکایت نمایندگان مذکور خطاب به رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس به شرح زیر است:

نظر به اینکه برخی مسئولان قوه قضائیه پس از قرائت گزارش هیات تحقیق و تفحص با اظهارات خود موجبات هتک حرکت مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه و نمایندگان را فراهم نموده و زمینه اختلاف بین دو قوه را ایجاد کردند و بر خلاف اصل 156 قانون اساسی که احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع را از وظایف قوه قضائیه اعلام کرده است، مرتکب تخلفاتی به شرح ذیل شده‌اند،مستدعی است دستور فرمائید به شکایت اینجانبان نسبت به طرز کار قوه قضائیه رسیدگی نمایند:

1- سخنگوی قوه قضائیه پس از قرائت گزارش تحقیق و تفحص از این قوه بدون توجه به جایگاه و صلاحیت خود اعلام کرده است: "این گزارش در چارچوب قانون تنظیم نشده بود و این اطلاعات نادرست، تحقیقات مبتنی بر شایعات و شنیده‌ها بود." ایشان ضمن ابراز تاسف به مجلس شورای اسلامی و رئیس محترم و اندیشمند وقت آن توهین نموده و می‌گویند: "وی خاطره تلخی از حق گرایی بر جای گذاشت. انتظار بود بر حقانیت و خدا محوری در این گزارش تاکید کند." ایشان گزارش تحقیق و تفحص را به سناریوی طنز تشبیه نموده و اعلام کرد گزارش تحقیق و تفحص به یک بیانیه انتقام جویانه از قوه قضائیه تنزل کرده است.

2- رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه در نامه شمال 86/10833/م مورخ 22/10/86 جوابیه محرمانه‌ای به هیات رئیسه مجلس نوشت که متاسفانه همین جوابیه محرمانه پس از قرائت گزارش تحقیق و تفحص در روزهای شروع مجلس هشتم در رسانه های مختلف منتشر گردید. در جای جای این نامه به نمایندگان هیات تحقیق و تفحص توهین شده است. گزارش آنها را کذب و برگرفته از شایعات و گزارش های غرض آلود محکوم شدگان دادگاه ها و مفسدان اقتصادی دانسته است. در جوابیه منتشر شده ضمن تهدید اعضای هیات تحقیق و تفحص و تعقیب قضایی بیان مطالبی را به گزارش هیات تحقیق و تفحص نسبت داده است که اثری از آن مطالب در گزارش قرائت وجود ندارد.

3- دادستان تهران که خود از متهمان گزارش هیات تحقیق و تفحص است پس از اهانت به برخی از اعضای هیات و تفتیش شبانه منزل یکی از اعضای به استناد ادعاهای فردی که به اتهام افترا دستگیر شده است، بر خلاف ماده 188 قانون ائین دادرسی کیفری قبل از وصول برگه احضاریه به نمایندگان، زمینه اعلام اسامی آنان را در مطبوعات فراهم نموده است.

همچنین ایشان در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه 16/4/87 منتشر شد به ناحق صدور احکام و نامه های متعددی را برای یک متهم به چند نماینده مجلس نسبت داده است که اقدامات وی برای انحراف افکار عمومی از تخلفات دادستان و به زعم خود تسویه حساب به نمایندگان عضو هیات تحقیق و تفحص انجام می‌گیرد.

با توجه به مراتب فوق که اسناد آن به پیوست است و از آنجا که ابزار مواضع فوق با تصور ایراد فشار بر نمایندگان و ایجاد فضای رعب و با هدف جلوگیری از رسیدگی به تخلفات برخی مقامات قضایی و نیز بالا بردن هزینه نظارت نمایندگان مجلس بر قوه قضائیه صورت می‌گیرد، مستدعی است دستور تسریع در رسیدگی صادر فرمائید.

گفتنی است از جمله امضاکنندگان این نامه پرویز سروری، احمد توکلی،محمد کوثری،مهدی کوچک زاده، حسین نجابت، علی مطهری، غلامرضا مصباحی مقدم، عباس رجایی، محمد تقی رهبر و طباطبایی هستند

کد خبر 57544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز