گروه سیاسی: دولت نهم دیروز و در آستانه سوم تیر جشن چهارسالگی‌اش را در بهارستان گرفت تا در آخرین سال فعالیت همراهی مجلس نوپای هشتم را نیز همراه داشته باشد...

 اما اظهارات علی لاریجانی، رئیس مجلس مبنی بر اینکه « باید در فرصت مناسبی درباره موضوعاتی که دغدغه دولت و مجلس است، اندیشه کرد تا به یک نگاه واحد رسید» حکایت از تفاوت دیدگاه‌هایی دارد که ضیافت شب گذشته بهارستان آن را عیان کرد؛آنچه لاریحانی را بر آن داشت تا پیشنهاد تشکیل کمیسیونی مشترک از دولت و مجلس با حضور کارشناسان دولت را ارائه دهد تا با در دستور کار قرار گرفتن کارهای کارشناسی، اثرات مثبتی برجای بماند.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان عصر یکشنبه میهمان بهارستان بود تا در دیدار با نمایندگان ملت ابعاد مختلف طرح تحول اقتصادی را برای نمایندگان ملت تشریح کند. موضوعی که محسن کوهکن، عضو هیات رئیسه مجلس در توضیح آن گفت: از مدت‌ها قبل این بحث مطرح بود که طرح یا بسته‌ای دولت برای اجرای امور اقتصادی دارد چیست؟ و همکاران نماینده درخواست کردند تا در جریان جزئیات تصمیمات دولت در امور اقتصادی از جمله اصلاح برخی قوانین، تصویب قوانین جدید و موضوع حمایت از قوانین قرار بگیرند. 

 در این نشست رئیس‌جمهور و دیگر کارگروه‌های مربوطه، توضیحاتی را در مورد تصمیمات مهم در هفت سرفصل از جمله یارانه، اصلاح سیستم بانکی و گمرک ارائه کردند و شش عضو از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس نیز نظراتشان را درباره موارد مطرح شده بیان کردند، که البته رئیس‌جمهوری نیز توضیحاتی را درخصوص اصلاح برخی قوانین، تدوین قوانین و تصمیمات مهم مربوط به یارانه‌ها، اصلاح سیستم بانکی و گمرکی ارائه داد.

پایگاه اطلاع رسانی ریاست‌جمهوری که سخنان رئیس‌جمهور در این دیدار را منتشر کرده است با اشاره به اینکه محمود احمدی‌نژاد، در نشست بهارستان پس از آنکه دبیر کارگروه تحولات اقتصادی، جزئیاتی از طرح بزرگ تحول اقتصادی را ارائه کرد در سخنانی پیرامون اقدامات دولت نهم در عرصه‌های گوناگون سیاسی، فرهنگی و اقتصادی با ابراز خرسندی از اینکه توصیه اکید رهبر معظم انقلاب برای تعامل و همکاری سازنده اعضای هیأت دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی، جامه عمل پوشیده است، اظهار داشت: این جلسه آغاز مبارکی برای همدلی، همکاری و همراهی اعضای دو قوه مجریه و مقننه است که ان‌شاءالله ملت عزیز ایران ثمره آن را در عرصه عمل و میدان اداره کشور مشاهده خواهند کرد.  رئیس‌جمهور اضافه کرد: در طول دوران همکاری قوای مجریه و مقننه باید موضوعات گوناگونی در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.

احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، گسترده‌ترین کار سازندگی در کشور انجام شده، به‌طوری که این امر در تاریخ ایران زمین بی‌نظیر بوده است، تصریح کرد: با وجود دستاوردهای گوناگونی که در طول دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نصیب کشور شده اما همچنان احساس عمومی در همگان وجود دارد که جایگاه ملت ایران آن چیزی نیست که امروز در آن واقع شده است. وی افزود: همراه با تغییر و تحول دولت‌ها و مجالس، تمرکز و تأکید دلسوزان و صاحب‌نظران همواره بر وجود یکسری مشکلات واحد در کشور بوده است.  رئیس‌جمهور تأکید کرد: دولت به‌عنوان خادم ملت و مسئول اجرا و مدیریت کشور، موظف بود که تمام بحث‌های مجالس و دولت‌های گذشته که پیرامون ریشه‌های مشکلات کشور بوده را شناسایی و جمع‌بندی کند تا پس از بازبینی، برای آنان راه‌حل ارائه دهد.

احمدی‌نژاد در ادامه این نشست، اتلاف وسیع منابع در بخش‌های انسانی و مادی را از جمله مشکلات اصلی کشور دانست و خاطر نشان کرد: غیراز اسراف در زندگی شخصی، در مدیریت و برنامه‌ریزی کشور نیز اتلاف وسیع منابع به امری رایج تبدیل شده است و فاصله بین دهک‌های برخوردار و نابرخوردار همچنان آزاردهنده است؛ این در حالی است که یکی از آرمان‌های انقلاب اسلامی اجرای عدالت و کاهش فاصله‌ها بوده است. رئیس‌ قوه مجریه اضافه کرد: دولت برخی اشکالات ساختاری در اقتصاد که ریشه مشکلات حاکم بر کشور بوده را یافته است که با اجرای طرح تحول اقتصادی و هدف‌گذاری مشخص، درصدد اصلاح این مشکلات برخواهد آمد.

اندیشیدن ساز‌و‌کار تخصصی تفاهم با دولت در مجلس

علی لاریجانی رئیس مجلس در پایان نشست مشترک نمایندگان مجلس و اعضای هیات دولت بدون اشاره مستقیم به موضوعات مطرح شده در اولین دیدار مجلس هشتم و دولت افزود: موضوعاتی که امروز در مجلس مطرح شد، موضوعات مهمی است که اگر به نحو صحیحی انجام شود، می‌تواند اثرات زیادی در کشور داشته باشد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه قوانینی برای برخی از این موضوعات وجود دارد، گفت: بعضی از امور احتیاج به قانون دارد و از طرفی به‌دلیل اهمیت زیاد و اینکه در شرایط کشور تاثیرگذار هستند، به عزم ملی نیاز است که برای رسیدن به عزم ملی باید افکار به هم نزدیک شود و اقناع صورت گیرد.

سخنان رئیس مجلس که بخشی از ارزیابی‌اش از اظهارات رئیس‌جمهور را به زبان آورد گفت: دورنمایی که ارائه شد، دورنمایی اولیه است و برای اینکه اقناع صورت گیرد و مجلس پشت سر این موضوع قرار گیرد، احتیاج است که اسناد و مدارک کارشناسی کاملا در اختیار متخصصان قرار گرفته و از نظراتشان استفاده شود. وی با بیان اینکه دو دغدغه مهم از مجموع اظهارات نمایندگان قابل کشف است، گفت: دغدغه اول نمایندگان این است که آیا کارشناسی لازم در موضوعات مطرح شده انجام شده یا خیر ؟ و دغدغه دوم اینکه درخصوص این موضوعات عجله‌ای صورت نگیرد که البته حل این دو دغدغه کار مشکلی نیست.
لاریجانی تصریح کرد: ما می‌توانیم در مجلس کمیسیون ویژه‌ای تشکیل دهیم یا از تلفیق چند کمیسیون، کمیسیونی به‌وجود بیاوریم که با کارشناسان دولت به بررسی این موضوعات بپردازند.

وی ضمن تشکر از رئیس‌جمهور و اعضای هیات دولت، خاطرنشان کرد: توجه دولت به این موضوعات مهم برای کشور اثرات مفیدی خواهد داشت و ما سازوکار تفاهم و وحدت مجلس و دولت را در این زمینه به نحو تخصصی مهیا می‌کنیم و به مرور اگر لازم بود دوباره جلسه مشترک خواهیم گذاشت.

کد خبر 55873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز