دوشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۷:۴۶
۰ نفر

گروه سیاسی: ماجرای تصویب اعتبارنامه‌های نمایندگان دوره‌ هشتم مجلس شورای اسلامی که به ماجرای گروکشی اعتبارنامه‌ای در صحن علنی مجلس تبدیل شده بود...

روز گذشته با یارکشی نیروهای موجود در مجلس به‌خصوص اعتراض گروه موسوم به رایحه‌خوش خدمت به اعتبارنامه رضاعبدالهی نماینده ماه‌نشان و ریش سفیدی و پا در میانی لاریجانی رئیس‌مجلس و حسینیان رئیس شعبه بررسی‌کننده اعتبارنامه عبدالهی، پایان یافت.  رئیس مجلس که تا چند جلسه پیش و به‌دلیل قبول نکردن اعتراض نادران به دفاعش از باهنر به حمایت بی‌دریغ از دولت نهم در این مجلس متهم شده بود، این بار با رو‌در‌رویی با حامیان دولت در مجلس نشان داد چندان هم قائل به خط‌کشی‌های موجود در مجلس هشتم بین طرفداران دولت و سایر اصولگرایان نیست. این در حالی است که ماجرای گروکشی اعتبار نامه‌ای که توسط فاطمه آلیا نماینده تهران و رضا عبدالهی نماینده ماه‌نشان صورت گرفته بود، روز گذشته با امتناع لاریجانی از شنیدن تذکر آیین‌نامه‌ای آلیا در خصوص تایید اعتبارنامه عبدالهی می‌رفت به پایان خود برسد که اعتراض چهره‌های سرشناس رایحه خوش خدمت به لاریجانی در خصوص انفعال رئیس مجلس و تخلف او از آیین‌نامه به ماجرای انتقاد حامیان دولت به شخص لاریجانی تبدیل شد و نتیجه مذاکراتی که قرار بود به تایید اعتبار نامه عبدالهی ختم شود و به نتیجه نرسیده بود، اعتراض حامیان دولت به اعتبارنامه نماینده ماه‌نشان را به صحن علنی مجلس کشاند.

اما گذشته از اینکه این اعتراضات چگونه به رودررویی دو طیف حامیان دولت و سایر اصولگرایان تبدیل شده است، ریشه‌ این اعتراضات و احتمال قوی انشعاب در فراکسیون اصولگرایان است که برای نمایندگان و افکار عمومی مهم جلوه می‌کند؛ دلیلی که از انتقادهای اقتصادی رضا عبدالهی در کسوت رئیس کمیسیون برنامه وبودجه مجلس هفتم به عملکرد اقتصادی دولت آغاز شده و به قدرت‌نمایی حامیان اندک دولت در مجلس هشتم در اولین روزهای کاری این مجلس ختم می‌شود و البته دلایل حاشیه‌ای دیگری نیز برای این کار همچنان وجود دارد؛ تا پیش از این رضا عبدالهی اقدامات انجام شده در روند بررسی بودجه دولت و انتقاداتش به وضعیت اقتصادی موجود را انگیزه اصلی معترضان حامی دولت به اعتبارنامه خود عنوان کرده بود و از سوی دیگر، نمایندگان معترض نیز ورود عبدالهی به برخی فعالیت‌های اقتصادی در حوزه آرد و نان را دلیل اصلی اعتراض خود به اعتبارنامه او ذکر می‌کردند و از سوی دیگر مدافعان عبدالهی خبر می‌دادند که همسر یکی از معترضان به اعتبارنامه وی، خود یکی از افرادی است که در این حوزه به فعالیت اقتصادی می‌پردازد.
در هر صورت با اعتراض فاطمه آلیا به اعتبارنامه نماینده ماه‌نشان و رد این اعتراض از سوی رئیس شعبه بررسی‌کننده اعتبارنامه عبدالهی، بعد از اینکه وی نتوانست در قالب تذکری آیین‌نامه‌ای به تایید اعتبارنامه عبدالهی اعتراض کند، علی زارعی، حمید رسایی و مهدی کوچک‌زاده سه نماینده حامی دولت به کمک آلیا آمده و معترض شدند که روح‌الله حسینیان دیگر نماینده تهران و رئیس شعبه بررسی‌کننده اعتبارنامه عبدالهی به همراه لاریجانی، به بهانه  ریش‌سفیدی میان اصولگرایان، اعتراض آلیا را «وتو» کرده‌اند. 

رئیس مجلس هشتم در پاسخ به اعتراض آلیا با بیان اینکه در موعد مقرر مدارک مربوط به ادعای این نماینده تهران، به دست شعبه بررسی‌کننده اعتبارنامه نماینده ماه‌نشان نرسیده است، گفت: اعتراضاتش را وارد نمی‌داند ولی صدای بلند نمایندگان در احسنت گفتن به این اقدام لاریجانی و رویارویی وی با حامیان دولت، گویا باعث عصبانیت این طیف شده بود که موج تذکرهای حامیان دولت به راه افتاد. حمید رسایی نماینده تهران و عضو رایحه خوش خدمت در تذکر آیین نامه‌ای خود سعی کرد به لاریجانی وظایف ریاست را یادآوری کند و وی را به وتوی حق نمایندگان در اعتراض به اعتبارنامه همکارانشان متهم کرد و لاریجانی تنها پاسخ داد به آیین‌نامه وفادار است. اما بیان پایبندی به آیین‌نامه داخلی مجلس از طرف لاریجانی نیز کافی نبود و حامیان دولت در تذکری دیگر که به وسیله مهدی کوچک‌زاده به هیات رئیسه داده شد، بار دیگر به لاریجانی هشدار دادند که بهتر است اگر اشتباه کرده، شجاعت به خرج دهد و بگوید که اشتباه کرده است.

کوچک‌زاده تصریح کرد؛ شما فرمودید آقای حسینیان «اکثر» مواردی را که شما ارائه دادید بررسی کردند و دیدند که به رؤیت شورای نگهبان رسیده است. پس معلوم می‌شود برخی موارد رؤیت نشده است. وی افزود: اگر برخی موارد رؤیت نشده است این در صلاحیت چه کسی است؟ تشخیص اینکه این اعتراضات باقی مانده که به رؤیت شورای نگهبان نرسیده است، در صلاحیت چه مرجعی است؟ چه کسی باید بگوید اعتراض‌ها وارد است یا وارد نیست؟ کنایه‌های معترضان به اعتبارنامه عبدالهی به لاریجانی، وی را بر این داشت تا بگوید: من براساس سوگندی که خوردم آخرت خودم را برای چنین ماجرایی که آقای عبدالهی می‌خواهد اعتبارنامه‌اش تصویب بشود یا نشود، حرام نخواهم کرد و شما در این تردید نداشته باشید. علی اصغر زارعی یکی دیگر از اعضای رایحه خوش خدمت هم به بخشی از صحبت‌های روح ا... حسینیان استناد کرد و بر پایه آن به لاریجانی معترض بود که نه به این نامه حسینیان توجه کرده و نه آیین نامه داخلی.

لاریجانی هم که در نهایت چاره‌ای ندید برای خاتمه دادن به فضاسازی رایحه خوش خدمت متن نامه حسینیان را هم قرائت کند: با توجه به اسناد و مدارک و دفاعیات عبدالهی و رسیدگی شعبه، توجیه مشخصی مشاهده نشد، هرچند به‌نظر می‌رسد آقای عبدالهی با توجه به موقعیت و جایگاه نمایندگی باید احتیاط بیشتری کنند و از ورود به مسائلی که وی را در معرض اتهام قرار می‌دهد، خودداری کنند. در نهایت قرائت نامه حسینیان نیز نتوانست جو مجلس را آرام سازد و هنوز موج تذکرهای آیین‌نامه‌ای بود که روی مانیتور رئیس مجلس نمودار می‌شد. اما این بار کاظم جلالی در حمایت از عبدالهی خطاب به اصولگرایان حامی دولت معترض شد که آنها هم باید طبق آیین‌نامه عمل کنند، نه فقط رئیس مجلس و گفت: ما تا کی می‌خواهیم به دست خودمان افراد خودی را براساس یک اختلاف نظر و سلیقه به مسلخ بکشیم؟ جلالی اضافه کرد: براساس ماده 65 آیین‌نامه، همانطور که ذکر شد شعب، رسیدگی به اعتبارنامه‌ها را شروع می‌کنند و به مدارکی که در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفته است رسیدگی می‌کنند.

در مجلس ششم نسبت به اعتبارنامه حدادعادل و محتشمی‌پور اعتراض شده بود، آقای حدادعادل هم که رئیس مجلس هفتم شد همین رویه را تعقیب کرد و شاید آخرین نفری که اعتبارنامه‌اش تصویب شد محمد علیخانی بود که مباحث بسیاری در مجلس شکل گرفت. عرف هم همین بود که آقای لا‌ریجانی انجام داده‌اند، یعنی اگر اسناد و مدارکی ظرف مدت مشخص ارائه نشد، شعبه رای می‌دهد و در آن مورد تحقیق می‌کند و اما اگر اسناد و مدارک خارج از زمان ارائه شد، دیگر نمی‌توان به آن رسیدگی کرد. وی اضافه کرد: ما مجلس ششم و نقش بارز آقای عبدالهی در آن مجلس را به یاد داریم. متأسفم از سکوت بسیاری از دوستان که عبدالهی قبلا‌ راجع به اعتبارنامه آنها صحبت کرده بود. تا کی می‌خواهیم افراد را به مسلخ ببریم، ضمن آنکه باید مشخص شود آقای عبدالهی پرونده قضائی دارند یا این موضوع یک تهمت است؟ این پرونده را به اطلا‌ع همه برسانید تا مشخص شود مقصر کیست؟

مرزبندی‌ها پررنگ‌ می‌شود

جلالی در گفت‌وگوی با خبرنگار همشهری عصر نیز با بیان اینکه برخی سیاسی‌کاریها و انتقام‌گیری‌های جناحی نباید در حوزه مسایل کاری نمایندگان وارد شود، گفت: اگر شائبه‌ای درخصوص فعالیت آقای عبدالهی وجود داشت، مطمئنا شورای نگهبان آن را بررسی می‌کرد و به‌نظر می‌رسد مسئله اعتبارنامه آقای عبدالهی بیشتر یک نوع تصفیه حساب سیاسی برای جلوگیری از نامزد شدن ایشان برای ریاست کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هشتم باشد.  وی افزود: مرزبندی‌های بین گروه‌های مختلف سیاسی در داخل مجلس شورای اسلامی هر روز پررنگ‌تر می‌شود و با وجود اینکه فراکسیون اکثریت تلاش دارد از بروز اختلافات جلوگیری کند اما این طبیعی است که به‌دلیل وجود انتخابات ریاست‌جمهوری، هر روز شائبه انشعاب درون این فراکسیون برای جدا شدن حامیان دولت از منتقدین شکل گیرد.
 
سکوت اقلیت

قدرت‌ا... علیخانی که از مجلس هفتم، خاطره درگیر بودن پسرش، محمد علیخانی را در مناقشه تصویب اعتبارنامه شاهد بوده است، در پاسخ به سؤال خبرنگار همشهری عصر به همین نکته کفایت کرد که: اقلیت خودش را وارد این مباحث نمی‌کند. این مباحث دعواهای اصولگرایان است که هنوز انتخابات از راه نرسیده برای همدیگر قدرت نمایی می‌کنند.

رایحه به‌  دنبال کسب قدرت است

داریوش قنبری نماینده ایلام و از دیگر اعضای فراکسیون اقلیت نیز با این حال درخصوص دعوای جناح اصولگرا درخصوص اعتبارنامه عبدالهی نماینده ماه‌نشان به خبرنگار همشهری عصر گفت: همان‌طور که رئیس مجلس هم گفتند این بحث بیشتر یک بحث شخصی و درون‌گروهی بود که با توجه به سابقه آقای عبدالهی در انتقاد از مواضع اقتصادی دولت نهم انتظار می‌رفت که این اقدام انجام شود. 

وی افزود: هدف طیف رایحه‌خوش خدمت این بود که با طرح این مسائل از ورود آقای عبدالهی به هیات رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه ممانعت به عمل آورد و با تعویق تصویب اعتبارنامه آقای عبدالهی حداقل از راه یافتن وی به ریاست کمیسیون برنامه و بودجه جلوگیری کنند.    قنبری ادامه داد: حرکات و رفتار نمایندگان عضو گروه رایحه خوش خدمت نشان می‌دهد که این گروه سعی دارد تا قبل از برگزاری انتخابات به هر نحو ممکن که شده، قدرت خود را در مجلس به ثبات برساند و مسایل مربوط به انشعاب در جناح اصولگرایان نیز به همین دلیل عنوان می‌شود.  عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم خاطر نشان کرد: انشعاب در بین اصولگرایان حتما اتفاق خواهد افتاد زیرا بحث انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح است و بسیاری از نمایندگان عضو رایحه خوش خدمت که با حمایت‌های دولت نماینده شده‌اند، نخواهند پذیرفت که طیف اصولگرا از احمدی‌نژاد حمایت نکند و یقینا در بحث انتخاب کاندیداهای ریاست‌جمهوری فراکسیون اصولگرایان مجلس دچار انشعاب جدی می‌شود.

تاثیر مشخص ‌نشدن کمیسیون‌ها

هنوز وضعیت قطعی کمیسیون‌های مجلس نوپای هشتم روشن نشده و نمایندگان در حال بررسی شرایط و سنجیدن داشته‌ها و نداشته‌های خود برای یک دوره فعالیت 4 ساله نهاد قانونگذاری کشور هستند که برخی منابع از نارضایتی حامیان احمدی‌نژاد –با نام رایحه‌خوش خدمت در صحنه سیاسی حضور دارند- از عملکرد مجلس هشتم در قبال دولت نهم و احتمال جدایی آنها از فراکسیون اصولگرایان خبر می‌دهند. در واقع پس از پایان کار مجلس هفتم و سیل انتقاداتی که از عملکرد در قبال دولت نهم و به مخاطره انداختن وظایف نظارتی مجلس بر دولت از هیات رئیسه و برخی نمایندگان دوره قبل به عمل آمد، نمایندگان و رئیس مجلس در آغاز کار دوره جدید مصمم شده‌اند تا از «اشتباه» مجلس هفتم در قبال دولت درس گرفته و آن را تکرار نکنند. بر همین اساس بود که نمایندگان حاضر در صحن بهارستان در یکی از اولین جلسات علنی مجلس، به دو فوریت لایحه برداشت از حساب ذخیره ارزی از سوی دولت برای مقابله با خشکسالی «نه» گفته و آن را دارای اثرات تورمی دانستند. اخبار برخی سایت‌ها و نقل قول‌هایی که از برخی نمایندگان مجلس صورت می‌گیرد اما از نارضایتی طرفداران دولت درخصوص عملکرد مشابه مجلس در قبال دولت نهم حکایت دارد.

در واقع رای منفی مجلس به دو فوریت لا‌یحه دولت درباره مشکلات خشکسالی، گویا از هم‌اکنون حامیان دولت در مجلس را از عاقبت وضعیت رای مجلس به لوایح دولت نگران کرده و آنان را به فکر تاسیس یک فراکسیون برای حمایت از دولت واداشته است. این در حالی است که پس از آنکه جبهه متحد به شروط حامیان در جریان انتخابات مجلس هشتم تن در داد به‌نظر نمی‌رسید نمایندگان رایحه‌خوش خدمت در حالی که کمتر از یک ماه از آغاز به کار مجلس هشتم می‌گذرد، در سایت‌های نزدیک به دولت یا برخی خبرگزاری‌ها زمزمه جدایی سر دهند.  اواخر هفته گذشته اما چند سایت نزدیک به اصولگرایان مستقل به نقل از علی اصغر زارعی نماینده فعلی مجلس و نماینده رایحه خوش در جبهه متحد از احتمال انشعاب حامیان دولت با دیگر اصولگرایان مجلسی خبر دادند. 

علی‌اصغر زارعی نماینده تهران با اشاره به سخنان مقام‌معظم رهبری در دیدار اخیر نمایندگان مجلس شورای اسلا‌می، گفت: با توجه به تذکرات رهبر معظم انقلا‌ب، مجلس و دولت باید با تعامل در جهت خدمت‌رسانی بیشتر به مردم کار کنند. حامیان احمدی‌نژاد یک بار نیز در انتخابات شوراها، ارائه فهرست مستقل و انشعاب را آزموده بودند که نتیجه آن پراکندگی آرای جریان اصولگرا و شکست فهرست‌های رایحه خوش خدمت بود. هفته گذشته حتی عدم ‌رای مجلس به دو فوریت لایحه دولت سبب شد تا پرویز داوودی هم به سراغ لاریجانی برود و رئیس مجلس نیز در یک موضع‌گیری که از نظر ناظران هوشمندانه عنوان شد گفت که مجلس به دولت برای مهار تورم کمک می‌کند. به این ترتیب وی به‌طور غیرمستقیم دلایل مخالفت مجلس با لایحه دو فوریتی دولت را بیان کرد.

ضلع سوم جبهه متحد

جبهه متحد اصولگرایان که در انتخابات مجلس هشتم توانسته اکثریت کرسی‌ها را از آن خود کند از سه ضلع سیاسی تشکیل شده بود. در واقع گروه 6+5 به‌عنوان شورای راهبردی جبهه متحد این ساختار را شکل داده بودند. 5 چهره «مرضی‌الطرفین» که هیچ‌گاه به‌طور رسمی نام آنها اعلام نشد در کنار 6‌فعال سیاسی اصولگرا این گروه را تشکیل می‌دادند.  این 6 نفر به‌عنوان نمایندگان این سه ضلع سیاسی به این صورت تقسیم شده بودند؛ 2 نفر از راست‌سنتی یا همان جبهه پیروان خط امام و رهبری، 2 نفر از راست‌مدرن یا جمعیت ایثارگران و 2‌چهره‌سیاسی از رایحه خوش‌خدمت یا حامیان احمدی‌نژاد. هر یک از این اضلاع نیز در فهرست‌های انتخاباتی جبهه متحد در سراسر کشور کاندیداهایی داشتند. پس از مشخص شدن نتایج انتخابات و با نزدیک شدن به تاریخ آغاز مجلس هشتم، جبهه متحد جلسه‌ای برای مشخص شدن نامزد‌های هیات رئیسه برگزار کردند چرا که اکثریت مجلس را در اختیار دارند. آرای داده شده به نامزد‌های ریاست و هیات رئیسه نشان داد که حداد عادل جایگاه خود را از دست می‌دهد و با ائتلاف تاکتیکی میان اصولگرایان سنتی و حامیان دولت، این علی لاریجانی بود که به ریاست نزدیک شد.

انتخاباتی برای «وزن‌کشی»

در رای‌گیری برای مشخص‌ شدن کاندیداهای هیات رئیسه مجلس هشتم در جلسه درون‌گروهی فراکسیون اصولگرایان رای خالص هر یک از اضلاع جبهه متحداصولگرایان مشخص نشد چه اینکه نه تمامی آرای ضلع پیروان خط امام و رهبری و حامیان احمدی‌نژاد به سبد لاریجانی ریخته شد و نه تمامی نمایندگان منتسب به ایثارگران روی برگه‌ رای، نام حدادعادل را نوشتند.  روح‌الله حسینیان با 36 رأی، بادامچیان و حسن ابراهیمی با 20 رأی و غفوری‌فرد و میرتاج‌الدینی هم با 15 رأی، سایر نامزدهای نایب‌رئیسی دوم بودند که در این راه ناکام ماندند. برخی 36 رای حسینیان را نشان دهنده تعداد کاندیداهای رایحه‌خوش خدمت در مجلس - البته با ارفاق- دانستند که عدد قابل توجهی را نشان نمی‌دهد؛ بنابراین دولت نهم در مجلس هشتم هم از یک جمع کم‌تعداد برخوردار خواهد بود.

این چنین است که برخی تحلیلگران اصولگرا اکنون بر همان نتایج خود از انتخابات شوراهای شهر سوم پافشاری کردند. اینکه گروهی خود را حامیان احمدی‌نژاد یا رایحه‌خوش‌خدمت می‌نامند با وجود همه تبلیغاتی که در طول 3سال حضور خود در قدرت در کنار رئیس‌جمهور مورد علاقه خود داشته‌اند نتوانسته‌اند وزن سیاسی خود را بهبود ببخشند. بنابر این حتی درصورت علاقه حامیان دولت در مجلس هشتم برای جدایی از فراکسیون اصولگرایان، مشخص نیست با این تعداد نماینده که عددی بین 20 تا 30 را نشان می‌دهد چگونه می‌خواهند بر تصمیمات مجلس مؤثر باشند؟

کد خبر 55115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز