شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۱۹
۰ نفر

اسماعیل کوثری*: مسئله ایستادگی در برابر زورگویی‌ها، از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی وجود داشته است.

 همانطور که ملت ایران برای ملی شدن صنعت نفت در برابر زورگویی‌های انگلیس مقاومت کردند تا به حق خود رسیدند، باید با ایستادگی، فناوری صلح آمیز هسته‌ای را کسب و آن را برای نسل‌های آینده حفظ کرد.

مقام معظم رهبری نیز همواره بر ایستادگی ملت ایران برای رسیدن به پیروزی تاکید دارند. از این رو، برای نمونه در موضوع هسته‌ای، ملت ایران بر رسیدن به حق قانونی خود که همان دستیابی به فناوری صلح آمیز هسته‌ای است، پافشاری خواهند کرد، چرا که نمی‌توان به بهانه اینکه کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و فرانسه در موضوع هسته‌ای به ایران فشار وارد می‌کنند، دانشمندان جوان هسته‌ای را از پیشرفت بازداشت و از حق قانونی خود عقب نشینی کرد.

همچنین باید دانست که حضور نماینده آمریکا در مذاکرات ژنو به معنای تغییر رویه گذشته غرب نیست بلکه این مسئله تنها تاکتیکی است که از سوی مقامات کاخ سفید به کار گرفته شد تا کنترل و هدایت مذاکرات را به دست گیرند.

راهبرد غرب در موضوع هسته‌ای ایران تغییری نکرده است بلکه آنها سعی کردند تا با تغییر تاکتیک، به نوعی در باغ سبز نشان دهند.

لذا باید دانست که به هیچ عنوان ماهیت زورگویی غرب در قبال موضوع هسته‌ای ایران عوض نشده است زیرا غربی‌ها با وجود اینکه در مذاکرات ژنو بحثی درباره زمان پاسخ ایران به بسته پیشنهادی1+5 نشده بود، مدعی تعیین مهلت برای پاسخگویی ایران شدند.

تعلیق غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران هم نشانه‌ای آشکار از زورگویی غرب در موضوع هسته‌ای است واین نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند رویه زورگویی خود را ادامه دهند. اما غرب باید بداند که اگر در مذاکرات هسته‌ای با ایران مسیر زیاده‌خواهی را دنبال کند، به نتیجه نخواهد رسید.

ایران در موضوع هسته‌ای خود براساس قوانین بین‌المللی حرکت کرده است و تاکنون هیچ انحرافی از فعالیت‌های صلح آمیز ایران گزارش نشده و در آینده نیز گزارش نخواهد شد، لذا تمام این زورگویی‌ها بی‌معناست و ملت ایران نیز این زورگویی‌ها را نخواهد پذیرفت.

کشورهای غربی بهتر است متوجه این موضوع مهم باشند که اگر ملت ایران می‌خواست زورگویی‌ها را بپذیرد، اصلا انقلابی به پا نمی‌کرد که بخواهد در برابر این زورگویی‌ها بایستد.

* نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

کد خبر 59586

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز