گروه سیاسی: رئیس سازمان انرژی اتمی در مورد همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل و فصل هرگونه مسائل مربوط به مطالعات ادعایی درصورتی که ضرورت داشته باشد، اعلام آمادگی کرد.

رضا آقازاده پس از دیدار با مدیر‌کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین که روز پنجشنبه انجام شد، در گفت‌وگو با خبرگزاری اکی ایتالیا که ایسنا خبر آن‌را منتشر کرد، افزود: مطالعات ادعایی غرب درباره برنامه هسته‌ای ایران دستورکار اصلی این مذاکرات را تشکیل نمی‌داد و همانطور که بارها گفته‌ایم این مسئله خارج از چارچوب مذاکرات ایران و آژانس است؛ چراکه براساس اطلاعات جعلی شکل گرفته است.

یک دیپلمات ایرانی مطلع از گفت‌و‌گوهای آقازاده و البرادعی در وین هم به ایسنا گفت:
حل‌ ‌و فصل مطالعات ادعایی در آینده پیشرفت خواهد کرد؛ چراکه در گفت‌وگوهای پنجشنبه، نظرات مشترک زیادی درباره مطالعات ادعایی و حل این مسئله میان دو طرف شکل گرفت. 

مطالعات ادعایی یک سری اسناد و مدارک تأییدنشده و ساختگی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران بود که غرب و به‌ویژه آمریکا با هدف تأثیرگذاری منفی بر همکاری‌های ایران و آژانس در قالب طرح مدالیتی، در اواخر سال گذشته آنها را ارائه  و تلاش کردند با بهر‌ه‌گیری از آن همچنان فضای اعمال فشار بر تهران را حفظ کنند.

ارزیابی نشست ژنو

رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه گفت‌وگو با خبرگزاری اکی با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر جلیلی و سولانا که با هدف تلاش برای دستیابی به چارچوبی برای ادامه مذاکرات انجام شد، تأکید کرد: تمامی هیأت‌های شرکت‌کننده در نشست شنبه گذشته در ژنو نسبت به تمرکز بر پیشنهادهای مطرح‌شده از جانب غرب و ایران در یک سند کاری مشترک ابراز تمایل کردند.

وی همچنین در ادامه از بررسی جامع همکاری‌های تهران و آژانس در ماه گذشته و ارزیابی نشست ژنو در گفت‌وگو با البرادعی خبر داد و گفت: در رایزنی با مقام‌های آژانس، اقدام‌های لازم برای فعال‌‌کردن همکاری‌ها بین این نهاد و ایران در مرحله آینده مورد بررسی قرار گرفت.

تحریم‌ اجرا نشده

اتحادیه اروپا در شمول تحریم‌هایی که اخیرا علیه برخی مقام‌های ایرانی و ممنوعیت سفر آنها به کشورهای عضو این اتحادیه مطرح کرد، نام غلامرضا آقازاده، رئیس سازمان انرژی اتمی را هم گنجانده است، اما سفر روز پنجشنبه آقازاده به وین، به نوعی اجرایی‌شدن تحریم‌های یکجانبه اتحادیه اروپا علیه ایران را زیر سؤال برد و این گمانه را تقویت کرد که اروپا بیش از آنکه به‌دنبال قراردادن خود در جبهه مقابل ایران باشد، تلاش می‌کند خود را دارای یک سیاست خارجی مستقل از آمریکا نشان دهد.

کد خبر 59012

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز