به‌دنبال تشدید اختلاف‌های روسیه و آمریکا در مورد بحران اوستیای جنوبی و همچنین موضوع استقرار سپر موشکی آمریکا در اروپای شرقی، معاون نخست‌وزیر روسیه گفت: ممکن است به‌دلیل حمایت نظامی آمریکا از گرجستان، مسکو موضعش را در قبال تلاش‌های واشنگتن برای مخالفت با برنامه هسته‌ای ایران تغییر دهد.

سرگئی ایوانف در مصاحبه‌ با شبکه‌ تلویزیونی بلومبرگ در مسکو، غرب را به وتوی قطعنامه‌ احتمالی شورای امنیت علیه ایران تهدید کرد و افزود: ما فراموش نمی‌کنیم شرکایمان در مورد موضوع هسته‌ای ایران، در قبال بحران گرجستان چگونه عمل کردند و این در شرایطی است که ما تاکنون قطعنامه‌های ضدایرانی شورای امنیت را وتو نکرده‌ایم.

روزنامه آمریکایی کریستین ساینس مانیتور هم نوشت: انتقاد شدید آمریکا از اقدام نظامی روسیه در گرجستان به‌طور قطع هدف راهبردی آمریکا برای افزایش فشار بر ایران از طریق تحریم‌های شورای امنیت را به مخاطره می‌اندازد؛ چرا که به‌نظر می‌رسد در شرایط کنونی، مسکو با خواست واشنگتن برای تحریم تهران همراهی نکند.

روند تکمیل نیروگاه بوشهر

در چنین شرایطی شرکت اتم استروی اکسپورت - پیمانکار تکمیل نیروگاه بوشهر - در بیانیه‌ای، توضیحاتی درباره روند تکمیل این نیروگاه ارائه کرد.

غلامرضا انصاری، سفیر ایران در روسیه نیز در گفت‌وگو با ایرنا با تأکید بر اینکه تفاهم خوبی بین تهران و مسکو در مورد نیروگاه اتمی بوشهر وجود دارد، گفت: روسیه با ارسال سوخت این نیروگاه نشان داد که به‌طور جدی مصمم به تکمیل و راه‌اندازی این طرح است.

سفر کارشناسان آژانس

از سوی دیگر، یک مقام مسئول در گفت‌وگو با ایسنا از سفر امروز 2 نفر از کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در ادامه مذاکرات و رایزنی‌های هفته گذشته اولی هاینونن، معاون البرادعی در امور پادمان‌ها با مقامات ایرانی خبر داد.

نامه ایران به شورای امنیت

نمایندگی دائم ایران در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت نیز در پاسخ به نامه هفته گذشته آمریکا، فرانسه و انگلیس به این شورا تأکید کرد: موضوع هسته‌ای ایران به‌طور غیرقانونی و از طرف چند کشور خاص بر شورای امنیت تحمیل شده و اقدامات این شورا در این خصوص از جمله قطعنامه 1803 و مطالب آن در مورد بانک‌های ایرانی از هیچ‌گونه وجاهت حقوقی برخوردار نیست.

کد خبر 60813

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز