گروه سیاسی: مدیرعامل شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی از انعقاد قرارداد مکان‌یابی برای ساخت نیروگاه‌های اتمی جدید با 6شرکت داخلی خبر داد و گفت:

این مناقصه و تعیین ساختگاه‌های مناسب در راستای تامین 20 هزار مگاوات برق هسته‌‌ای مصوب، انجام شده است.

احمد فیاض‌بخش در گفت‌وگو با خبرنگاران در حاشیه امضای این قراردادها که مهر از آن خبر داد، خاطر‌نشان کرد: براساس این قراردادها و با توجه به گستردگی کشور و نیز ارتقای توان علمی موجود، ‌کل کشور به 8منطقه تقسیم شد و برای تعیین مکان مناسب جهت ساخت نیروگاه، 62 شرکت مشاور متقاضی بودند که از این میان 16شرکت اسناد مناقصه را دریافت کردند و از بین آنها 6 شرکت برای انجام مطالعات ساختگاه‌های نیروگاه‌های هسته‌ای جدید انتخاب شدند.

به گفته وی، شرکت‌های مذکور عبارتند از: شرکت سازه‌پردازی، ‌لار، ‌قدس نیرو، ‌قرار‌گاه خاتم، ‌تهران برکلی و ‌مهاب قدس.

فیاض‌بخش زمان انجام این طرح را 13 ماه اعلام کرد و افزود: چند شرکت از کشورهای روسیه، کانادا و سوئیس هم در این مناقصه شرکت کردند.

اما روز گذشته امضای توافقنامه‌های طرح تعیین ساختگاه نیروگاه‌های جدید هسته‌ای در حالی انجام شد که اولی هاینونن، معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دومین روز مذاکره خود با مقامات سازمان انرژی اتمی ایران را پشت سر می‌گذاشت.

این مذاکرات که دومین دور گفت‌وگوهای وی در مردادماه با مقام‌های ایرانی بود، در ادامه رایزنی‌های عادی ایران و آژانس انجام شد.هفته آینده قرار است محمد البرادعی، مدیرکل آژانس گزارشی از پیشرفت‌های موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران را به اعضای شورای حکام این نهاد ارائه کند.

خبر دیگر اینکه با وجود سخن گفتن برخی مقام‌های غربی از افزایش تحریم‌های ایران، آسوشیتدپرس در گزارشی اذعان کرد که تحریم‌های آمریکا و اروپا نتوانسته است تبادلات تجاری ایران را متوقف کند.

این خبرگزاری با بیان اینکه تحریم‌های غرب موجب شده تا راه انجام تجارت با ایران تغییر پیدا کند، به نقل از یکی از صادر‌کنندگان کالا به ایران نوشت: چگونه ممکن است تحریم‌های یکجانبه‌ای را علیه کشوری که با 15 کشور مرز زمینی و دریایی دارد، اعمال کرد.

آسوشیتدپرس خاطرنشان کرده است که کشورهای همسایه ایران به تحریم‌های یکجانبه آمریکا یا اروپا علیه ایران با توجه به اینکه الزام‌‌آور نیستند، توجه نمی‌کنند.

کد خبر 61037

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز