گروه سیاسی: دبیر شورای عالی امنیت ملی و نماینده عالی سیاسی و امنیتی اتحادیه اروپا در مورد کلیات مذاکره درباره نقاط مشترک بسته پیشنهادی ایران و 1+5 به توافق رسیدند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در دیدار سعید جلیلی و خاویر سولانا نقاط مشترک بسته‌های پیشنهادی ایران و 1+5 که روز گذشته به منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ارائه شد، مبنای خوبی برای مذاکرات اعلام گردید.

وزیر امور خارجه نیز روز گذشته در جریان دیدار با هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نمایندگان کشورهای عضو گروه 1+5 در تهران و دریافت بسته مشوق‌های پیشنهادی این گروه و همچنین نامه‌ وزرای امور خارجه 6کشور مذکور گفت: ما منتظر دریافت نظرات مشخص 1+5 در مورد بسته پیشنهادی ایران هستیم .

طبیعی است پاسخ ایران به بسته 1+5 منوط به ارائه پاسخ منطقی و سازنده 1+5 به بسته ایران خواهد بود.

به گزارش اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه، منوچهر متکی خطاب به خاویر سولانا و مدیران سیاسی وزارتخانه‌های امور خارجه انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین با بیان اینکه انتظار می‌رود بسته‌های پیشنهادی ایران و 1+5 به طور متقابل با رهیافتی منطقی و سازنده مورد بررسی قرار گیرند، گفت: این بررسی باید بر اساس احترام متقابل، عدالت، حق حاکمیت و تعهدات دسته‌جمعی صورت گیرد تا راه برای مذاکرات نتیجه‌بخش و حل و فصل مشکلات و معضلات عمده منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای هموار گردد. 

خاویر سولانا نیز در این دیدار با اشاره به اینکه درخواست ما این است که ایران بسته ارائه شده را به طور جامع بررسی کند، تأکید کرد: ما حق ایران در استفاده از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای را به طور کامل به رسمیت می‌شناسیم.

نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور سیاسی و امنیتی همچنین تصریح کرد: ما در بسته پیشنهادی ایران نقاط مشترک مناسبی را یافته‌ایم که می‌تواند زمینه شروع مذاکرات را فراهم سازد.

مفاد بسته‌ 1+5

در همین حال ایسنا گزارش داد: در نامه وزیران امور خارجه 1+5 به منوچهر متکی اعلام شده است که این کشورها معتقدند می‌توان مناقشه‌های موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران را حل و فصل کرد و امیدوارند که تهران نیز چنین نگاهی را مدنظر داشته باشد.

بر اساس این گزارش، در بسته پیشنهادی 1+5 حق ایران برای تحقیق، تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای با اهداف صلح‌آمیز و مطابق با الزامات پیمان ان‌پی‌تی به رسمیت شناخته شده و البته از تهران خواسته شده است تا غنی‌سازی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد.

6کشور مذکور در این بسته همچنین پیشنهاد عادی‌سازی روابط اقتصادی و تجاری با تهران را مطرح کرده و تأکید کرده‌اند که به ایران کمک می‌کنند در امنیت خاورمیانه نقش مهمی داشته باشد.

از سوی دیگر، رویترز به نقل از یک دیپلمات انگلیسی عالی‌رتبه نوشت: اگر ایران بسته 1+5 را رد کند، ما انتظار اعمال تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا برضد تهران را تا پایان ماه جاری میلادی (اواسط تیرماه) خواهیم داشت.

روزنامه فایننشال‌تایمز هم با اشاره به بسته 1+5 نوشت: این پیشنهاد تفاوت اساسی با پیشنهاد قبلی که در سال 2006 مطرح شد و ایران آن را رد کرد، ندارد.

مذاکره بدون پیش‌شرط

در چنین شرایطی، روز گذشته نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری فرانسه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جورج بوش، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: هم‌اکنون درهای مذاکره فوری و بدون هرگونه قید و شرط با ایران در مورد برنامه هسته‌ای این کشور باز است. 

به گزارش ایرنا، وی مدعی شد: غرب آماده کمک به ایران است به شرطی که رهبران فعلی ایران از خود حسن نیت نشان دهند و اجازه دهند تا بازرسان کار خود را به پایان برسانند.

جالب آنکه در این کنفرانس خبری رئیس‌جمهوری آمریکا پیش از هرگونه اعلام موضع رسمی تهران درباره بسته‌ پیشنهادی 1+5، از ردشدن آن به وسیله مقامات ایران ابراز دلسردی کرد.

‌جورج بوش و نیکولا سارکوزی دیروز همچنین مدعی شدند که ایران مسلح به سلاح هسته‌ای تهدیدی برای صلح است. 

برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در گفت‌وگو با روزنامه عکاظ عربستان ادعا کرد: اروپا از همکاری نکردن ایران با جامعه جهانی نگران است و در صورت ادامه این روند، جامعه جهانی چاره‌ای جز اعمال تحریم‌های جدید علیه این کشور نخواهد داشت

کد خبر 54942

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز