همشهری آنلاین: خاویر سولانا، نماینده عالی سیاسی - امنیتی اتحادیه اروپا به همراه مدیران کل کشورهای1+5 با منوچهر متکی و جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، دیدار و بسته پیشنهادی این کشورها را به همراه نامه وزرای خارجه آنها تحویل مقامات کشورمان داد.

 به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) متن نامه وزیران خارجه کشورهای 1+5 به متکی و بسته پیشنهادی این کشورها به این شرح است:

وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

ایران یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان است. مردمان آن به دلایل موجهی نسبت به تاریخ، فرهنگ و میراث خود احساس غرور می‌کنند. ایران در چهار راهی جغرافیایی قرار داشته و از منابع گسترده‌ی طبیعی و امکانات بالقوه‌ی اقتصادی برخوردار است که مردم آن باید به طور کامل از آن‌ها بهره‌مند شوند.

اما در سال‌های اخیر، روابط ایران با جامعه‌ی جهانی به دلیل عدم اعتماد به برنامه‌ی هسته‌ای ایران در سایه‌ی تنش و بدبینی فزاینده قرار گرفته است. ما از کوشش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پرداختن به این مساله پشتیبانی نموده‌ایم، اما آژانس در گزارش‌های پی در پی خود به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند تضمین‌های معتبری درباره‌ی نبود مواد و فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده در ایران ارایه نماید.

دو سال پیش، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع نمود، که تا به حال با صدور چهار قطع‌نامه ایران را به انجام تعهداتش فراخوانده است.

ما، وزرای خارجه‌ی چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا که در این ماموریت به نماینده‌ی عالی سیاست خارجه‌ و امنیت اتحادیه‌ی اروپا پیوسته‌ایم، متقاعد شده‌ایم که امکان تغییر وضعیت فعلی امور ممکن است.

در ژوئن 2006 (خرداد 1385)، ما پیشنهادهای بلندپروازانه‌ای را با هدف مذاکراتی همه‌جانبه ارایه نمودیم. ما به ایران پیشنهاد همکاری در برنامه‌ای مدرن برای انرژی هسته‌ای با تضمین تامین سوخت دادیم.

همچنین، آمادگی داشتیم مسایل سیاسی و اقتصادی و نیز امنیت در منطقه را به گفت و گو بگذاریم. این پیشنهادها به دقت بررسی و به منظور پرداختن به منافع ضروری و مهم ایران و جامعه‌ی بین‌المللی طراحی شده بودند.

امروز ما، با توجه به مفاد قطع‌نامه‌ی 1803، بار دیگر پیشنهادهای خود را به پیوست‌نامه‌ی حاضر و به منظور پرداختن سازنده به این نگرانی‌ها و منافع مهم ارایه می‌دهیم.

البته، ایران آزاد است تا پیشنهادهای خود را ارایه کند. مذاکرات رسمی را می‌توان به محض توقف فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری از سوی ایران از سر گرفت.

علاقمندیم تصریح نماییم که ما حق ایران را، تحت پیمان‌های بین‌المللی که این کشور امضا نموده و پذیرفته است، به رسمیت می‌شناسیم.

ما کاملا اهمیت تضمین تامین سوخت برای استفاده‌ی غیرنظامی را درک می‌کنیم و از تاسیسات بوشهر حمایت کرده‌ایم.

اما، هر حقی مسوولیتی را هم به همراه دارد، به ویژه در زمینه‌ی ایجاد بازگرداندن اعتماد جامعه‌ی بین‌الملل نسبت به برنامه‌ی هسته‌ای ایران.

ما آماده‌ایم تا با ایران برای یافتن راهی برای پرداختن به نیازهای ایران و نگرانی‌های جامعه‌ی بین‌المللی همکاری نماییم و تکرار می‌کنیم هرگاه اعتماد جامعه‌ی بین‌الملل نسبت به ماهیت منحصرا صلح‌آمیز برنامه‌ی هسته‌ای شما دوباره ایجاد گردد، با ایران همانند دولت‌های فاقد سلاح هسته‌ای که عضو پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای هستند رفتار خواهد شد.

از شما می‌خواهیم نامه‌ی حاضر و پیشنهادهای ما را با دقت بررسی نمایید. امیدواریم به زودی بتوانیم پاسخی از شما درباره‌ی آن دریافت کنیم. پیشنهادهای ما فرصت‌های قابل توجهی برای منافع سیاسی، امنیتی و اقتصادی ایران و منطقه فراهم می‌آورند.

این، گزینشی مقتدرانه برای ایران است. ما امیدواریم پاسخ شما مثبت باشد؛ چنین پاسخی سبب افزایش ثبات و پیشبرد بهروزی برای ملت‌های همه‌ی ماست.

متن بسته پیشنهادی 1+5 :

زمینه‌های ممکن برای همکاری با ایران به منظور دستیابی به راه‌حلی جامع، درازمدت و مناسب برای مساله هسته‌ای ایران که با قطع‌نامه‌های مربوط سازمان ملل متحد سازگار باشد در تکمیل پیشنهاد ارایه شده به ایران در ژوئن 2006 (تیرماه 1385) که هنوز به قوت خود باقی است، موارد زیر به عنوان سرفصل‌های مذاکره مابین کشورهای چین، فرانسه، آلمان، ایران، روسیه، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا، به همراه نماینده‌ی عالی اتحادیه‌ی اروپا، پیشنهاد می‌شود، تا زمانی که ایران به شکل تصدیق‌پذیر تمام فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری خود را ذیل OP19(a) و OP15 قطع‌نامه 1803 شورای امنیت سازمان ملل به حالت تعلیق در آورد.

در راستای این مذاکرات همچنین از ایران انتظار داریم که درخواست‌های شورای امنیت سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را اجابت کند. در مقابل چین، فرانسه، آلمان، روسیه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و نماینده‌ی عالی اتحادیه‌ی اروپا اعلام آمادگی می‌کنند:

-حق ایران را برای توسعه پژوهش، تولید و کاربرد انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای مطابق با تعهدات پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را به رسمیت بشناسند.

-به محض ایجاد اطمینان از ماهیت کاملا صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، با آن همان رفتاری را داشته باشند که با برنامه هر کشور فاقد سلاح‌های هسته‌ای در چارچوب NPT دارند.

انرژی هسته‌ای

-تاکید دوباره بر حق ایران نسبت به انرژی هسته‌ای برای مقاصد صرفا صلح‌آمیز با تعهدات این کشور در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای.

-تامین کمک‌های مالی و تکنولوژیک لازم جهت استفاده صلح‌آمیز ایران از انرژی هسته‌ای و حمایت نسبت به از سرگیری پروژه‌های همکاری فنی در ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی.

-حمایت از ساخت نیروگاه‌های آب سبک منطبق با آخرین فن‌آوری روز.

-حمایت از تحقیق و توسعه در انرژی هسته‌ای به موازات بازیابی تدریجی اعتماد بین‌المللی.

-تامین تضمین‌های الزام‌آور حقوقی عرضه سوخت هسته‌ای.

-همکاری در جهت مدیریت سوخت مصرف شده و پسماند رادیواکتیو.

سیاسی

-بهبود روابط شش کشور و اتحادیه‌ی اروپا با ایران و ایجاد اعتماد متقابل.

-تشویق تماس و گفت و گوی مستقیم با ایران.

-پشتیبانی از ایران در جهت ایفای نقشی مهم و سازنده در امور بین‌الملل.

-ارتقای سطح گفت و گو و همکاری در حوزه‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و موضوعات مربوط به امنیت و ثبات منطقه‌ای.

-کار با ایران و دیگر کشورهای منطقه در جهت ارتقای ترتیبات اعتمادسازی و امنیت منطقه‌ای.

-ایجاد مکانیزم‌های مناسب مشاوره و همکاری.

-حمایت از برگزاری یک کنفرانس درباره مسایل امنیت منطقه‌ای.

-تاکید دوباره بر این‌که حل مساله هسته‌ای ایران به تلاش‌های منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای و تحقق هدف خاورمیانه عاری از سلاح‌های کشتارجمعی شامل سامانه‌های آنها کمک خواهد کرد.

-تاکید دوباره بر تعهد در چارچوب منشور سازمان ملل که در روابط بین‌المللی خود از تهدید یا استفاده از زور نسبت به تمامیت ارضی یا استقلال سیاسی هر کشور یا هر رفتار دیگری که مطابق با منشور سازمان ملل نباشد اجتناب ورزند.

- همکاری در مورد افغانستان شامل همکاری جدی‌تر در مبارزه با قاچاق مواد خدر، حمایت از برنامه‌های بازگشت آواره‌های افغان به افغانستان، همکاری در بازسازی افغانستان وهمکاری در تامین امنیت مرزهای ایران و افغانستان

اقتصادی

- گام‌هایی در جهت عادی‌سازی روابط اقتصادی و بازرگانی از قبیل تسهیل دسترسی ایران به اقتصاد، بازارها و سرمایه بین‌المللی از طریق حمایت عملی در جهت الحاق کامل ایران به ساختارهای بین‌المللی شامل سازمان تجارت جهانی، و ایجاد چارچوبی برای سرمایه‌گذاری مستقیم و نیز تجارت بیشتر با ایران.

مشارکت در حوزه انرژی

- گام‌هایی در جهت عادی‌سازی همکاری با ایران در حوزه انرژی: ایجاد یک مشارکت درازمدت و وسیع الطیف استراتژیک انرژی بین ایران و اتحادیه اروپا ودیگر طرف‌های علاقه‌مند، با کاربردها و تدابیر عینی و عملی.

کشاورزی

- حمایت از توسعه کشاورزی در ایران.

- تسهیل خودکفایی کامل ایران در غذا از طریق همکاری در فن‌آوری مدرن.

محیط‌زیست، زیرساخت‌ها

- پروژه‌های غیرنظامی در حوزه حفاظت از محیط‌زیست، زیرساخت‌ها، علم و فن‌اوری وتکنولوژی برتر 

= توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل شامل کوریدورهای حمل ونقل بین‌المللی.

= حمایت از نوین‌سازی زیرساخت‌های مخابراتی ایران شامل امکان لغو محدودیت های تجاری مرتبط.

هواپیمایی غیرنظامی

- همکاری در هواپیمایی غیرنظامی شامل امکان لغو محدودیت‌های صادراتی سازندگان هواپیما به ایران:

= قادرسازی ایران نوسازی ناوگان هواپیمایی غیرنظامی خود،

= کمک به ایران در جهت حصول اطمینان از این‌که هواپیماهای ایران مطابق با اسانداردهای ایمنی بین‌المللی هستند.

مسایل اقتصادی، اجتماعی و توسعه انسانی/بشردوستانه

- در اختیار گذاشتن، در صورت نیاز، کمک به نیازهای توسعه اقتصادی و اجتماعی و بشردوستانه.

- همکاری/حمایت فنی در حوزه‌های آموزشی مفید برای ایران:

= حمایت از ایرانیان برای شرکت در دوره‌های آموزشی یا کسب مدارج علمی در حوزه‌هایی مانند مهندسی عمران، کشاورزی و مطالعات زیست‌محیطی.

= حمایت از برنامه‌های مشترک بین موسسات آموزش عالی مانند بهداشت عمومی، معیشت روستایی، پروژه‌های مشترک علمیف مدیریت عمومی، تاریخ و فلسفه.

- همکاری در حوزه توانایی‌های پاسخ موثر به حوادث غیرمترقبه (مانند زلزله‌نگاری، پژوهش زمین‌لرزه، مدیریت بحران و غیره)

مکانیزم اجرا

- تشکیل گروه‌های ناظر مشترک در جهت اجرای یک موافقتنامه آتی.


به گزارش ایسنا منوچهر متکی پس از دریافت این نامه و بسته پیشنهادی از سولانا، به بسته پیشنهادی ایران که چندی پیش ارائه شد و آثار و نتایج آن اشاره کرد و اظهار داشت:

«بسته جمهوری اسلامی ایران متضمن مسائل متنوع و گسترده‌ای در عرصه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، هسته‌یی، همکاری‌های منطقه‌یی و بین المللی بوده که می‌تواند با نگرش واقع بینانه نسبت به آن، زمینه‌ساز مذاکراتی سازنده‌ و آغازگر فرایندهای مثبتی در تمامی زمینه‌ها باشد.»

وزیر امور خارجه کشورمان با نحوه نگرش کشورها به بسته جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد:« بسته جمهوری اسلامی ایران از سوی بسیاری از کشورها مورد استقبال قرار گرفته و آن را به عنوان رویکرد فراگیر و منطقی توصیف کرده که می تواند گشایش‌گر مذاکرات و فضای مناسب برای چشم اندازهای آتی باشد.»

متکی با تشریح موضوعات و زمینه های مختلف بسته پیشنهادی خاطر نشان کرد:« ایران در بسته پیشنهادی خود به موضوعات مورد علاقه طرفین به شکلی جامع و فراگیر نگریسته است؛ در این بسته مسائل – امنیتی، تروریسم ، مواد مخدر، جرایم سازمان یافته و مهاجرت های غیرقانونی از موضوعاتی هستند که برای تمامی ما تهدید کننده بود و باید به دنبال راه‌های مبارزه با آن به صورت مشترک باشیم.»

وی افزود:« در بخش اقتصادی، همکاری در زمینه انرژی و امنیت آن به ویژه با توجه به تحولات بازارهای بین المللی و تلاش برای رفع فقر و تنظیم مناسبات به نفع هر دو طرف می‌باشد.»

متکی گفت:« در بخش هسته‌یی نیز موضوعات مورد علاقه بر مبنای تعهدات دسته جمعی تمامی کشورها مطرح شده است. حصول اطمینان از عدم انحراف فعالیت‌های صلح آمیز همه کشورها ایجاد کنسرسیوم در تمامی کشورها از جمله ایران، تقویت نظارت‌های آژانس بر فعالیت‌های هسته‌یی تمامی کشورها گسترش استفاده از فناوری های صلح آمیز برای همه تحقق خلع سلاح هسته‌یی و تشکیل کمیته پیگیری و نظارت آژانس بر فعالیت های هسته‌یی تمامی کشورها مواردی هستند که در این بخش مورد اشاره قرار گرفته اند.»

وزیر امور خارجه کشورمان خاطرنشان ساخت:« شما امروز با بسته‌یی از پیشنهادها به ایران آمده‌اید؛ انتظار می‌رود بسته‌های پیشنهادی به طور متقابل با رهیافتی منطقی و سازنده مورد بررسی قرار گیرد.

این بررسی باید براساس احترام متقابل، عدالت، حق حاکمیت و تعهدات دسته جمعی صورت پذیرد تا راه برای مذاکرات نتیجه بخش و حل و فصل چالش ها و معضلات عمده منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی هموار گردد.»

متکی پس از دریافت بسته شش کشور اظهار داشت:« ما منتظر دریافت نظرات مشخص 1+5 در مورد بسته ایران هستیم. طبیعی است پاسخ ایران به بسته 1+5 با نظر داشتن پاسخ منطقی و سازنده 1+5 به بسته ایران خواهد بود.»

وی در ادامه گفت:« دولت و ملت ایران ضمن دفاع از حقوق حقه و مسلم خود همواره اعلام داشته است که آمادگی لازم را برای مذاکره در زمینه‌های مختلف دارد.»

کد خبر 54955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز