جمعه ۱۳ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۵۱
۰ نفر

ایران و اتحادیه اروپا از بزرگ‌ترین شرکای تجاری یکدیگر در سال‌های اخیر بوده‌اند و مبادلات سالانه 2 طرف همواره از روندی صعودی برخوردار بوده است.

با وجود این، روند صعودی مبادلات تجاری ایران و اروپا از سال گذشته متوقف شد و به علت فشارهای آمریکا مبادلات تجاری ایران با برخی کشورهای اروپایی کاهش یافت.

ایتالیا، آلمان و فرانسه بیشترین هزینه را برای هرگونه اعمال محدودیت‌های تجاری از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران خواهند دید، زیرا سیاست تجاری ایران به سمت توسعه روابط تجاری با کشورهای آسیایی سوق یافته و در حالی که صادرکنندگان اروپایی از بازار ایران محروم می‌شوند، تهران روابط تجاری خود با کشورهای آسیایی را تقویت می‌کند تا خللی را در این زمینه احساس نکند.

مبادلات تجاری 27 کشور عضو اتحادیه اروپا با ایران در سال 85، حدود 37 درصد کل مبادلات تجاری ایران را شامل می‌شده است، اما این رقم در مقایسه با 2 سال قبل کمتر شده زیرا اروپا به سرعت در حال از دست دادن سهم خود از بازار ایران و واگذاری آن به کشورهای آسیایی است.

ایتالیا بزرگترین شریک تجاری ایران در سال 2006 بود و ارزش مبادلات 2 طرف به بیش از 3/7 میلیارد دلار رسید، اما صادرات ایتالیا به ایران 18 درصد کاهش یافته است.

شرکت نفت و گاز انی، بزرگترین شرکت سرمایه‌گذار ایتالیایی در ایران محسوب می‌شود و در میدان نفتی دارخوین و میدان گازی پارس جنوبی فعال است. در صنعت خودروسازی نیز شرکت فیات در حال راه‌اندازی خط تولید خودروی فیات در ایران است.

آلمان، بزرگترین صادرکننده اروپایی کالا و خدمات به ایران است و 12 درصد واردات ایران را که عمدتاً تجهیزات صنعتی، فلزات و محصولات شیمیایی است، بر عهده دارد و بعد از کشور امارات بزرگترین صادرکننده به ایران در سراسر دنیا محسوب می‌شود.

بعد از یک دوره رشد، صادرات آلمان به ایران در سال 2006 کاهش یافت، زیرا تقریباً اکثر بانک‌های آلمانی به‌دنبال فشارهای آمریکا، فعالیت‌های خود با ایران را کاهش داده‌اند.

فرانسه که زمانی از لحاظ در اختیار داشتن بازار ایران، در رتبه سوم قرار داشت، در سال 2006 به رتبه پنجم سقوط کرد. نفت خام حدود 97 درصد واردات فرانسه از ایران را تشکیل می‌دهد و در مقابل، فرآورده‌های پالایشی نفت بیشترین سهم را در واردات تهران از پاریس دارند. 

شرکت توتال فرانسه، از سال گذشته برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی و ساخت پایانه صادرات گاز مایع طبیعی (ال.ان.جی) در حال مذاکره با ایران است و مذاکرات 2 طرف به علت اختلاف‌نظر درباره قیمت، هنوز ادامه دارد.

ایران همچنین از بزرگترین شرکای خارجی صنعت خودروسازی فرانسه محسوب می‌شود و تقریباً دوسوم کل فروش خودروسازهای فرانسه در خاورمیانه در ایران صورت می‌گیرد.

Eubusiness.com
4 اکتبر

کد خبر 33203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز