گروه سیاسی: چند روز پس از انتشار گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران و اذعان آنها به اینکه هیچگونه برنامه هسته‌ای نظامی در دستورکار تهران قرار ندارد،

مقامات اروپایی در اظهارنظرهایی تقریبا همزمان تأکید کردند که مواضع آنها در قبال برنامه هسته‌ای ایران پس از انتشار این گزارش دستخوش تغییر نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری کویت، خاویر سولانا -‌هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا‌- در گفت‌وگو با خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درباره موضع اروپا در قبال گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا تأکید کرد: در سیاست اتحادیه اروپا در قبال ایران تغییری به‌وجود نیامده است.

توافق ناتو و اتحادیه اروپا
در همین حال، کارل دوگوش -‌وزیر امور خارجه بلژیک‌- نیز در گفت‌وگو با خبرنگاران تصریح کرد که با وجود گزارش آژانس‌های اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و ناتو توافق کردند به اعمال فشار برضد تهران ادامه دهند و در عین حال روابط سیاسی و اقتصادی خود را با ایران حفظ کنند.

تأکید مرکل و سارکوزی
از سوی دیگر، نیکلا سارکوزی-‌رئیس‌جمهوری فرانسه ‌- نیز در کنفرانس خبری مشترک با آنجلا مرکل -‌ صدراعظم آلمان ‌- در پاریس خواستار تداوم همزمان گفت‌وگو و فشار در قبال ایران شد. سارکوزی، در گفت‌وگویی تلفنی با جرج بوش، درباره برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کرده بود.  مرکل نیز در این کنفرانس خبری مدعی شد که برنامه هسته‌ای ایران باید همچنان به‌عنوان یک تهدید به شمار رود.
 وی همچنین در گفت‌وگو با روزنامه برلینر سایتونگ تصریح کرد که در نظر دارد در دیداری قریب‌الوقوع با جورج بوش درباره راهکار دیپلماتیک حل پرونده هسته‌ای ایران به گفت‌وگو بنشیند.

جلب حمایت روسیه
منابع خبری نیز گزارش دادند که کاندولیزا رایس -‌ وزیر امور خارجه آمریکا‌ -  که برای شرکت در نشست وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو به بروکسل سفر کرده بود، در دیداری خصوصی با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود خواستار کمک مسکو در حفظ فشار علیه ایران شد.
در همین حال، خبرگزاری نووستی به نقل از یک مقام آگاه گزارش داد که پیش‌نویس سومین قطعنامه تحریم ایران تا 2هفته دیگر یعنی تا قبل از سال نو میلادی به شورای امنیت ارائه می‌شود.

کد خبر 38545

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز