همشهری آنلاین: دکتر محمد سعیدی معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: برنامه هسته‌ای ایران نقطه پایانی ندارد زیرا فناوری هسته‌ای در دنیا، هر روز در حال پیشرفت است.

این مقام ارشد سازمان انرژی اتمی ایران جمعه 23 فروردین 87 در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با رد برخی تردیدها در خصوص توانمندی فنی هسته‌ای ایران و کارایی سانتریفیوژها در پی اعلام آغاز مرحله نصب شش هزار سانتریفیوژ جدید از نسل پی یک، تصریح کرد: هیچ مشکل فنی در خصوص توسعه سلانتریفیوژ ها وجود ندارد.[آشنایی با ایران هسته‌ای]

سعیدی اظهار داشت: ما مصمم به ارتقا کمی و کیفی سانتریفیوژها هستیم بنابراین، هرگونه افزایشی در تعداد سانتریفیوژها تابع اراده سیاسی جمهوری اسلامی ایران است.

معاون امور بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ما برنامه‌ای منطقی بر اساس استانداردهای جهانی داریم که گام به گام در حال طی کردن آن هستیم و بدون آنکه بخواهیم وارد مسایل سیاسی شویم، وضعیت فنی خود را ارتقا می بخشیم و به اجرای برنامه اعلام شده خود پایبند هستیم.

این مقام ارشد سازمان انرژی اتمی افزود: همچنان که امروز آمریکایی‌ها در حال تبدیل دستگاه‌های غنی‌سازی خود از دیفیوژن گازی به نسل جدید سانتریفیوژها هستند ما نیز در صدد ارتقا کیفی سانتریفیوژهای خود هستیم.

سعیدی خاطرنشان کرد: هنگام اعلام تولید مواد یو اف ‪ ۴‬و یو اف ‪ ۶‬در سال ،‪۸۴‬ راه اندازی اولین زنجیره ‪ ۱۶۴‬تایی سانتریفیوژها در اوایل سال ‪ ۸۵‬و تبدیل یو اف ‪ ۶‬به اورانیوم با غنای سه و نیم درصد نیز، برخی در داخل و خارج کشور تردیدهایی را مطرح کردند اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در همه موارد یاد شده، توانمندی و پیشرفت‌های فنی ایران را تایید کرد.

معاون بین‌الملل سازمان انرژی اتمی ایران گفت: البته برخی کشورها پیشرفت‌های هسته‌ای ایران را پذیرفته و برخی هم نپذیرفته‌اند.

وی تصریح کرد: کشورهایی که پیشرفت‌های فنی ایران را نپذیرفته‌اند، ناچارند آن را بپذیرند و ملت ایران نیز در خصوص پذیرش پیشرفت‌های خود از سوی این کشورها صبر و شکیبایی فراوان دارد.

سعیدی اظهار داشت: متاسفانه صادرات سوخت هسته‌ای در دنیا، بیش از آنکه یک موضوع تجاری و اقتصادی باشد به یک موضوع سیاسی- امنیتی تبدیل شده است و هیچ تضمینی در دنیا برای تهیه سوخت هسته‌ای وجود ندارد.

وی گفت: ایده ایجاد کنسرسیوم مشترک غنی‌سازی در خاک ایران که توسط رییس جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل مطرح شد به قوت خود باقی است و کشورها و شرکت‌های خارجی می‌توانند در همه پروژه‌های هسته‌ای ایران اعم از غنی سازی و فراوری اورانیوم و ساخت نیروگاه‌های اتمی مشارکت کنند.

سعیدی توسعه نیروگاه‌های اتمی را ضرورتی اجتناب ناپذیر دانست و گفت: در زمینه ساخت نیروگاه‌های اتمی نیز می‌تواند کنسرسیومی مشترک با مشارکت خارجی‌ها در ایران ایجاد شود.

کد خبر 48357

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز