رییس‌جمهوری ایران طرح تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در این کشور را در قبال دریافت بسته جدید مشوق‌ها از کشورهای اروپایی، رد کرد.

دکتر محمود احمدی‌نژاد روز پنجشنبه 15 فروردین در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ژاپنی کیودو، تاکید کرد که مساله تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در ایران موضوعی غیرقابل مذاکره است.

به گزارش ایرنا به نقل از کیودو ، احمدی نژاد، خاطرنشان کرد: ایران یک کشور هسته‌ای است و دلیلی ندارد فن آوری‌های هسته‌ای خود را رها سازد.

وی درباره گزارش‌هایی که گفته می‌شود برخی کشورها شامل پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل، درحال تهیه یک بسته جدید از مشوق‌ها برای ارایه به ایران هستند، گفت: اگر هرگونه پیش شرطی باشد، این ما هستیم که باید پیشنهاد دهیم.

به گزارش کیودو، روزنامه واشنگتن تایمز ماه گذشته میلادی (مارس) گزارش داد ، پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل با هدف تعلیق غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران، در حال آماده‌سازی یک بسته مشوق‌های جدید برای ارایه به این کشور هستند.

به گزارش این خبرگزاری، واشنگتن تایمز خاطرنشان کرد: مقامات آمریکایی و اروپایی این بسته مشوق‌ها را از جمله شامل مشوق‌های اقتصادی و تکنولوژیک، تامین قطعات یدکی هواپیماهای ناوگان قدیمی بوئینگ این کشور و کمک به توسعه برنامه غیرنظامی انرژی هسته‌ای عنوان کرده‌اند.

به گزارش کیودو، احمدی نژاد یادآور شد که موضوع تعلیق غنی‌سازی اورانیوم موضوعی است که مربوط به گذشته بوده و مدت زمان زیادی است که ایران از این مرحله گذشته است.

رییس جمهور ایران در پاسخ به این سوال که مواضع ایران در از سرگیری مذاکرات با خاویر سولانا مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی چیست، به طور شفاف پاسخ داد که ایران فقط با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو می‌کند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: ایران فقط در چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برنامه هسته‌ای خود را دنبال می‌کند.

این گزارش می‌افزاید: پس از صدور قطعنامه سوم شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران به دلیل عدم تعلیق غنی‌سازی اورانیوم دراین کشور ، احمدی نژاد گفت که ایران خارج از چارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هیچ کشوری درباره برنامه هسته‌ای خود مذاکره نمی‌کند.

به گزارش کیودو ، ایران ضمن خودداری از تعلیق غنی‌سازی اورانیوم در این کشور، ادعاها مبنی بر این که این کشور به دنبال تسلیحات هسته‌ای است را رد کرده و می‌گوید، تمامی برنامه‌های هسته‌ای این کشور برای مقاصد صلح آمیز است.

رییس جمهور ایران در مورد بی‌میلی شرکت‌های ژاپن به سرمایه‌گذاری در این کشور به دلیل برنامه‌های هسته‌ای تهران، گفت: شما باید از این شرکت‌ها بپرسید که چرا خودشان را از این فرصت محروم کرده‌اند، زیرا موضوع هسته‌ای در مجموع یک مساله سیاسی است.

احمدی نژاد ، خاطرنشان کرد: ژاپن یک کشور مستقل است و باید اقدامات این کشور به طور مستقل باشد و از فشارها در این زمینه پرهیز کند.

وی در ادامه درباره دانشجوی ربوده شده ژاپنی در جنوب شرق ایران نیز گفت: دولت ایران تمامی تلاش خود را برای آزادی همراه با سلامت این دانشجوی ژاپنی که هم اینک در خارج از مرزهای ایران قرار دارد ، بکار گرفته است.[شناسایی مخفیگاه ربایندگان دانشجوی ژاپنی]

احمدی نژاد، افزود: ما تمامی تلاش‌ها و گفت و گوها را برای آن که دانشجوی ژاپنی سالم به خانه‌اش برگردد، بکار گرفته‌ایم.

ساتوشی ناکامورا دانشجوی ‪ ۲۳‬ساله ژاپنی در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی ۲۰۰۷‬در جنوب شرقی ایران توسط اشرار مسلح ربوده شده است.

این گزارش می‌افزاید: سیدعباس عراقچی سفیر ایران در ژاپن نیز در مصاحبه اخیر مطبوعاتی خود در توکیو گفت که دانشجوی ژاپنی ربوده شده هنوز در سلامت است و مذاکرات با میانجیگری رهبران قبایل در این منطقه برای آزادی وی ادامه دارد.

کد خبر 47607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز