جمعه ۱۶ فروردین ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد در مصاحبه با خبرگزاری کیودو ژاپن مواضع ایران را درباره مسائل جهانی و منطقه‌ای بیان کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، دکتر محمود احمدی نژاد در گفت و گو با خبرگزاری کیودو ژاپن، عملکرد مستقل کشورها را به نفع همه دانست و اظهار داشت: دولت ژاپن دولتی مستقل است و دلیلی ندارد تحت فشارهای آمریکا عمل کند .

رییس‌جمهوری در پاسخ به این مطلب که شرکت‌های ژاپنی برای همکاری با ایران تحت فشار قرار دارند، گفت: ملت ژاپن ملت بزرگی است و دولت این کشور باید کاری کند که فشار به آن وارد نشود ، زیرا این مسایل خواهد گذشت ، اما موضع‌گیری دولت‌ها در خاطره تاریخی ملت‌ها خواهد ماند و روابط آینده را شکل خواهد داد.

همکاری‌ها باید بر اساس احترام متقابل باشد
احمدی نژاد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را در جهت بسط و گسترش دوستی ها و صلح و امنیت بین ملت‌ها عنوان و خاطرنشان کرد: توسعه همکاری‌ها و برادری، احترام به ملت‌ها و حفظ کرامت انسانی زمانی محقق می‌شود که روابط بر پایه عدالت و احترام متقابل باشد.

رییس جمهوری با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران مناسبات تنظیم شده از سوی قدرت‌های بزرگ بعد از جنگ جهانی را به رسمیت نمی‌شناسد، تصریح کرد : این که چند قدرت به خود حقی بدهند و نظرات خود را بر ملت‌ها تحمیل کنند، برای تامین منافع خود از پیشرفت ملت‌ها جلوگیری کنند، جنگ راه بیندازند و حتی تروریسم سازمان یافته ایجاد کنند تا ملت‌ها را تحت فشار قرار بدهند، قابل قبول نیست زیرا ملت‌ها با هم برابر و انسان‌ها همه محترم هستند.

احمدی نژاد اقدامات قدرت‌های زورگو علیه فعالیت‌های صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران را یکی از علل مخالفت تهران با مناسبات جهانی بر شمرد و اظهار داشت: برخی دولت‌ها که عامل همه جنگ‌ها هستند ،مدعی صلح طلبی شده‌اند که دروغی بزرگ است و ملت‌های بزرگ زیر بار دروغ نمی‌روند .

مناسبات جدیدی را در جهان ایجاد می‌کنیم
رییس جمهوری با بیان این که دوره‌ای که دولت آمریکا خود را مالک عالم بداند، گذشته است، تاکید کرد: به قدرت‌های زورگو نصیحت می‌کنیم به دشمنی با ملت‌ها ادامه ندهند ، زیرا در غیر این صورت با استفاده از فرصت‌های فراوانی که در اختیار داریم ،مناسبات مستقل و جدیدی را در جهان ایجاد می کنیم .

احمدی نژاد با تاکید بر این که امروز دوره ملت‌ها است و آنها اراده خود را تحمیل می‌کنند، گفت: ملت‌ها و دولت‌های فراوانی از مناسبات ظالمانه حاکم بر جهان ناراضی و به تغییر آن‌ها علاقه مند هستند و این اتفاق خواهد افتاد .

 قدرت‌های زورگو منزوی شده اند
رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان این که قدرت‌های زورگو فکر می‌کردند می توانند ملت ایران را محدود کنند ،اما عکس آن اتفاق افتاد و امروز ایران با اکثر ملت‌ها روابط دوستانه و بر اساس احترام متقابل دارد، اظهارداشت: در مقابل دولت آمریکا در بدترین جایگاه بین‌المللی است. آنها خیال می‌کنند اگر در شورای امنیت بنشینند و تصمیم بگیرند، اجرا می‌شود ، در حالیکه باید بدانند اجرا نمی‌شود و به نفع آنها است با ملت‌ها همراه شوند . زیرا در غیر این صورت به طور کامل منزوی می‌شوند .

احمدی نژاد ادامه داد: امروز هیچ ملتی از جمله ملت ژاپن سیاستمداران قدرت‌های زورگو مانند رییس جمهور آمریکا را دوست ندارند و حتی ملت آمریکا هم رییس جمهور خود را دوست ندارند.

 ایران برای اصلاح شرایط جهانی راه حل‌دارد
رییس جمهوری با بیان این که امروز ایران قدرتی بزرگ در کنار سایر ملت‌ها است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای اصلاح شرایط امروز جهانی راه حل‌های مناسب و مبتنی بر کرامت انسان‌ها و ملت‌ها دارد.

احمدی نژاد با اشاره به آمادگی تهران برای همفکری در مسایل جهانی، خاطرنشان کرد: امنیت و اقتصاد جهانی، تبعیض، اشغالگری، کشتار ملت‌ها و نقض گسترده حقوق بشر در کشورهای غربی موضوعات مهمی است که می‌تواند مورد گفتگو قرار بگیرد.

مذاکره درباره موضوع هسته‌ای معنایی ندارد
رییس جمهوری با بیان این که امروز با توجه به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همه ابهامات از موضوع هسته‌ای ایران رفع شده است و مذاکره در این خصوص معنایی ندارد، گفت: علاقه مند هستیم مذاکرات درباره موضوعات مشترک، مفید، دارای چارچوب معین و در سطوح موثر صورت بگیرد تا نتیجه داشته باشد و البته پیشنهادهای خوبی هم داریم .

احمدی نژاد با اشاره به این که امروز جمهوری اسلامی ایران به فناوری صلح آمیز هسته‌ای دست یافته است، گفت: برای مذاکرات جدید باید سطح مذاکره، چارچوب و موضوع آن از قبل تعیین شود و متناسب با شرایط جدید باشد .

 اروپایی‌ها شرایط جدید را درک کنند
رییس جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا ایران در مذاکرات با کشورهای اروپایی پیش شرطی را قبول می‌کند؟، تاکید کرد: اگر بنا به پیش شرط باشد، ایران باید پیش شرط بگذارد. زیرا کشورهای غربی پنج سال به ملت‌ها دروغ گفتند و از سازمان‌های جهانی سوء استفاده و فضای جهانی را آلوده کردند .

احمدی نژاد با بیان این که بسته‌های گذشته اروپا فاقد محتوا بود و امروز نیز بدون درک شرایط جدید نمی‌توانند پیشنهاد سازنده‌ای ارایه کنند، تصریح کرد: امیدواریم اروپایی‌ها شرایط جدید را درک کنند؟ باید بدانند آنها به ایران نیاز دارند، ما هیچ نیازی به آنها نداریم.

وی ادامه داد: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با قاطعیت مهر باطل بر ادعاهای مطرح شده علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران زد و معلوم شد ادعاهای آمریکا دروغین است و بیشتر جنبه سیاسی دارد تا جنبه حقوقی. زیرا ناشی از دشمنی دولت آمریکا با ملت ایران است که جدید نیست .

رییس جمهوری اظهارداشت: گزارشی جامعه اطلاعاتی آمریکا اگر چه ناقص بود و طرح ادعای مربوط به قبل از سال ‪ ۲۰۰۳‬در آن غیر واقعی بود، اما در مجموع ما از این گزارش استقبال کردیم و دولت آمریکا باید گام‌های جدید بردارد زیرا به نفع خود آنها است .

 ادامه فعالیت‌ها در قالب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

 احمدی نژاد با بیان این که قطعنامه‌های صادر شده از سوی شورای امنیت سازمان ملل غیر قانونی و فاقد هر نوع ارزش حقوقی است که تحت فشار یکی دو قدرت به تصویب رسیده است، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای خود را در قالب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دنبال خواهد کرد.

رییس جمهوری با اشاره به خویشتنداری ملت ایران در موضوع هسته ای، گفت: امروز با توجه به گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رفع همه ابهامات، ادامه خصومت از سوی کشورهای غربی برای ملت ایران پذیرفتنی نیست و وقت آن رسیده که از ملت ایران عذر خواهی کرده و خساراتی که زده‌اند ، جبران کنند .

احمدی نژاد با بیان این که کشورهای غربی باید جایگاه ملت ایران را بشناسند و به نفع خودشان است که در کنار ملت ایران باشند، تاکید کرد: ملت ایران در مسیر خود به پیش خواهد رفت و آنها قادر نیستند توقف و خللی ایجاد کنند. زیرا تجربه ‪۲۸‬سال گذشته و بویژه دو، سه سال اخیر در مقابل ما است .

رییس جمهوری ادامه داد: دولت آمریکا ‪ ۲۷‬سال قبل روابط خود را با ایران بطور یکطرفه قطع کرد به این امید این که مانع پیشرفت ملت ایران شود ، اما سال‌ها بعد درست در همان روز ملت ایران به فناوری صلح آمیز هسته‌ای دست یافت.

تحریم‌ها ملت ایران را مصمم می‌کنند
احمدی نژاد با بیان این که ادبیات تحریم متعلق به ‪ ۳۰‬سال قبل است و امروز دیگر اثری ندارد، گفت: جمهوری اسلامی ایران سال گذشته که در تحریم بود ، رشد بالای اقتصادی را حفظ کرد و امسال نیز این رشد را خواهد داشت. وی افزود: تحریم‌ها ملت ایران را مصمم می‌کنند ، چون فرصت برای پیشرفت ایجاد می کنند.

رییس جمهوری با اشاره به برنامه‌های جدید دولت برای خدمت رسانی به مردم و ایجاد رفاه ادامه داد: برنامه‌های دولت ایران در جهت پیشرفت کشور، رفع برخی مشکلات و دستیابی به جایگاه شایسته ملت ایران در منطقه و جهان است.

احمدی نژاد با تاکید بر این که این روش برخورد با ملت‌ها بخصوص با ملت‌های بزرگ مثل ایران شکست خورده است، اظهارداشت: برخی قدرت‌ها فکر می کردند که می‌توانند بر اراده ملت ایران تاثیر بگذارند ، اما در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی یکبار دیگر دیدند که پاسخ ملت ایران منفی است .


ژاپن می‌تواند در پیشرفت جهانی نقش سازنده‌ای ایفا کند
رییس جمهوری همچنین در این گفت و گو مردم ژاپن را سختکوش و با فرهنگ و دارای سابقه تاریخی کهن و بسیار تاثیر -گذار در آسیا دانست و گفت: مردم ژاپن می‌توانند در صلح، امنیت، رفاه و پیشرفت جهانی نقش سازنده‌ای ایفا کنند .

احمدی نژاد با بیان این که دو ملت ایران و ژاپن تمدن ساز و با ویژگی‌های مشترک هستند، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و ژاپن می‌توانند در زمینه‌های مختلف از جمله گردشگری، علم و دانش، اقتصاد و همکاری‌های منطقه ای و بین‌المللی روابط و مناسبات خود را توسعه و افزایش دهند.

کد خبر 47640

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز