همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور اسلامی ایران و همتای عراقی وی یکشنبه (12 اسفند) در یک کنفرانس خبری مشترک شرکت کردند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی نژاد در ابتدای سخنان خود گفت: خدا را سپاسگذارم و خوشحالم که این توفیق را عنایت کرد که در عراق مظلوم به دیدار برادران عزیزمان در کشور دوست و برادر عراق بیایم.

رییس جمهور با تأکید بر اینکه دو ملت ایران و عراق در همه شرایط سختی ها و خوشی‌ها در کنار هم بوده و خواهند بود، اظهار داشت: دیدار از عراق بدون دیکتاتور، دیداری بسیار مسرت بخش است، چرا که در آن دوران ملت عراق به استضعاف کشیده شده بود و روابطش با همسایگان تضعیف شد.

دکتر احمدی نژاد ادامه داد: امروز روابط دو کشور هر روز گسترش می‌یابد و سفر من که به دعوت برادر عزیزم جلال طالبانی از رزمندگان دوران مبارزه انجام شده است تأکیدی مجدد بر روابط برادرانه و عمیق دو ملت است.

وی اظهار داشت: امروز مذاکرات خوبی در فضایی دوستانه، برادرانه و کاملا سازنده انجام شد و ما در همه زمینه‌ها اشتراک نظر داریم و بنا داریم که همکاری‌های ایران و عراق را در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تا حد ممکن گسترش دهیم.

رئیس جمهور کشورمان گفت: امروز ملت عراق به ظاهر شرایط سختی را می‌گذراند، اما با شناختی که ما از ملت عراق داریم و با استعدادهای فراوان ، تمدن و فرهنگ این کشور ،ملت عراق این شرایط را پشت سر خواهد گذاشت و عراق آینده، مقتدر پیشرفته و مقتدر خواهد بود.

وی با بیان اینکه عراق متحد، مقتدر و پیشرفته به نفع همه ملت‌های منطقه است، تأکید کرد: این سفر فصل جدیدی در روابط دو جانبه و فضای همکاری‌ها خواهد بود و ملت ایران و عراق همواره در کنار هم خواهند ایستاد.

دکتر احمدی نژاد در پاسخ به سووال خبرنگار عراقی که از رئیس جمهور کشورمان پرسید : انگیزه شما از سفر به عراق در این شرایط چیست؟ پاسخ داد: از دیدار با برادران سؤال نمی کنند بلکه باید از عدم دیدار آنان با یکدیگر سؤال کنند.

در ادامه این کنفرانس خبری یک خبرنگار عراقی سؤال دیگری را درباره گروهک منافقین از دکتر احمدی نژاد مطرح کرد که رئیس جمهور کشورمان پاسخ داد: مگر آنها هنوز وجود دارند؟

جلال طالبانی رئیس جمهور عراق نیز در این کنفرانس خبری مشترک ، گفت: امروز روزی خوب و تاریخی برای ما است و ما از صمیم قلب خوشحالیم.

وی عراق را کشور دوم دکتر احمدی نژاد دانست و افزود: سفر رئیس جمهور ایران به عراق دارای پیام روشنی است، زیرا برای اولین بار است که یک رئیس جمهور پس ازسقوط صدام و اشغال این کشور به صورت رسمی به اینجا سفر می‌کند.

طالبانی از احساسات برادرانه و همبستگی ملت ایران تشکر کرد و آن را دارای پیام روشنی در ادامه دوستانه ترین روابط دانست.

وی همچنین تأکید کرد؛ این سفر پیامی را برای کشورهای منطقه نیز دارد و امیدواریم این کشورها پیام این سفر را دریافت کنند.

طالبانی گفت: ما در مذاکرات امروز خاطرات مبارزه علیه دیکتاتور را یادآور شدیم و بخشی از این خاطرات این بود که ما آرزو داشتیم رژیم دیکتاتور ساقط شود و ما از برادرانمان در اینجا استقبال کنیم که این موضوع تحقق یافت.

رئیس جمهور عراق اظهار داشت: ملت ایران در سختی و رنج ،یار و مددکار ملت عراق بودند و من بر این باورم که این سفر دستاوردهای مثبتی را به همراه داشته باشد. ضمن آنکه از صمیم قلب دوست داشتم مدت این سفر بیشتر باشد. اما به دلیل مشغله و مسائل دیگر این مسئله میسر نشد.

طالبانی در پاسخ به سؤالی گفت: در همه زمینه‌های اقتصادی، نفت و سایر مسائل مذاکراتی را داشتیم که نتایج آن اعلام می‌شود.

در ادامه این مصاحبه خبری خبرنگار عراقی از طالبانی پرسید آیا درباره معاهده الجزایر نیز مذاکره‌ای انجام شد؟ که رئیس جمهور عراق پاسخ داد: اصلاً در این رابطه بحث نکردیم.

طالبانی همچنین درباره گروهک منافقین تأکید کرد؛ حضور اعضای این گروهک در عراق بر اساس قانون اساسی عراق ممنوع است و تدابیری در این زمینه اتخاذ شده است.

پیش از این رییس جمهور در آغاز نشست هیات‌های عالی رتبه ایران و عراق که در محل کاخ ریاست جمهوری عراق برگزار شد با بیان اینکه دو ملت ایران و عراق از دیدگاه منطقه‌یی و جهانی دو ملت قوی، با استعدادهای طبیعی و انسانی هستند، گفت: دشمنان هیچ گاه مایل نبوده‌اند دو ملت در کنار هم باشند و یکدیگر را تقویت کنند.

به گزارش سایت اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر محمود احمدی نژاد با اشاره به ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی مشترک دو کشور تصریح کرد: دیکتاتورها خیلی تلاش کردند که ارتباطات عمیق میان دو ملت را از بین ببرند اما تلاش آنها بی ثمر بوده و حتی جنگ تحمیلی نیز نتوانست به روابط تاریخی دو ملت خدشه ای وارد کند.

وی تاکید کرد: جنگ تحمیلی فقط علیه ملت ایران نبود بلکه علیه ملت عراق نیز بود.

رییس جمهور، ایران و عراق مقتدر و پیشرفته را بهترین دوستان هم دانست و گفت: ما امروز احساس می کنیم در میان برادران خود هستیم.

دکتر احمدی نژاد با بیان اینکه ایران وعراق متحد طبیعی هم هستند، تصریح کرد: امنیت و پیشرفت عراق ، امنیت و پیشرفت ایران است و ملت ایران همواره در کنار ملت عراق خواهد بود.

وی با اشاره به سفر خود به عراق اظهار داشت : سفر بنده به دعوت آقای جلال طالبانی و تاکیدی است بر تقویت برادری و همبستگی میان دو ملت ایران و عراق که فصل جدیدی در روابط دو کشور خواهد بود .

رییس جمهور با بیان اینکه اراده سیاسی دو کشور بر افزایش و توسعه روابط دوجانبه استوار است گفت: ایران و عراق با ذخایری که دارند می توانند به یک قدرت اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تبدیل شوند.

جلال طالبانی، رییس جمهور عراق نیز در این نشست با ابراز خرسندی از سفر دکتر احمدی نژاد به عراق خاطر نشان کرد: سفر جنابعالی پیامی به سایر کشورها است تا تشویق شوند به کشور عراق سفر کنند و ملت عراق را دست کم نگیرند.

رییس جمهورعراق خاطر نشان کرد: کشور عراق با داشتن دوستانی مثل جمهوری اسلامی ایران مقتدر خواهد بود.

وی افزود: امیدواریم این سفر سبب گسترش هر چه بیشتر همکاریها و روابط دو جانبه باشد.

در ادامه این نشست، مذاکرات دو هیأت به سرپرستی دکتر احمدی نژاد و جلال طالبانی در خصوص مباحث مورد علاقه دو طرف انجام شد.

احمدی نژاد پیش از این در نشست مقدماتی با رییس جمهور عراق نیز هدف از سفر خود به عراق را اعلام پیوستگی مجدد با دولت و ملت عراق دانست.

رییس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران پیشرفت عراق را پیشرفت خود و منطقه می‌داند.

وی روابط ایران و عراق را عمیق و تاریخی دانست و اظهار داشت: پیوندهای عاطفی دو ملت به قدری ریشه دار است که سی سال نظام دیکتاتوری در عراق نتوانست به آن آسیبی برساند.

دکتر احمدی نژاد تصریح کرد: ملت ایران از اینکه می‌بیند مردم عراق با پرچم داری انقلابیون، سیاستمداران و دانشمندان خود مسیر کمال، استقلال و امنیت را طی می کنند خوشحال هستند.

وی آینده عراق را درخشان توصیف کرد و اظهار داشت: ملت بزرگ عراق قادر است بر مشکلات خود فائق آید.

رییس جمهور عراق نیز ضمن خوشامد گویی به دکتر احمدی نژاد گفت: شما میهمان بسیار عزیز و محترمی برای دولت و ملت عراق هستید.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در روزهای سخت و دشوار در کنار ملت عراق بوده ابراز امیدواری کرد: همانگونه که در گذشته در کنار ما بودید امروز نیز با همان شدت و گرمی از ما حمایت کنید.

وی افزود: عراق در حال توسعه و دسترسی به اقتصاد پویا و برقراری امنیت و ثبات است.

کد خبر 45622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز