همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سفر تاریخی احمدی نژاد به عراق را پیام تعمیق دوستی ها در منطقه قلمداد کرد.

منوچهر متکی یکشنبه شب 12 اسفند در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار شبکه خبری العالم اظهار داشت: پیام سفر هیات عالی رتبه جمهوری اسلامی ایران به ریاست احمدی نژاد پیامی ساده اما درعین حال عمیق و صمیمانه است و آن تعمیق دوستی‌ها در منطقه است و این سیاستی است که جمهوری اسلامی طی سالیان گذشته و بویژه در سال‌های اخیر همواره بر آن تاکید داشته است.

متکی همچنین این سفر را پیام آرامش و عزت برای ملت عراق دانست و گفت: سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق یک سفر تاریخی است به طوری که این مساله مکررا از زبان رهبران و مسوولان عراقی در دیدارهای مختلف و در مصاحبه‌های آنها نیز بیان شده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: سفر احمدی نژاد به عراق برای نخستین بار پس از چندین دهه، پیام آور امنیت، آرامش، پیشرفت و عزت برای ملت عراق و ارتقای مناسبات و همکاری‌ها بین دو کشور است.وی گفت: این سفر در راستای ارتقای جایگاه عراق در منطقه و کمک به خلق عراق جدید، مستقل، رو به پیشرفت و عراقی با ثبات در همسایگی ایران است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان این که این پیام‌ها در سفر احمدی نژاد به عراق به روشنی توسط رسانه‌های مختلف مخابره شد؛ خاطرنشان کرد: در نخستین روز سفر (یکشنبه) بعد از ورود رییس جمهوری اسلامی ایران به بغداد و استقبال رسمی از سوی رییس جمهوری عراق، مذاکرات دو رییس جمهور و هیات‌های دو کشور آغاز شد و در این دیدار زمینه‌های مختلف همکاری مورد گفت وگو و بررسی قرار گرفت.[عراق مقتدر به نفع همه ملت‌های منطقه است ]

وی گفت: چهارشنبه گذشته هیات مقدماتی این سفر متشکل از معاونت وزارتخانه‌های مختلف به بغداد سفر کردند و خوشبختانه یادداشت تفاهم‌های خوبی را نیز آماده کرده‌اند که انشاء الله روز دوشنبه در دومین روز سفر به امضا خواهد رسید.

متکی افزود: بعد از گفت وگوهای احمدی نژاد و جلال طالبانی رییسان جمهور ایران و عراق، مذاکرات با "نوری مالکی" نخست وزیر عراق آغاز شد و وزرای دو کشور در این دیدار گزارش مباحثات و توافقات مطرح شده را ارایه کردند.[دیدارها و مذاکرات رئیس‌جمهور در بغداد]

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه این گفت وگو خاطرنشان کرد: این سفر فرصت‌های جدیدی برای همکاری های دوجانبه ایجاد خواهد کرد.

متکی افزود: مبادلات تجاری دو کشور در سال جاری به مرز دو میلیارد دلار رسید که این رقم را با توجه به وجود زمینه‌های مساعد همکاری‌ها در سال آینده به سطح بسیار بالاتری افزایش خواهیم داد.

وی با بیان این که شرکت‌های مختلف ایرانی در عراق پروژه‌های متعددی در حوزه‌های انرژی، نیروگاه‌ها و پروژه‌های مربوط به بیمارستان‌ها را در دست اجرا دارند؛ اظهار داشت: ظرفیت فنی و مهندسی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در عراق در جهت کمک به پیشرفت و نوسازی این کشور بکار گرفته شود.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: سفر احمدی نژاد به عراق سفری تاریخی است به طوری که رهبران و مسوولان عراقی در ملاقات‌ها و مصاحبه‌های مختلف نیز از این سفر به عنوان یک سفر تاریخی یاد کردند که بعد از بیش از پنجاه سال در سطح رییس جمهور، از سوی ایران چنین سفری به عراق انجام شده است و این مساله نشان دهنده اهمیت این سفر است.

وی اظهار داشت: پیام سفر احمدی نژاد، امنیت و ثبات در عراق است و این ثبات و امنیت نه فقط برای عراق که برای کل کشورهای منطقه مطرح است.

متکی گفت: وزرا و هیات عالیرتبه دو طرف زمینه‌های مختلف همکاری در امور تجاری، اجرای پروژه‌های اقتصادی و سرمایه گذاری، همکاری‌های بانکی، بیمه‌ای و گمرکی را مورد بررسی قرار دادند و با گزارش این امور به مسوولان دو کشور زمینه‌های جدید گسترش مناسبات بین ایران و عراق فراهم شد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران افزود: در این سفر همچنین در زمینه مسایل عراق گفت و گو شد که امیدواریم مذاکرات همسایگان عراق در استانبول در نشست بعدی در کویت مورد پیگیری قرار گیرد تا به صورت طرح جامعی نهایی شود که به بازگشت ثبات و آرامش به عراق کمک کند.

وی گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری دولت عراق کفایت‌های لازم را برای اداره امور کشور از خودش نشان می‌دهد به طوی که همبستگی در عراق در سطح مسوولین روز به روز بیشتر می‌شود و این نوید بخش عزم جدی دولت و ملت عراق برای عادی کردن شرایط در این کشور و بدست گرفتن همه پرونده‌های کشور از جمله پرونده‌های امنیتی است.

متکی خاطرنشان کرد: چشم انداز روابط دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق نیز چشم اندازی بسیار روشن و مبتنی بر اراده سیاسی رهبران و مسوولین دو کشور و همچنین در راستای منافع متقابل دو ملت است.

وی گفت: طی یکی دو سال آینده مناسبات تجاری میان دو کشور افزایش چشمگیری خواهد داشت و در حوزه سرمایه گذاری‌ها و اجرای پروژه‌های مختلف در زمینه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی شرکت‌های توانمند ایرانی در راستای کمک به بازسازی عراق شاهد تحولات عظیمی خواهیم بود.

متکی افزود: خوشحالیم که در جهت رفع مشکلات مردم عراق گام بر می‌داریم از این جهت همکاری شرکت‌های دو کشور را مورد حمایت قرار می‌دهیم.

وی اظهار داشت: ما به مشورت‌های سیاسی خود در زمینه‌های منطقه‌ای و روابط دوجانبه ادامه خواهیم داد از این جهت این سفر فرصت‌های فراوانی را ایجاد کرد که انشاء الله آثار آن را به مرور به اطلاع همگان خواهیم رساند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این مصاحبه گفت: این که برخی به این نتیجه رسیده‌اند که سال‌ها زور و فشار و یکجانبه گرایی در حل مسایل مناطق مختلف جهان کارساز نبوده و این که تحکم‌های آن‌ها نقش آفرین نبوده و در عوض پیام‌های مبتنی بر صلح و عدالت و دوستی کشوری مثل جمهوری اسلامی ایران هر روز مخاطبین بیشتری در دنیا پیدا می کند؛ این مساله تقصیر ما نیست بلکه ناشی از اشتباه سیاست‌های آن‌هاست.

متکی در مورد مذاکرات ایران و آمریکا در مورد عراق و کمک به برقراری امنیت این کشور گفت: آمریکایی‌ها در این مذاکرات به بخشی از حرف‌های ما توجه کردند لذا تا آن حد کمک زیادی به امنیت عراق کرد و این در حالی است که اگر آمریکایی‌ها به همه حرف‌های ما در مورد مسایل عراق توجه کنند طبیعی است که بیشتر منتفع خواهند شد.

وی در ادامه با طبیعی خواندن این مساله که آمریکایی‌ها در حوزه‌های دیگر سیاست‌های خاص خودشان را دنبال می‌کنند؛ خاطرنشان کرد: مشکلاتی که آمریکایی‌ها در ارتباط با جمهوری اسلامی ایجاد کرده‌اند ارتباطی به بحث هسته‌ای ندارد.

متکی افزود: سیاست‌های غلط آمریکایی‌ها طی سه دهه گذشته همواره ادامه داشته است به طوری که هر روز بهانه‌ای را ایجاد کرده اند.وی گفت: ما همواره توصیه کردیم که سیاست‌های غلط در منطقه پاسخ نمی‌دهد و امیدواریم روزی صاحب نظران و اندیشمندان این مسایل را گوشزد کنند تا کسانی که واقعا به منافع ملت‌های خود فکر می‌کنند، راه درست را اتخاذ نمایند.

متکی اظهار داشت : جمهوری اسلامی ایران دارای ظرفیتی است که همواره سعی کرده آن را در راستای حل مسایل منطقه بکار بگیرد.وی افزود: بی شک ایران بخشی از حل مشکلات منطقه است بنابراین دیگرانی که برداشت‌های نادرست دارند باید سیاست و برداشت‌های غلط خود را تصحیح کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین با ابراز همدردی با داغدیدگان فلسطین افزود: ما جنایاتی که این روزها توسط رژیم صهیونیستی علیه مردم بی گناه فلسطین در غزه صورت می‌گیرد و کشتار بیش از یکصد نفر از زنان، مردان و کودکان فلسطینی را قویا محکوم می‌کنیم.

متکی گفت: فکر می‌کنیم این جنایات پرده دیگری از توافقات "جرج بوش" رییس جمهوری آمریکا و "ایهود اولمرت" نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سفر منطقه‌ای وی به خاورمیانه بوده است.

وی افزود: این جنایات افشاگر چهره‌های پیدا و پنهانی است که صهیونیست‌ها را همراهی می‌کنند و با آنان سازش می‌نمایند.متکی گفت: با صورت گرفتن جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین، شورای امنیت و سازمان ملل متحد نیز بی کفایتی خود را در متوقف کردن این جنایات نشان داد و مشخص شد که چگونه یک قدرت به تنهایی مانع هرگونه تصمیم گیری در سیستم شورای امنیت می‌شود.

وی افزود: رژیم صهیونیستی باید بداند اگر جنایات کفرقاسم‌ها و صبرا و شتیلا‌ها می‌توانست به این رژیم طی 60 سال گذشته مشروعیت ببخشد امروز هم قادر خواهند بود مقاومت بحق و مشروع مبارزان فلسطینی را متوقف کنند.

کد خبر 45685

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز