همشهری آنلاین: محمود احمدی نژاد یکشنبه (12 اسفند) پس از اولین دور گفتگوها با جلال طالبانی همتای عراقی خود گفت: یک عراق متحد، مقتدر و پیشرفته به نفع همه ملت‌های منطقه است.

به گزارش ایرنا وی با تاکید بر اینکه ملت‌های ایران و عراق در کنار هم خواهند ایستاد، افزود: این سفر فصل جدیدی در روابط ایران و عراق است و فضای همکاری‌ها را در منطقه ایجاد خواهد کرد.

احمدی نژاد نتایج اولین دور گفت وگوهایش را با طالبانی مثبت و خوب ارزیابی کرد و گفت: ما در همه زمینه‌ها توافق و اشتراک نظر داریم و مصمم هستیم همکاری‌ها را در همه زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی تا حد ممکن گسترش دهیم.

وی با اشاره به سختی‌ها و دشواری‌های زندگی حال حاضر مردم عراق تاکید کرد: با شناختی که از ملت عراق، استعدادهای طبیعی، انسانی و فرهنگی و نیز تمدن این کشور داریم، اطمینان داریم که مردم عراق این شرایط را به سرعت پشت سر خواهند گذاشت.

احمدی نژاد همچنین ضمن ابراز خرسندی از حضور در عراق گفت: دیدار از عراق بدون دیکتاتور، برایم بسیار مسرت بخش است.

وی تصریح کرد که در دوران گذشته ملت عراق به خاطر وجود دیکتاتور در استضعاف قرار داشت و روابط این کشور نیز با همسایگانش تخریب شده بود.

جلال طالبانی رییس جمهوری عراق نیز به همتای خود خوش‌آمد گویی کرد و ضمن سلام به رهبر معظم انقلاب و ملت ایران از کمک‌های جمهوری اسلامی ایران در دوران سخت مبارزه با دیکتاتور تقدیر کرد.

وی تاکید کرد که دیدار احمدی نژاد از عراق بسیار مثبت و موثر خواهد بود و اولین دور گفت وگوها نشانگر و موید این مطلب بوده است.

طالبانی در پاسخ به یک خبرنگار که پرسیده بود توافقنامه‌ها با ایران چه خواهد بود؟ گفت: توافقات زیادی در بخش‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و نفتی خواهیم داشت که بزودی به امضا خواهد رسید.

وی همچنین در خصوص مسئله حضور منافقین در عراق گفت: طبق قانون اساسی جدید این کشور، حضور این گروه تروریستی در عراق ممنوع و غیر قانونی است و دولت عراق نیز تدابیری برای حل این مساله اندیشیده است.

رییس جمهور عراق توضیح بیشتری در این خصوص نداد.

احمدی نژاد نیز در همین خصوص، با اظهار تعجب کرد و با لحن طنز آمیزی سوال کرد که "مگر هنوز در عراق هستند؟"

کد خبر 45602

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز