همشهری آنلاین: سفیر ایران در بغداد در مورد روز انجام سفر دکتر احمدی‌نژاد به عراق گفت: این سفر قطعا یکشنبه (12اسفند) انجام می‌گیرد.

حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سفر دکتر احمدی‌نژاد که به دعوت جلال طالبانی به عراق صورت می‌پذیرد، گفت: این سفر طبق برنامه قبلی در دوازدهم اسفند انجام می‌شود.

وی در مورد دیدار هیات مقدماتی سفر احمدی نژاد به عراق اظهار داشت: این هیئت دیدارهای خوبی در زمینه مسایل بانکی، صنایع، بیمه، مناطق آزاد و برق داشته و در مجموع مذاکرات خوب و پرثمر بوده است.

وی یادآور شد: طی روز گذشته این هیئت دیداری با معاون نخست‌وزیر، وزیر برق، وزیر صنایع، وزیر برنامه‌ریزی و معاون وزیر بازرگانی و همچنین رییس بانک مرکزی عراق داشته و این دیدارها امروز نیز ادامه دارد.

قمی در مورد مذاکرات آتی ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق نیز گفت: این مذاکرات به قوت خود باقی است اما هنوز زمان آن تعیین نشده است.

پیش از این روزنامه دارالخلیج نوشت: محمود احمدی نژاد سفر تاریخی‌اش را به عراق آغاز خواهد کرد تا نشان دهد در حالی که آمریکا به دنبال منزوی کردن ایران است این کشور نقش موثری در سیاست‌های عراق دارد.

این روزنامه چاپ امارات متحده عربی ادامه داد: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 این اولین سفر رییس جمهور ایران به عراق است.

دارالخلیج در ادامه به نقل از مقامات نزدیک در سفارت ایران در عراق نوشت: هیئت ایرانی به منظور انجام هماهنگی‌های برنامه سفر احمدی نژاد وارد بغداد شد که این هیئت بلندپایه که بنا به دعوت عراق عازم بغداد شد،‌ متشکل از نمایندگان وزارت خارجه، انرژی، نفت، حمل و نقل و کارشناسان وزارت خارجه ایران است.

به گفته این مقامات، احمدی نژاد در نظر دارد تا در جریان این سفر با جلال طالبانی، رییس جمهور و نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق دیدار و گفت‌وگو کند.

دارالخلیج در ادامه به نقل از دیپلمات‌های غربی در تهران نیز اعلام کرد: مساله اصلی موفقیت سیاست خارجی در رفت و بازگشت از عراق در مقابل چشمان آمریکایی‌ها است و همچنین در زمانی که آمریکایی‌ها از منزوی کردن ایران سخن می‌گویند.

در همین حال روزنامه الوطن، چاپ عربستان نیز به نقل از وزارت امور خارجه عراق سفر احمدی نژاد به این کشور را یکشنبه دوم مارس اعلام کرد و نوشت: این سفر در راستای توسعه روابط دوجانبه دو کشور و راه‌های تعمیق آن در تمامی زمینه‌های سیاسی، امنیتی، ‌اقتصادی و فرهنگی است.

کد خبر 45459

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز