همشهری آنلاین: رئیس جمهور در نخستین روز سفر خود به عراق علاوه بر گفتگو و کنفرانس خبری مشترک با جلال طالبانی رئیس‌جمهور عراق با نخست‌وزیر، رؤسای کمیسیون‌های مجلس و سران عشایر عراق و شمار دیگری از مسئولان عراقی دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در دیدار نخست وزیر عراق ، با تاکید بر اینکه تهران هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با بغداد ندارد افزود: ملت ایران آمادگی دارد همه دانش و توانایی خود را در عرصه های مختلف در اختیار برادران عراقی قرار دهد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران گفت: روند سیاسی در عراق بسیار خوب پیش می رود و پیشرفت در عرصه های اقتصادی، صنعتی و کشاورزی در این کشور به تثبیت عرصه سیاسی منجر می شود.

رئیس جمهوری ، آباد کردن عراق را به نفع همه کشورهای منطقه دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران آماده است برای توسعه راه ها و جاده سازی عراق، توسعه شبکه برق، احداث راه آهن و خطوط انتقال نفت، توسعه گردشگری و حفاظت از آثار تاریخی عراق همکاری کند و امکان بهره گیری عراق را از بندرهای ایران فراهم آورد.

آقای احمدی نژاد با بیان اینکه دشمنان منطقه اصرار دارند که ما نتوانیم کشورهای خود را بسازیم گفت: ملت عراق با تصویب قانون اساسی، دولت و حکومت قانونی و مردمی ایجاد کرده است و در مسیر پیشرفت گام برمی دارد و فاصله این حکومت با دیکتاتوری از زمین تا آسمان است.

رئیس جمهوری ایران افزود: عراق مقتدر، مستقل و پیشرفته به نفع همه است و ملت ایران هم که در سختی ها در کنار ملت عراق مانده است در آینده نیز در کنار آنها خواهد ماند.

احمدی نژاد روابط ایران و عراق را تاریخی، ممتاز و منحصر به فرد توصیف کرد و گفت: زندگی دو ملت ما در طول تاریخ به هم گره خورده است و ما از تحولات بزرگ در عراق خرسند و خداوند را شاکریم.

نوری مالکی نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق ابراز امیدواری کرد همه کشورهای منطقه نیز همچون ایران در سازندگی عراق مشارکت کنند.

نخست وزیر عراق یکی از مهم ترین اهداف مذاکرات تهران - بغداد را یافتن فرصت های همکاری برای سازندگی توصیف کرد و گفت: عراق امروز به سوی ثبات، آرامش و شکوفایی در حرکت است و دریچه اطمینانی برای همسایگان و دوستانش محسوب می شود.

وی بر حرکت دولت عراق برای پاکسازی این کشور از وجود تروریست ها تاکید کرد و افزود:تلاش بی امان خود را برای پاکسازی عراق از القاعده، منافقین، پ ک ک و همه عناصری که می خواهند اینجا را خاستگاه فعالیت های تروریستی خود علیه دیگران قرار دهند ادامه می دهیم.

نوری مالکی اضافه کرد: عراق امروز عراق دوران دیکتاتوری نیست، بلکه عراقی دموکراتیک است و هر گونه اقدام تروریستی علیه کشورهای همسایه را سرکوب می کند؛ ما عراق را از همه عناصر تروریست پاک خواهیم کرد.

نخست وزیر عراق سفر آقای احمدی نژاد را موجب تحکیم روابط و همکاری های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی دو کشور خواند و گفت: امیدواریم این سطح از روابط باثبات برای دیگر کشورها نیز الگو شود.

وی با اشاره به مستحکم تر شدن روابط دو کشور پس از سقوط دیکتاتور عراق افزود: با ادامه تحکیم این روابط، ماجراجویی کودکانه بعضی ها پایان یافت.

مالکی، سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران را به عراق حرکتی بسیار قوی و تاثیرگذار در منطقه ارزیابی کرد.

رئیس جمهور همچنین در بدو ورود به عراق با جلال طالبانی همتای عراقی خود دیدار و گفتگو داشت [سابقه موضوع] و دو طرف پس از این دیدار در کنفرانس مطبوعاتی مشترک شرکت کردند.[بیشتر در همین ارتباط]

دیدار با رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق

عبدالعزیز حکیم با آقای احمدی‌نژاد رئیس جمهور کشورمان ملاقات کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، طرفین پس از این این دیدار که نوری مالکی نخست وزیر عراق عادل عبدالمهدی معاون رئیس جمهور و تعدادی از وزرای کابینه دولت عراق نیز حضور داشتند در کنفرانسی مطبوعاتی به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند.[در همین زمینه]

دیدار با رؤسای کمیسیون‌های مجلس عراق

رئیس جمهور همچنین در دیدار جمعی از روسای کمیسیون های مجلس عراق گفت: عراق در آینده الهام بخش جهان خواهد شد؛ چرا که این سرزمین کانون علما و دانشمندان است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد با بیان اینکه عراق به لحاظ استعدادهای طبیعی و انسانی در سطح بسیار بالایی قرار دارد افزود: دیکتاتورها و طاغوت ها یک دوره زمانی ملت عراق را به عقب انداختند و همین موضوع برخی ها را فریب داد که فکر کردند ملت عراق فقیر است، غافل از اینکه عراق ملتی بزرگ و رشید دارد.

رئیس جمهور گفت: ملت عراق نه تنها خود را اداره می کند بلکه می تواند بازوی قوی دنیای اسلام باشد و مطمئنم این دوره برای ملت عراق پایان خواهد یافت.

وی با تاکید بر اینکه امروز در عراق انقلابی ها بر سر کار آمده اند افزود: این اتفاقی است که قدرت ها نمی خواستند بیفتد و هم اکنون از این شرایط ناراحت و نگرانند؛ شرایطی که در آن ملت عراق شکوفا شده است.

احمدی نژاد گفت: امروز سنگین ترین فشار جهانی را تحمل می کنیم، اما می دانیم لطف الهی موجب سرافرازی و پیروزی ما خواهد شد.

وی اضافه کرد: دشمنان به ما کمکی نمی کنند؛ باید کشورمان را با دستان خود بسازیم.

در این دیدار همچنین هادی عامر رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق به نمایندگی از روسای دیگر کمیسیون ها، با تقدیر از حضور آقای احمدی نژاد در بغداد گفت: جمهوری اسلامی ایران پناهگاه انقلابیون و قشرهای مختلف مردم عراق بود.

وی افزود: بدون شک، ثبات و امنیت درعراق، ثبات منطقه را در پی خواهد داشت و بی ثباتی عراق نیز بر ثبات منطقه تاثیر خواهد گذاشت.

رئیس کمیسیون امنیت و دفاع مجلس عراق گفت: عراق دیر یا زود به وزن واقعی خود بازخواهد گشت و کسانی را که در دوره های سخت در کنار این ملت بوده اند فراموش نخواهد کرد.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران ریشه فشارها به جهان اسلام را اراده دشمنان برای برهم زدن اتحاد مسلمانان و ایجاد تفرقه بین کشورهای اسلامی دانست.
 
دیدار با سران عشایر عراق

به گزارش خبرنگار اعزامی واحد مرکزی خبر از بغداد دکتر احمدی‌نژاد عصر روز یکشنبه در دیدار سران عشایر کشور عراق ضرورت اتحاد و همبستگی را مورد تاکید قرار داد و گفت: دشمنان نمی‌خواهند ما متحد و عزیز و پیشرفته باشیم؛ آنها از ابتدا با سلاح ایجاد تفرقه به دنبال بهانه‌ای برای تفرقه‌افکنی بوده اند.

رییس جمهور اظهار داشت: امروز از بهترین و به یادماندنی‌ترین روزها برای من است، زیرا میان برادران عشایر و غیور و در سرزمین شجاعان و مؤمنان هستم.

آقای احمدی‌نژاد اضافه کرد: نام عشایر همواره با دلاوری و رشادت دینداری از پیامبر اعظم(ص) همراه بوده است.

رئیس‌جمهور وحدت را ریشه عزت و عامل تامین امنیت دانست و خاطر نشان کرد: آنهایی که می‌خواستند نام عراق را از صفحه روزگار محو و ملت عراق را بی‌فرهنگ و عقب‌مانده معرفی کنند، امروز شکست خورده‌اند و ملت عراق تسلیم و ذلیل نشد و اجازه نداد دیگران برایش تصمیم بگیرند.

وی تصریح کرد: اقتدار و استقلال عراق نقشه سیاسی منطقه را به هم خواهد زد و این باعث افتخار ملت‌های مسلمان منطقه است.

رییس جمهور با بیان اینکه پیروزی‌های پی در پی در انتظار مردم عراق است، گفت: مردم ایران همواره در کنار مردم عراق بوده و از پیشرفت عراق حمایت می‌کنند.

آقای احمدی نژاد در بخشی از سخنان خود با اشاره به اوضاع فلسطین اشغالی گفت: جرم مردم فلسطین چیست؟ اگر چنانچه اتفاقی در اروپا افتاده است چرا مردم فلسطین باید آواره شوند و به قتل برسند؟

نماینده روسای عشایر نیز در این دیدار با اشاره به اینکه همه عراقی‌ها از ایران به نیکی یاد می‌کنند، تاکید کرد: ایران همواره در شرایط سخت از مردم عراق حمایت‌ کرده است.

وی همچنین خواستار خاورمیانه‌ای عاری از سلاح هسته‌ای شد و اظهارداشت: باید رژیم صهیونیستی را به امضای معاهدات خلع سلاح و رها کردن مناطق اشغالی وادار کرد.

ملاقات وزیر خارجه عراق با آقای احمدی نژاد

رئیس جمهور کشورمان باهشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در خصوص تعیین حدود مرزی ،‌زائران عتبات عالیات، گفتگوهای ایران و امریکا وکنفرانس اسلامی دیدار و گفتگو کردند .

به گزارش خبرنگار واحدمرکزی خبر از بغداد آقای احمدی نژاد در این دیدار با تاکید بر اینکه ایران و عراق دو متحد طبیعی و قطعی هستند گفت: حوادث روزگار نمی تواند بین دو ملت ایران و عراق جدایی بیاندازد.

رئیس جمهور با ذکر اینکه در پنجاه سال اخیر تلاش های فراوانی شده تا این رابطه برادری دو ملت مخدوش شود گفت: در این راستا حتی تلاش و تکاپوی دیکتاتورهایی نظیر شاه و صدام ناکام ماند.

وی با تاکید براینکه ایران وعراق باید از حداکثر ظرفیتهای خود در همه بخشهای به نفع دو ملت استفاده کنند گفت: ما باید در مجامع بین المللی در کنار هم باشیم تا حقی از هیچ ملتی ضایع نشود.

احمدی نژاد دیپلماسی درست را بر دو اصل شناخت صحیح محیط سیاسی و هدف گذاری درست استوار دانست و گفت: قدرتهای زورگو رو به افول هستند و تدابیر آنها دیگر کارساز نیست و آنها نمی توانند برای برون رفت از بحران راهکار ارائه کنند.

کد خبر 45651

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز