دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران پس از سفر دو روزه به عراق، بعد از ظهر دوشنبه 13 اسفند به تهران بازگشت.

آقایان ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و مصری وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، در فرودگاه مهرآباد تهران از آقای احمدی نژاد استقبال کردند.

دکتر احمدی نژاد رئیس جمهور پس از بازگشت از عراق، در فرودگاه مهرآباد، نتایج گفتگوهایش را با مقامات و شخصیت های عراقی، کاملا صمیمانه، برادرانه و سازنده خواند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد با بیان اینکه دشمنان از همگرایی و هماهنگی دو ملت و دو دولت ایران و عراق بیم دارند گفت: دو کشور دارای استعدادهای بسیار متنوع طبیعی و انسانی هستند و همکاری های دوجانبه می تواند اثر فراوان و چند برابری در معادلات منطقه ای و جهانی بگذارد.

وی با اشاره به اینکه در گذشته های دور، تلاش های فراوانی انجام می شد تا قدرت ملی دو کشور ایران و عراق در کنار هم قرار نگیرد افزود: در چند سال گذشته، دولت مردمی در عراق برپا شد و مردم این کشور با رای خود، قانون اساسی تدوین کردند و دولت و مجلس تشکیل دادند.

رئیس جمهور ادامه داد: در این مدت، فشار برای منزوی و منفعل کردن دولت قانونی عراق در مناسبات منطقه ای و بین المللی بسیار مشهود و سنگین بوده است به گونه ای که کسی درصدد برقراری روابط با این دولت نباشد.

آقای احمدی نژاد تصریح کرد: ‌به رغم اشغال عراق و محروم کردن ملت آن از مواهب خود و اینکه نمی خواستند این دولت در عرصه جهانی ایفای نقش کند، این سفر گام مهمی برای شکستن این فشارها و محدودیت ها بود.

وی افزود: متاسفانه بسیاری از این کشورها به طور مشهود تبلیغ کردند تا کشورهای جهان با عراق ارتباط برقرار نکنند و از سوی دیگر، عراق نیز نتواند در معادلات سیاسی به ویژه منطقه نقش خود را ایفا کند.

رئیس جمهور همچنین گفت: در بخش روابط دوجانبه تهران - بغداد نیز گام های مهمی برداشته و از جمله، چند سند همکاری امضا شد و لازم بود توافقات پیشین نیز پیگیری و موانع گسترش مناسبات برطرف شود.

آقای احمدی نژاد افزود: این سفر گام مهمی برای پیشرفت این کشور بود و قراردادهای جدید گوناگون و متعددی در بخش های نفت، نیرو و انرژی، حمل و نقل، راه آهن، گمرک، استاندارد، ایجاد شهرک های صنعتی در نقاط مرزی و توسعه همکاری های معدنی و صنعتی با مسئولان عراقی امضا شد که به نظر می رسد پایه خوبی برای همکاری های گسترده و سرمایه گذاری مشترک در زمینه های مختلف در آینده نزدیک باشد.

رئیس جمهور با اشاره به دیدارهای متعدد خود با مسئولان عراقی گفت: هیئت ایرانی در ضمن توافقات اقتصادی، دیدارهای بسیاری با اعضای مجلس عراق، سران عشایر، فرهنگیان، استادان، دانشگاهیان، علمای عراق و همچنین با مسئولان این کشور و ازجمله آقای حکیم انجام داد که در برخی از این دیدارها فضای جلسه بسیار دوستانه و سازنده بود چرا که همه مسئولان عراقی خواستار همکاری جمهوری اسلامی ایران با عراق بودند.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، وظیفه ما بود که به عراق سفر و همبستگی خود را با آنان اعلام کنیم و در شرایط سختی که مردم این کشور قرار گرفته اند با آنان ابراز همدردی و به آنها کمک کنیم تا با استعدادها و ظرفیت های موجود دو ملت، کشور عراق نیز پیشرفت کند.

رئیس جمهور دو ملت ایران و عراق را دو ملت بزرگ و دارای تمدن و فرهنگ مشترک خواند و گفت: ایران و عراق به طور طبیعی با یکدیگر متحدند و از همه ظرفیت ها و شرایط موجود برای اتحاد همه جانبه استفاده می کنند.

وی افزود: عاطفه عمیق و دل های مشتاق دو ملت برای سفر به عتبات عالیات در عراق و ایران باعث شده است سالیانه میلیون ها نفر به دو کشور رفت و آمد کنند که اگر شرایط امنیتی اجازه دهد، این رقم به سالیانه ده ها میلیون نفر خواهد رسید.

رئیس جمهور گفت: از گذشته های دور، مردم دو کشور به آسانی رفت و آمد می کردند و رحل اقامت می گزیدند؛ ایرانیان بسیاری متولد عراق و عراقی های بسیاری هم متولد ایرانند و با هم ازدواج کرده اند.

وی افزود: دشمنان دو ملت تلاش سازمان یافته ای را در زمان حاکمیت دو دیکتاتور در ایران و عراق که مورد حمایت بیگانگان و بدخواهان بودند برای فاصله انداختن بین دو ملت طراحی و اجرا کردند، ولی امروز شرایط مساعدی برای همکاری و تعمیق روابط دو ملت به وجود آمده است

کد خبر 45717

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز