شنبه ۱۱ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۳:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: قائم مقام وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در تشریح اهداف سفر روز یکشنبه آقای محمود احمدی نژاد به بغداد، گفت:

هدف سیاسی سفر رییس جمهوری، تحقق ایده ایجاد مرزهای صلح پایدار میان ایران و عراق است.

علیرضا شیخ عطار جمعه (10/12/1386) در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در بغداد، با اشاره به تاریخ روابط دو کشور، گفت: همسایگی عراق با ایران، چه در زمان حکومت عثمانی ها و چه پس از استقلال این کشور در دهه 30 قرن بیستم میلادی، ویژگی‌های خاص خود را داشته است.

وی با اشاره به وجود نوسانات در روابط با عراق در گذشته، که در یک برهه به جنگ هشت ساله ای علیه ایران تبدیل شد، اظهارداشت:به اعتقاد ما، امروز در کنار علائق میان دو ملت، نزدیکی فکری زیادی نیز بین دو کشور وجود دارد.

شیخ عطار، افزود:بنابراین بایستی از این فرصت استفاده کرده و پایه های ایجاد مرزهای صلح و دوستی پایدار و دایمی را میان دو کشور بگذاریم.

وی تاکید کرد که تحقق این ایده با توجه به علائق فرهنگی و دینی و تاریخی ملت های دو کشور که قرن ها درکنار یکدیگر زیسته اند و زندگی کرده اند، امکان پذیر است، اگرچه پیچیدگی هایی نیز در روابط دو کشور وجود دارد.

قائم مقام وزارت امور خارجه، یکی از این پیچیدگی ها را مداخلات خارجی در امور عراق، بویژه بحث اشغال این کشور ذکر کرد و گفت: اگرچه این بحث تحقق ایده مرزهای دوستی پایدار را دشوار می سازد، اما با توجه به درایت رهبران عراق، بهره گیری از فنون دیپلماسی و امتیاز علایق دینی، فرهنگی و تاریخی دو ملت، در کنار ایجاد علایق اقتصادی، می توانیم به تحقق این ایده نزدیک شویم.

وی، سفر آقای احمدی نژاد را در راستای تحقق این ایده دانست و با توجه به نتایج مذاکرات سه روزه اش با مقام های عراقی برای آماده سازی سفر رییس جمهوری، گفت که نسبت به موفقیت این سفر بسیار خوشبین است.

همه چیز برای سفر آقای احمدی نژاد به عراق آماده است
 
قائم مقام وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران که در راس هیاتی ازمعاونین چندین وزارتخانه با هدف انجام آخرین مذاکرات و رایزنی ها در خصوص سفر آقای محمود احمدی نژاد در عراق به سر می برد، اعلام کرد که همه چیز برای انجام این سفر آماده است.

شیخ عطار، عصر جمعه بغداد را به مقصد تهران ترک کرد، تا نتایج مذاکرات هیات مقدماتی سفر رییس جمهوری را به آقای احمدی نژاد گزارش کند.

شیخ عطار، بعد از ظهر روز جمعه (10/12/1386) به خبرنگار ایرنادر بغداد گفت که طی سه روز مذاکرات فشرده، از جمله دو جلسه با برهم صالح معاون نخست وزیر در امور اقتصادی و نیز وزارتخانه های مختلف این کشور، هماهنگی های لازم صورت گرفت.

وی، گفت که در این سفر 5 تا 10موافقت نامه به امضا خواهد رسید که فصل جدیدی را در روابط اقتصادی دو کشور می گشاید.

وی هدف اصلی مذاکرات سه روزه در بغداد را تنظیم محتوایی مذاکرات و موافقت نامه ها و اسنادی که قرار است در جریان سفر رییس جمهوری امضا شود، ذکر کرد.

شیخ عطار در خصوص مذاکرات صورت گرفته با وزیر اقتصاد عراق نیز گفت:در این جلسه بر روی موضوعات اصلی روابط اقتصادی دو کشور بحث و تبادل نظر شد.

وی افزود:موضوع وام اعتباری یک میلیارد دلاری ایران به عراق،از موضوعات اصلی بود که با طرف عراقی به بحث گذاشته شد.

قائم مقام وزارت امور خارجه تصریح کرد:بر اساس این توافق، این وام به پروژه های زیربنایی تعلق خواهد گرفت که با بهره گیری از پیمانکاران و نیز تجهیزات و کالای ایرانی اجرا خواهد شد.

این توافقنامه گامی در چارچوب توسعه و گسترش روابط دو کشور است.

وی، از دیگر موارد مورد بحث در راستای همکاری های اقتصادی دو کشور را آماده سازی سه موافقت نامه عنوان کرد که موافقت نامه های مادر تلقی می شوند.

آقای شیخ عطار گفت: این موافقت نامه ها دربرگیرنده اجتناب از اخذ مالیات مضاعف، حمایت از سرمایه گذاری های مشترک و همکاری های گمرکی است.

رییس هیات اعزامی تهران به بغداد در خصوص موافقت نامه های بانکی میان دو کشور نیز گفت که در جریان سفر آقای احمدی نژاد، زیربناهای مالی و پولی همکاری های دو کشور از طریق همکاری های بانکی ایجاد می شود.

وی گفت:همکاری های بانک های توسعه صادرات با بانک های عراقی رافدین و تی بی آی (تجارت) و نیز تاسیس بانک های مشترک ایرانی و عراقی، از جمله موضوعات مهمی است که در سفر رییس جمهوری به عراق پیگیری شده و مورد توافق قرار خواهد گرفت.

ایجاد شهرک های صنعتی مشترک مرزی، همکاری های گمرکی و نیز در بخش استاندارد، همکاری های نفتی، بویژه در جنوب بین آبادان و بصره، از دیگر توافقات این سفر خواهد بود.

شیخ عطار با اشاره به اهمیت سفر رییس جمهوری به عراق که اولین دیدار یک مقام عالی خارجی از بغداد، پس از اشغال این کشور در سال 2003محسوب می شود، گفت: دراین سفر، یک بیانیه مشترک سیاسی مهم صادر می شود که هم اکنون هیات های کارشناسی دو طرف سرگرم رایزنی در خصوص محورهای این بیانیه هستند.

وی اضافه کرد که درمذاکرات سه روزه در بغداد، با هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق نیز بحث های خوبی در خصوص روابط دو جانبه و نیز مسایل عراق و منطقه داشته است.

معاونان وزارت نیرو، بازرگانی، صنایع، مسوولان نظام بانکی کشور و نیز مسوولان و کارشناسانی از دیگر نهادها و وزارتخانه ها، آقای شیخ عطار را در این سفر همراهی کرده و در سه روز گذشته مذاکرات فشرده ای را با همتایان عراقی خود برای هماهنگی های مقدماتی و تهیه و تنظیم اسناد توافقات سفر رییس جمهوری ایران به عراق انجام دادند.

کد خبر 45544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز