دوشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۸۶ - ۱۶:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق در پایان سفر دو روزه دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور به بغداد بیانیه مشترک صادر کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن کامل بیانیه مشترک به این شرح است:

در چارچوب توسعه و تحکیم روابط دوستانه میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق و در پاسخ به دعوت جناب آقای جلال طالبانی رئیس جمهور عراق، جناب محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور اسلامی ایران در راس هیاتی عالی‌رتبه به مدت دو روز در تاریخ‌های ‪ ۱۲‬و ‪ ۱۳‬اسفندماه رسما از جمهوری عراق دیدار به عمل آوردند.

در جریان این سفر، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با جناب آقای جلال طالبانی ریاست محترم جمهوری عراق، جناب آقای نوری المالکی نخست وزیر و جناب آقای عبدالعزیز حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ملاقات نمودند.

همچنین ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، اعضای فراکسیون‌های سیاسی مجلس نمایندگان عراق، سفرا و روسای نمایندگی‌های مقیم بغداد، روسای دانشگاه‌ها، علمای مذهبی، شخصیت‌های برجسته و شیوخ عشایر، روسای اتحادیه‌های ادبی و هنری را نیز جداگانه به حضور پذیرفتند.

در این سفر توافقنامه‌ها و پروتکل‌های همکاری مشترک میان دو کشور در زمینه‌های مختلف در حضور روسای جمهوری دو کشور به امضا طرفین رسید.

در جریان این سفر مقامات دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق پس از گفتگو و تبادل‌نظر پیرامون مسائل مورد اهتمام مشترک که در فضایی دوستانه و تفاهم‌آمیز برگزار شد در خصوص مسائل ذیل به توافق رسیدند.

‪ -۱‬طرفین با عنایت به مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی موجود میان دو کشور همسایه و مسلمان و براساس احترام متقابل و اصول حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر و پایبندی به تعهدات دو جانبه و توافقنامه‌های امضا شده میان دو کشور، بر ضرورت ارتقای سطح روابط و همکاری‌های فی‌مابین در کلیه زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی، نفتی، صنعتی و فرهنگی و حل کلیه موانع بر سر راه توسعه این روابط تاکید نمودند.

‪ -۲‬طرفین بر تقویت همکاری فی‌مابین در زمینه نفت و گاز و تسریع در اجرای طرح‌های مورد توافق و بهره‌برداری دو جانبه از میادین نفت و گاز مشترک طبق قوانین و مقررات بین‌المللی تاکید نمودند.

‪ -۳‬طرف عراقی از جمهوری اسلامی ایران برای تخصیص یک میلیارد دلار وام با شرایط سهل در جهت کمک به اقتصاد عراق در زمینه‌های مختلف و بازسازی زیرساخت‌های کشور قدردانی نمود. جمهوری اسلامی ایران نیز آمادگی خود را برای اعطای این وام اعلام داشت.

‪ -۴‬با عنایت به توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی میان جمهوری عراق و جمهوری اسلامی ایران طرفین بر توسعه همکاری‌های بانکی میان دو کشور براساس قوانین و ساز و کارهای بین‌المللی توافق نمودند.

‪ -۵‬طرفین حمایت خود را از گفتگوهای جاری میان دو کشور برای توافق در زمینه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری مشترک میان دو کشور اعلام نمودند.

‪ -۶‬جمهوری اسلامی ایران بار دیگر بر اهمیت تقویت وحدت ملی و تضمین یکپارچگی و حاکمیت عراق و استقلال آن تاکید کرد و بر حمایت خود از طرح آشتی ملی که از سوی جناب آقای نوری مالکی نخست وزیر با هدف تامین مشارکت همه جانبه کلیه اقشار ملت عراق در فرآیند سیاسی و همچنین ثبات کامل در عراقی یکپارچه و فدرالی مطرح شده است، تاکید نمود.

‪ -۷‬طرفین کلیه اشکال تروریسم علیه اهداف انسانی، مراکز اقتصادی، تاسیسات دولتی و اماکن مذهبی در عراق را محکوم نمودند. جمهوری اسلامی ایران حمایت کامل خویش را از اراده و عزم جدی دولت و ملت عراق در مقابله همه جانبه با فعالیت‌های تروریستی و جنایتکارانه اعلام داشت. طرفین ضرورت هماهنگی میان دستگاه‌های امنیتی دو کشور جهت مقابله با تروریسم را مورد تاکید قرار دادند.

‪ -۸‬دو طرف ضمن بررسی ترتیبات جاری، از همکاری‌های موجود میان دو کشور در خصوص زیارت عتبات مقدس استقبال نمودند و بر ضرورت فعالیت جهت ارائه تسهیلات بیشتر و همچنین افزایش تعداد آنها در آینده تاکید کردند.

‪ -۹‬طرفین بر ضرورت بکارگیری کلیه روش‌ها در جهت تامین امنیت مرزهای دو کشور به عنوان مرزهای صلح و دوستی تاکید نمودند، به نحوی که این تلاش‌ها منجر به جلوگیری از تردد تروریست‌ها، باندهای قاچاق اسلحه، مواد مخدر و غیره و مانع بروز مشکلات میان دو کشور گردد. طرفین همچنین بر تشکیل کمیته‌های اجرایی برای جانمایی نقاط مرزهای زمینی و رودخانه‌ای بر اساس نتایج مثبتی که دو کشور در جلسات اخیر در تهران و در تاریخ ‪ ۱۹‬تا ‪۲۰۰۸/۲۲‬ برگزار شد، تاکید نمودند.

‪ -۱۰‬دو طرف بر اهمیت بازسازی عراق و تحقق توسعه اقتصادی در این کشور و نقش زیربنایی آن در برقراری امنیت و ثبات در عراق و منطقه تاکید نمودند.

طرف عراقی از اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران جهت حمایت و پشتیبانی از عراق در این زمینه استقبال نمود.

‪ -۱۱‬طرفین بر ضرورت گفتگوهای مسالمت‌آمیز و عدم بکارگیری قدرت نظامی به عنوان تنها راه حل مشکلات دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی که کشورهای منطقه با آن مواجهند تاکید کردند.

‪ -۱۲‬دو طرف بر اهمیت تقویت هماهنگی فیما بین و اجرای توافقات حاصله در اجلاس‌های کشورهای همسایه عراق تاکید کردند. در این راستا جمهوری اسلامی ایران مجددا پشتیبانی خود را از کلیه اقدامات دولت عراق که با هدف تقویت و تعمیق امنیت و ثبات در این کشور اتخاذ نموده است، اعلام داشت.

‪ -۱۳‬طرفین ضمن بررسی آخرین تحولات خاورمیانه، سیاست قلع و قمع (بکارگیری مفرط زور) در غزه توسط رژیم صهیونیستی و کلیه اقداماتی که منجر به قربانی شدن افراد بی‌گناه و غیرنظامی می‌شود را محکوم کردند و خواستار همه‌گونه کمک‌رسانی به مردم فلسطین و رفع محاصره از آنان شدند.

‪ -۱۴‬جناب آقای دکتر محمود احمدی‌نژاد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران مراتب تقدیر و تشکر خود را از استقبال و میهمان نوازی گرم و برادرانه جناب آقای جلال طالبانی ریاست محترم جمهوری و جناب آقای نوری المالکی نخست وزیر محترم دولت عراق ابراز داشتند.

کد خبر 45721

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز