همشهری آنلاین: رئیس جمهوری اسلامی ایران در آخرین مرحله از سفر رسمی خود به عراق، در جمع خبرنگاران حاضر در بغداد حضور یافت و به سؤالات مختلف آنان پاسخ گفت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، در آغاز این مصاحبه که حدود یک ساعت به طول انجامید، احمدی نژاد در سخنانی، عراق را گنجینه ای بسیار ارزشمند از میراث کهن و فرهنگ و تمدن بشری دانست و گفت: ملت عراق ملتی قوی است که در طول تاریخ، فراز و نشیب های فراوانی را پشت سر گذاشته اما همواره ملت عراق باقی مانده است.

رئیس جمهور روابط دو کشور و دو ملت ایران و عراق را ممتاز و تاریخی توصیف و تصریح کرد: اجانب و دیکتاتوری ها سعی کرده اند در مقاطع مختلف روابط دو ملت را تضعیف کنند، اما هیچ گاه نتوانسته اند میان دل های نزدیک این دو ملت فاصله بیندازند.

آقای احمدی نژاد حرکت ملت عراق را در چند سال اخیر فصل جدیدی از حیات سیاسی این کشور خواند و افزود: مردم با حرکت خود، قانون اساسی، مجلس و دولت را در این کشور سامان داده اند و فکر می کنیم دولت و ملت عراق به خوبی می توانند عراق را اداره کنند و به جایگاه شایسته اش برسانند.

رئیس جمهور با بیان اینکه عراق قدرتمند به نفع همه منطقه است گفت: در واقع عراق قدرتمند اضافه شدن یک دوست و یک دست قوی برای استقرار هر چه بیشتر صلح و ثبات در منطقه است و همه باید در این جهت کمک کنند.

وی افزود: قدرت هایی که از منطقه ما فاصله دارند باید اجازه دهند ملت عراق خودشان، خودشان را اداره کنند و در امور داخلی عراق دخالت نکنند چرا که ملت های منطقه قادرند خود به خوبی و بدون حضور بیگانگان منطقه را اداره کنند.

احمدی نژاد تاکید کرد: این به اصطلاح قدرت ها به ملت های منطقه احترام بگذارند و منطقه را ترک کنند و اگر مدعی هستند که می خواهند برای منطقه هزینه کنند، این هزینه را برای ملت های خود انجام دهند، چون ملت های منطقه جز تفرقه، نکبت، توهین و تحقیر از بیگانگان چیزی ندیده اند.

رئیس جمهور سفر دو روزه خود را به عراق، مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این دو روز تقریبا بیست برنامه داشتیم و همه دیدارها در فضایی کاملا دوستانه و برادرانه برگزار شد و توانستیم با اشتراک نظری که در بسیاری از مسائل داشتیم هفت یادداشت تفاهم امضا کنیم.

آقای احمدی نژاد تاکید کرد: دنیا بداند دو ملت ایران و عراق همواره در کنار هم خواهند ایستاد و حوادث نیز خواهد گذشت اما ملت های ایران و عراق همواره زنده و پایدار خواهند ماند.

خبرنگار شبکه امریکایی فاکس نیوز پس از صحبت های مقدماتی رئیس جمهور، نخستین سوال را پرسید.

این خبرنگار از آقای احمدی نژاد سوال کرد: رئیس دستگاه امنیتی عراق چندی قبل اعلام کرد عناصر ایرانی وارد عراق شده اند و عده ای را کشته اند؛ آیا این مسئله را بررسی کرده اید و حاضرید این افراد را مجازات کنید؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ گفت: چنین چیزی نه شنیده و نه از طرف عراقی در این خصوص چیزی دریافت کرده ایم؛ روابط دو کشور بسیار دوستانه و برادرانه است؛ ممکن است در مرزها اتفاقی بیفتد که این طبیعی است و چون قانون داریم دولت ها به راحتی بر اساس قانون مسائل را مدیریت می کنند.

خبرنگار روزنامه کردستان درباره تعدادی از اسرایی که از زمان جنگ مانده اند سوال کرد.

احمدی نژاد گفت: دو طرف تعدادی را داریم که به مفقودین معروف هستند؛ هر دو کشور تلاش می کنیم سرنوشت آنها را مشخص کنیم.

خبرنگاری از رئیس جمهور پرسید: شما در نشست خبری با آقای نوری مالکی گفتید ملت عراق امریکایی ها را دوست ندارد؛ آیا برای این حرف خود دلیل و سندی هم دارید؟

آقای احمدی نژاد در پاسخ، ملت عراق را در طول تاریخ ضد بیگانه و ضد اشغالگر خواند و گفت: مبارزات مردم عراق با بیگانگان برگ افتخاری برای منطقه است و البته این حرفی که من زدم ادعایی است که تجربه اش خیلی آسان است، فکر می کنم اگر مقامات امریکایی به عراق بیایند و در خیابان ها بین مردم بروند به راحتی مسئله را متوجه می شوند.

خبرنگار دیگری از رئیس جمهور درخصوص بررسی پرونده های امنیتی که امریکا خواستار بررسی آنها در مذاکرات ایران و عراق بود پرسید؟

رئیس جمهور گفت: موضوعاتی که ما درباره آنها صحبت کردیم درخصوص منافع و درخواست های دو دولت و دو ملت بود؛ ما تعهدی به بررسی موارد یا خواسته های دیگران نداده بودیم و تعهدی نیز نداریم.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سوالی درخصوص مذاکرات ایران و امریکا درباره عراق گفت: ما سه دور مذاکره انجام دادیم که به درخواست امریکایی ها و دولت عراق صورت گرفت و در هر سه دوره، نمایندگان دولت های ایران، عراق و امریکا حضور داشتند.

احمدی نژاد درخصوص آغاز دور جدید مذاکرات با امریکا نیز گفت: در کمک به ملت عراق مشکلی نداریم و برای کمک به آنها آماده گفتگو هستیم.

خبرنگار دیگری از رئیس جمهور درخصوص درخواست ایران برای برخورد با عناصر گروهک منافقین در عراق پرسید.

احمدی نژاد در پاسخ گفت: این خیلی مسئله مهمی نیست، خود مسئولان عراقی درصدد حل مسئله هستند؛ آنها بیشتر از اینکه تحت حمایت حکومت عراق باشند تحت حمایت اجانبند.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال یک خبرنگار عراقی دیگر در خصوص آثار امضای هفت یادداشت تفاهم گفت: همه اینها همکاری است و زیرساخت هایی را برای توسعه هرچه بیشتر روابط ایجاد می کند و در نهایت، توسعه فعالیت های اقتصادی، خود امنیت بیشتری به بار خواهد آورد.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ترکیه مبنی بر اینکه آیا بوش درباره سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق پیامی برای وی فرستاده است گفت: من پیامی دریافت نکرده ام شاید نامه سرگشاده بوده است.

این خبرنگار در ادامه گفت: این پیام در برخی رسانه ها منتشر شده است.

احمدی نژاد هم پاسخ داد: حالا ما آنقدر وقت نداریم که همه حرف هایی را که دیگران می زنند گوش دهیم.

این خبرنگار ترکیه ای در ادامه از آقای احمدی نژاد درخصوص آمادگی ایران برای همکاری با ترکیه به منظور برخورد با بخش نظامی پ ک ک پرسید.

رئیس جمهور در پاسخ، تروریسم را به ضرر همه دانست و تصریح کرد: همه باید در واقع درصدد برخورد با تروریست ها باشند و ایران، عراق و ترکیه هم هر سه از تروریست ها آسیب دیده اند.

وی افزود: باید به طور هماهنگ با تروریست ها مبارزه کنیم اما در مبارزه با تروریست ها دو نکته بسیار مهم است: یکی آنکه حاکمیت ملی کشورها مخدوش نشود و دیگر آنکه مردم عادی آسیب نبینند.

آقای احمدی نژاد در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا در این سفر با عشایر اهل سنت دیداری ویژه نداشته است و آیا این به بی اعتمادی آنها به ایران و گرایش آنها به امریکا منجر نمی شود گفت: ما با همه قشرها و گروه های عراقی رابطه بسیار خوبی داریم؛ در دیدار دیروز من با عشایر از همه قشرها و گروه ها آمده بودند و امروز هم در دیدار با اندیشمندان و نخبگان، همین گونه بود.

وی افزود: این تقسیم بندی ها و مرز بندی ها برای اجانب مهم است ما ملت عراق را ملتی واحد می شناسیم.

خبرنگار واحد مرکزی خبر نیز از رئیس جمهور پرسید: در دو روز سفر شما به عراق، خبر این سفر بدون هیچ اغراقی، به خبر اول همه رسانه های دنیا تبدیل شد علت آن را چه می دانید؟

رئیس جمهور در پاسخ گفت: علتش را نمی توانم به درستی بیان کنم اما باید از خود این خبرنگاران بپرسید.

آقای احمدی نژاد رو به خبرنگار فاکس نیوز کرد و پرسید: به نظر شما چرا این خبر، خبر اول رسانه ها از جمله خود شما شده است؟

رئیس جمهور افزود: من در این زمینه راهنمایی می کنم؛ شاید خیلی ها در پی این بودند که ملت و دولت عراق را در دنیا منزوی کنند، اما با این سفر این هدف آنها شکست خورد و خیلی ها هم می خواستند تبلیغ کنند که بین دو ملت ایران و عراق بددلی هست، این سفر این تفکر را هم شکست.

آقای احمدی نژاد گفت: من دو دلیل را گفتم، بقیه اش با خود این رسانه هاست.

خبرنگار دیگری از رئیس جمهور پرسید: آیا در این مذاکرات درخصوص اروندرود و تعیین نقاط مرزی هم صحبت شد؟

رئیس جمهور گفت: درخصوص مرزها قرارداد داریم؛ براساس این قرارداد هم کمیته های مشترک مشغول کار هستند.

خبرنگار خبرگزاری فارس از رئیس جمهور پرسید: چرا به صورت سرزده و مخفیانه به عراق نیامدید؟

احمدی نژاد در پاسخ گفت: ما هیچ چیزی پنهان از ملت عراق و ملت ایران نداریم، ملت عراق یک حقیقت و یک واقعیت است؛ صدها سال است که با هم زندگی می کنیم و بنا داریم صدها سال دیگر هم با هم زندگی کنیم.

وی افزود: اصل در رفت و آمدها این است که علنی باشد؛ شما باید از کسانی که مخفیانه می آیند سوال کنید که چرا مخفی می آیند، گرچه جوابش را همه می دانند.

خبرنگار دیگری از رئیس جمهور پرسید: ما می دانیم شما تلاش های بسیاری برای ثبات عراق انجام می دهید اما امریکایی ها می گویند شما اقداماتی حتی خطرناک تر از القاعده انجام می دهید.

رئیس جمهور در پاسخ گفت: مقامات امریکایی که زیاد حرف می زنند، برای ما خیلی مهم نیست، چون دیده ایم که آنها براساس اطلاعات غلط اظهار نظر می کنند، ما نمی توانیم روی حرف های آنها حساب کنیم.

احمدی نژاد در عین حال به امریکایی ها توصیه کرد: فکر می کنم متهم کردن دیگران مشکل امریکا را در منطقه حل نکند، آنها باید مشکل را با یکدیگر حل کنند.

یک خبرنگار عراقی پرسید: عراق سال 2008 را سال خدمت و بازسازی اعلام کرده است؛ شما و دولت های منطقه چه کمکی در این خصوص خواهید کرد؟

احمدی نژاد پاسخ داد: همانطور که گفتم عراق پیشرفته و مقتدر به نفع همه همسایه هاست و ایران هر کاری که بتواند در این راه انجام می دهد و امیدواریم همه دولت ها و ملت های منطقه نیز در این مسیر به عراق کمک کنند.

خبرنگار دیگری از رئیس جمهور درباره احتمال بالا رفتن سطح مذاکرات ایران و امریکا درخصوص عراق به سطح وزرای امور خارجه پرسید.

احمدی نژاد گفت: تا امروز نیازی به این کار نبوده است، اما آینده را هم نمی توانم پیش بینی کنم.

کد خبر 45716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز