سه‌شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۳
۰ نفر

گروه سیاسی: مذاکرات رسمی و علنی ایران وآمریکا از ابتدا برسر امنیت عراق آغاز شد ولی اینک ابعاد جدیدتری به خود گرفته است.

در حالی که برگزاری دورچهارم مذاکرات ایران وآمریکا برسرعراق قراربود دراوایل هفته جاری برگزارشود ولی برای چندمین بار معوق ماند.

درکنار این مذاکرات که به‌طوررسمی وعلنی و با دستورکار مشخص انجام می‌شود، مذاکرات دیگری نیز بدون اعلام رسمی نزدیک به یک ماه پیش در پاریس انجام شده و دیدار حاشیه‌ای متکی و ثمره هاشمی در داووس سوئیس با زلمای خلیل زاد نیز به‌عنوان اول بسیاری از خبرگزاری‌های جهان تبدیل شد؛

دیداری که رسمی نبود بلکه حضور هیات‌های ایرانی وآمریکایی دربرنامه‌ای درحاشیه اجلاس داووس بود که مورد توجه جهانیان قرارگرفت زیرا مقامات دولتی ایران وآمریکا درکنار یکدیگر برنامه مشترکی اجرا کردند، کاری که تا پیش از آن انجام نمی‌شد.

مذاکره در عراق

درکنار مذاکرات ایران وآمریکا برسر تأمین امنیت عراق، که 3 دور آن برگزارشد قرار بود احمدی‌نژاد هم سفری به این کشورداشته باشد.

آمریکا رسما اعلام کرده که نظری نسبت به این سفر ندارد اما از آن استقبال می‌کند. اگرچه تاریخ این سفر 12 اسفند اعلام شده است اما هنوز معلوم نیست که آیا این سفر قطعا انجام خواهد شد یا بازهم مانند مذاکرات دور چهارم به تعویق می‌افتد.

علت تغییرات مکرر دربرنامه‌های این گونه سفرها و مذاکرات این است که این سفرها با سفرهای معمولی مقامات کشورها که به‌طور رسمی و دریک روال عادی دیپلماتیک انجام می‌شود تفاوت دارد زیرا مسائل بسیار مهم و حساس سیاسی درآن دخالت دارند. اظهارات مقامات دوکشور حاکی از سیاست هریک در پیگیری این نوع مذاکرات وسفرهاست.

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد: دریادار ویلیام فالون فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه گفت که سفر محمود احمدی‌نژاد به عراق را برای یافتن نشانه‌هایی از اینکه ایران حمایت از شبه نظامیان عراقی را متوقف خواهد کرد، تحت نظر می‌گیرد.

اما در مورد دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا برسر عراق هردو طرف، دیگری را عامل لغو آن معرفی می‌کند.در حالی که یک مقام مسئول ایرانی دلیل تعویق مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق را قاطعیت نداشتن طرف آمریکایی عنوان می‌کند، دیوید ساترفیلد مشاور ارشد رایس، وزیرخارجه آمریکا پس از این که ایران را متهم به برهم زدن امنیت عراق می‌کند و می‌گوید: ما همچون دولت عراق آماده انجام مذاکرات هستیم.

اما یک مقام مسئول ایرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به دلایل تعویق مذاکرات ایران و آمریکا بر سر موضوع عراق می‌گوید: با وجود اعلام آمادگی کشورمان، از ابتدا آمریکایی‌ها در مورد مذاکرات دور چهارم قاطعیت نداشتند و لذا طرفین به جمع‌بندی نهایی برای برگزاری این مذاکرات در یک تاریخ مشخص نرسیدند.

مذاکره در پاریس

نخستین بار خبرگزاری آسوشیتدپرس با انتشار گزارشی مدعی شد که معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا ماه گذشته در پاریس با تنی چند از مقامات اقتصادی و بانکی جمهوری اسلامی ایران ملاقات کرده‌است.

هدف از انجام این مذاکره تبادل اطلاعات درخصوص راه‌های جلوگیری از امنیت مالی فعالیت‌های تروریستی عنوان شده‌‌ بود.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام دولت آمریکا که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که مذاکره‌کننده آمریکایی در این دیدار دانیل گلیزر معاون وزارت خزانه داری آمریکا در بخش مبادلات مالی تروریستی و جرایم مالی بوده است.

به گفته این منبع خبری این دیدار ماه گذشته در پاریس برگزار شد و نمایندگانی از دیگر کشورها ( 10 کشور) هم در این جلسه شرکت داشته‌اند. جزئیات بیشتر درمورد نام کشورهایی که دراین نشست بودند اعلام نشده است.

خبرگزاری رویترز هم در خبر خود اعلام کرده‌است مقامات ایرانی در این دیدار سعی کردند درباره درخواست‌هایی که از آنها شده توضیح دهند و همچنین خواستار آن شدند که واکنش‌های مالی نسبت به بانک‌های ایرانی متوقف یا کمتر شود.

داود دانش جعفری وزیر اقتصاد ایران خبر این مذاکرات را این گونه در اختیارخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) قرارداد؛ وی گفت: مقامات ایرانی حاضر در این اجلاس دیدار خاصی با مقامات آمریکایی نداشته‌اند و فقط در جلسه گروه کاری که برای بررسی قوانین ایران در زمینه مقابله با پولشویی تشکیل شده بود، شرکت کرده‌اند.

دانش جعفری گفت: ما برای تشریح روند اجرای قانون پولشویی در ایران، دعوت شدیم و در این اجلاس تعدادی از نمایندگان بانک مرکزی ایران و وزارت امور اقتصادی و دارایی شرکت داشتند و بحث‌هایی در زمینه قانون (مقابله با) پولشویی، چه قانون جدید و چه قانونی که به تصویب رسید، داشتیم.

نحوه دعوت از احمدی‌نژاد

یک مقام‌ حزب دمکرات کردستان عراق که رهبری آن را جلال طالبانی برعهده دارد،گفت که
احمدی نژاد رسما از سوی جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق برای سفر به این کشور دعوت شده است.

وی در گفت و گو با همشهری  در مورد زمان و شرایط این دعوت گفت: زمانی که سفیر ایران در عراق در سلیمانیه میهمان رئیس جمهوری عراق بود آقای طالبانی رسما ازسفیر خواست تا دعوت وی از احمدی نژاد برای سفر به عراق را به رئیس جمهوری ایران برساند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این دعوت به صورت شفاهی بوده و یا کتبی؟ گفت: دعوت شفاهی انجام شد اما ممکن است تاکنون به صورت کتبی نیز ارائه شده باشد.

وی درمورد برنامه‌های این سفر هم گفت: برخی دیدارها با مقامات رسمی عراق ‌ به صورت پروتکلی انجام می شوند و احتمالا ایشان با تعدادی از مراجع تقلید نجف نیز دیدار خواهد کرد.

کد خبر 44744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز