همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه، در دیدار سردبیران رسانه ها و نویسندگان جراید عراقی ثبات و امنیت عراق را ثبات و امنیت ایران دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران خواستار عراقی امن، یکپارچه و رو به پیشرفت است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره از روند توسعه سیاسی، دولت سازی، مردم و دولت دموکراتیک برخاسته از خواسته مردم حمایت کرده و به گفته مسئولین عراقی، جمهوری اسلامی ایران از قوی ترین حامیان دولت و مردم عراق است.

وزیر امور خارجه کشورمان، همچنین هدف سفر آتی آقای احمدی نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق را تحکیم مناسبات دوجانبه خواند و افزود: این سفر فرصت های جدیدی را در مناسبات ایران و عراق ایجاد خواهد کرد.

متکی افزود: روابط خوب دولت و ملت ایران و عراق می تواند الگویی برای دیگر کشورهای همسایه برای تعامل با عراق باشد.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران خواستار روابطی منطقی و مبتنی بر عدالت با همه کشورها غیر از رژیم صهیونیستی است، اما هیچگونه اهانت، هژمونی و سلطه طلبی را نمی پذیرد.

وزیرامورخارجه همچنین درخصوص ادامه گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران و آمریکا درباره عراق گفت: ما بخاطر کمک به مردم عراق، پذیرفتیم در گذشته با آمریکایی ها گفتگو کنیم و هدف ما این بود که در این مذاکرات، آمریکایی ها را درزمینه اشتباهاتشان آگاه کنیم.

متکی افزود گفت: هنوز تاریخ جدیدی برای دور بعدی این گفتگوها مشخص نشده است.

وزیر امورخارجه در بخش دیگری از سخنانش ، مناسبات اقتصادی میان ایران و عراق را خوب ارزیابی کرد و گفت: حجم مبادلات تجاری بین ایران و عراق هم اکنون بیش از دو میلیارد دلار است که پیش بینی می شود باتوجه به ظرفیت بالای دو کشور، این رقم طی سال آینده افزایش یابد.

وی همچنین با اشاره به تبلیغات کذب آمریکایی ها درباره نقش ایران در عراق گفت: آمریکایی ها حتی به مردم خودشان هم دروغ می گویند و با آنها صادق نیستند.

متکی افزود: گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا و گزارش اخیر البرادعی نشان داد که یافته های آژانس بین المللی انرژی اتمی با اظهارات مسئولان ایرانی انطباق دارد.

کد خبر 45332

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز