همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه ایران در گفت‌و‌گو با روزنامه الشرق الاوسط ضمن بیان مواضع ایران در خصوص دور چهارم گفت‌و‌گو با آمریکا در مورد عراق از قرب‌الوقوع بودن از سر گیری روابط دیپلماتیک ایران و مصر خبر داد.

منوچهر متکی با تأکید بر این‌که ایران حضور فعالی در نشست آینده‌ وزرای خارجه‌ کشورهای همسایه عراق خواهد داشت، گفت: در جریان این نشست تهران مذاکراتی را با طرف‌های شرکت‌کننده از جمله آمریکا برای بررسی اختلافات و تحولات خواهد داشت.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی در گفت‌وگو با روزنامه‌یالشرق الاوسط چاپ لندن، گفت: تهران سه دور مذاکرات را با آمریکا در خصوص عراق داشته است و واشنگتن اخیرا نسبت به برگزاری دور چهارم از این مذاکرات ابراز تمایل داشته و اعلام کرده است که تهران اصولا با انجام این مذاکرات مشکلی ندارد و زمان آن بعدا تعیین خواهد شد.

وی در ادامه با ابراز امیدواری از این‌که در دور بعدی از نشست‌های وزرای خارجه‌ کشورهای همجوار عراق که قرار است در کویت انجام شود بخشی از طرح پیشنهادی ایران طی نشست قبلی در استامبول مورد تصویب قرار گیرد، گفت: در این طرح بخشی از مشکلات مربوط به سازمان‌های تروریستی، خروج نیروهای بیگانه از عراق و مسأله‌ کرکوک مورد بررسی قرار گرفت.

متکی در خصوص درخواست‌های مربوط به عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق و میزان تأثیرگذاری آن بر ثبات این کشور، بیان داشت: در صورت خروج نیروهای آمریکایی از عراق بر اساس یک برنامه‌ تنظیم‌شده این خروج می‌تواند موجبات ثبات اوضاع عراق را فراهم سازد، اما در صورتی که جورج بوش رئیس جمهور آمریکا تا پایان دوره‌ ریاست جمهوری‌اش درباره‌ عقب‌نشینی این نیروها از عراق تصمیم‌گیری نکند دولت بعدی آمریکا با مشکلات جدی مواجه خواهد شد.

وی هم‌چنین درباره‌ موضع‌گیری کشورش در قبال بحران‌های موجود در مرزهای عراق و ترکیه، تصریح کرد: یکی از ریشه‌های این بحران مسأله‌ی تروریسم است. مناطق شمال عراق نباید به مکانی تبدیل شود که در آن سازمان‌های تروریستی به حمله علیه سایر کشورها بپردازند.

متکی ادامه داد: مسأله‌ دوم در این خصوص رابطه و همکاری بین آمریکا و گروهک پ.ک.ک است. آنچه که از امکانات توسط آمریکایی‌ها برای این گروهک در این منطقه فراهم می‌شود از اموری است که موجب تشویق گروههای این‌چنینی می‌شود.

وزیر امور خارجه‌ ایران با بیان این‌که در این باره با مسئولان عراقی و ترک صحبت‌هایی داشته است، افزود: امیدوارم که عراق و ترکیه به توافقی برسند که بر اساس آن به هیچ کس اجازه‌ حمله به کشور دیگر از طریق قسمت‌های شمال عراق داده نشود. توافق‌نامه‌های این‌چنینی می‌تواند به مسئولین مستقر در شمال عراق کمک کرده و تلاش‌های آنها را در جهت بهبود اوضاع اقتصادی منطقه‌شان و آن‌چه که خیلی برای مردم منطقه به همراه دارد متمرکز سازد.

متکی در ادامه از آمریکایی‌ها خواست که از موضع‌گیری‌های دوگانه‌شان دست بردارند چراکه آنها از یک سو مدعی ایستادگی در برابر تروریسم هستند و از سوی دیگر به تروریست‌ها کمک می‌کنند.

وی هم‌چنین درباره‌ اوضاع لبنان، گفت: ادامه‌ این بحران به ضرر منافع منطقه است و مشکل کنونی در لبنان مستلزم آن است که ما به تمامی جنبه‌های این امر نگاه کنیم.

همچنین ایران مصر است که این بحران باید حل شود و از تمامی تلاش‌هایی هم که کشورهای عربی و اسلامی در این خصوص انجام می‌دهند حمایت می‌کند. علاوه بر آن ایران معتقد است که مشکلات لبنان باید از طریق خود لبنانی‌ها حل و فصل شود و آمریکا، فرانسه، ایران، سوریه و عربستان نمی‌توانند به دور از خود لبنانی‌ها به حل این مسأله اقدام کنند.

وزیر امور خارجه‌ ایران با اشاره به روابط تهران ـ قاهره، تأکید کرد: ایران روابط خوبی با مصر در تمامی زمینه‌ها دارد و به رغم آن‌که روابط دیپلماتیک دو کشور از سال 1980 قطع شده اما این روابط در سطح خوبی است. هم‌چنین همکاری ایران با مصر در زمینه‌های اقتصادی به داخل سازمان‌های بین‌المللی کشیده شده است.

وی افزود: ایران و مصر در جریان مذاکراتشان مسأله‌ ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور را آغاز کرده و در حال حاضر دو کشور در آستانه‌ ازسرگیری این روابط هستند.

متکی در خصوص پرونده‌ی هسته‌ای ایران نیز اظهار داشت: آمریکایی‌ها باید با جرأت بیشتری به برنامه‌ هسته‌ای ایران نگاه کنند. آمریکایی‌ها از سال‌ها پیش در راستای ترویج این مسأله که ایران خواهان ساخت سلاح هسته‌ای است فعالیت کرده‌اند اما امروز همه از جمله نهادهای اطلاعاتی آمریکا اعلام داشته‌اند که ایران تلاشی در راستای تولید این‌گونه سلاح‌ها ندارد. این موضع‌گیری فرصت خوبی را در مقابل دولت آمریکا برای تغییر موضع‌گیری‌هایش فراهم کرده است.

وی افزود: دولت آمریکا در حال حاضر نیازمند جرأت کافی برای اعتراف در مقابل ملت آمریکاست مبنی بر آن‌که در ارزیابی‌هایش اشتباه کرده و این‌چنین اعترافی موجب تقویت وجهه‌ این دولت در برابر افکار عمومی کشورش خواهد شد. البته من معتقدم که دولت آمریکا چنین کاری را انجام نخواهد داد.

متکی در خصوص شرایط اعلام‌شده از سوی کاندولیزا رایس وزیر امور خارجه‌ آمریکا درباره‌ عادی‌سازی روابط با ایران، گفت: ظاهرا زنان آمریکا شجاع‌تر از مردان آن‌جا هستند و خانم رایس یک یا دو بار نظر مثبتش را اعلام کرده اما مشکل اینجاست که وی نمی‌تواند دیدگاههای مثبتش را اجرا کند.

وی در پایان با اشاره به توافق‌نامه‌ الجزایر بین ایران و عراق در سال 1975 درباره‌ی اروندرود، تصریح کرد: ایران و عراق خواهان استفاده از این مجرای آبی هستند و اروندرود جزیی از معاهده‌ الجزایر است. علاوه بر آن همکاری بین دو کشور در خصوص این مجرای آبی وجود دارد و مسأله‌ موجود مربوط به پاک‌سازی آب‌های این مجرای آبی است و این که بتوان آن را به مکان مناسبی برای کشتی‌رانی تبدیل کرد و دو کشور به زودی مذاکراتشان را در این خصوص انجام خواهند داد.

کد خبر 42587

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز