همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اظهارات اخیر رایس، گفت : امریکایی‌ها باید ثابت کنند که درپی اغراض منفی گذشته نیستند و رویکرد جدیدی را پیگیری می‌کنند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی در گفت وگو با پرس تی وی افزود : مقامات امریکایی پس از انتشار گزارش نهادهای سازمان‌های اطلاعاتی امریکا، از گفتگوی مشروط با جمهوری اسلامی ایران سخن گفته‌اند ولی ما هیچ شرطی را برای مذاکره نمی‌پذیریم.

وی بار دیگر با اعلام اینکه مقامات امریکایی در هفته های اخیر به دفعات از رفع تنش و اتخاذ سیاست گفتگوی مستقیم با جمهوری اسلامی ایران سخن گفته اند، تصریح کرد این درخواست نشان می‌دهد آن‌ها به نقش و اهمیت ایران در منطقه و ثبات قدم ملت ایران در احقاق حقوق قانونی خود آگاهی بیشتری یافته‌اند اما امریکایی‌ها در عمل، رویکرد دیگری را از خود بروز داده‌اند که با این گفته‌ها همخوانی ندارد.

وزیر امور خارجه همچنین در تشریح رویکردهای عملی جاری امریکا علیه ملت ایران گفت: رویکردهایی چون استمرار سیاست تحریم ، تشدید فشار ، باقی بودن بر پیش شرط غیر عقلایی و ناقض حقوق مسلم مردم ایران،‌ت کرار اتهامات متناقض با گزارش جامع اطلاعاتی امریکا، کارشکنی و به چالش کشیدن منافع کشورهای غربی طرف تجارت با ایران و نهایتا برخورد دوگانه با مقوله تروریسم در منطقه با ابراز علاقه برای گفتگو مغایرت دارد.

وی اضافه کرد: دولت امریکا باید در عمل نشان دهد که رویکردهای آن، واجد اهداف و اغراض منفی و غیر اعتماد ساز نبوده و برای اثبات ادعای خود، قدم های عملی مثبتی را بردارد که مبین تغییر اساسی در رویکرد ان‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ایران باشد.

متکی تاکید کرد:ما از رویکرد احترام آمیز و عقلایی استقبال می کنیم و معتقدیم با پرهیز از وارد کردن اتهامات بی‌پایه و اساس و احتراز از اقدامات نامناسب، می توان بستر تعاملات احترام آمیز را فراهم کرد.

کد خبر 40007

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز