چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۶ - ۱۱:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه 24 بهمن در حاشیه نشست هیئت دولت به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

منوچهر متکی در پاسخ به سؤالی درخصوص واکنش ایران به رفتارهای دولت فرانسه و برخی اظهارات مبنی بر تجدید نظر در روابط تهران - پاریس گفت: به نظر می‌رسد فرانسه بعد از طی مسیری پر فراز و نشیب در موضع‌گیری‌های سیاسی، به نقطه‌ای رسیده که زمینه برای به خط تعادل رسیدن آن کشور فراهم شده باشد.

وی اضافه کرد: امروز زمینه برای رسیدن به خط تعادل در اظهار نظرهای فرانسوی‌ها فراهم شده است و اگر آنها این مسایل را رعایت کنند هم در جهت منافع ملی فرانسه و هم جمهوری اسلامی ایران حرکت کرده‌اند. در غیر این صورت اگر در این مسیر حرکت نکنند به واقع در جهت خلاف منافع ملی خود حرکت کرده‌اند.

متکی به مناسبات جمهوری اسلامی ایران و فرانسه در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: ظرفیت‌های فراوانی در دو کشور چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی وجود داشته و دارد و امیدواریم نگاه واقع بینانه فرانسوی‌ها به تاثیر ایران در روابط دوجانبه و منطقه‌ای به آنها کمک کند از این ظرفیت‌ها هم در حوزه روابط دوجانبه و هم در حوزه منطقه‌ای استفاده کنند. وی تصریح کرد: این مطالب را بارها در گفت و گو با مقامات فرانسوی متذکر شده‌ایم.

اظهارات وزیر امور خارجه درباره گزارش آژانس

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوءال دیگری در خصوص انتشار گزارش محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که قرار است اواخر ماه فوریه جاری منتشر شود، گفت: ارزیابی شخصی من این است که اگر آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت فشار خاصی قرار نگیرد ما شاهد انتشار گزارشی واقع بینانه خواهیم بود.

متکی افزود: باقی مانده سوالات و موضوعاتی که در دستور کار آژانس بوده براساس برنامه ریزی صورت گرفته، انجام شده و تصور ما این است که آژانس، اکنون کاملا بر مسایل اشراف دارد.

وی اضافه کرد: آژانس از قبل نیز گفته است که انحرافی در فعالیت‌های ایران وجود ندارد.

وزیر امور خارجه گفت: ما نسبت به فعالیت‌های گذشته پاسخ لازم را داده‌ایم و البته همکاری‌هایی که در قالب مدالیته (طرح اقدام)تعریف شده، صورت گرفته است . متکی یادآور شد که در گذشته به این صورت نبوده و به نظر من فعالیت‌های مثبتی در این زمینه صورت گرفته است.

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوءالی درخصوص احتمال صدور قطعنامه جدید گفت: من در رایزنی‌هایی که اخیرا با کشورهای غیرمتعهد عضو غیردایم شورای امنیت داشته‌ام با تاکید ویژه آنها مواجه شده‌ام که عجله‌ای که الان برای صدور قطعنامه وجود دارد غیرمعقول است.

متکی در پاسخ به این سوءال که آیا تاخیر در انتشار گزارش جدید البرادعی بر اثر برخی فشارهای سیاسی به آژانس است، گفت:آقای البرادعی از نظر ما کارش تمام شده و هم اکنون آژانس در حال بررسی تدوین و آماده کردن گزارش است و از این جهت ما نمی‌خواهیم تکلیفی برای آژانس تعیین کنیم وی اضافه کرد: البته در برخی از مراحل کار با فشارهایی مواجه بوده‌ایم اما تاکنون سعی شده است آژانس بصورت مستقل تلاش‌های خود را انجام دهد .

وزیر امور خارجه گفت مواردی درخصوص فشار به آژانس هم اکنون مطرح شده است اما هنوز آثاری از تاثیر پذیری این فشارها بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و به ویژه شخص آقای البرادعی نمی‌بینیم.

واکنش به اظهارات سعد حریری

متکی در پاسخ به سوءال دیگری درخصوص ادعاهای اخیر سعد حریری یکی از رهبران جریان ‪ ۱۴‬مارس لبنان مبنی بر دخالت ایران در امور لبنان گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران درقبال لبنان کاملا روشن است و گروه‌های مختلف لبنانی هم به لحاظ ساختار این کشور و هم به لحاظ حقوقی و سنتی که در این کشور است باید به اجماع برسند.

وزیر امور خارجه اظهار داشت: توصیه ما به کشورهای دیگر این است که به حل مشکل لبنان کمک کنند و به جای مردم لبنان تصمیم نگیرند چرا که نیل به تصمیم مبتنی بر اجماع باعث می‌شود ثبات به لبنان برگردد.

متکی اضافه کرد:ارایه راه حل یک سویه و به نفع یک گروه خاص در لبنان نمی‌تواند راهگشای مشکل باشد چرا که همه گروه‌ها باید در این زمینه مشارکت کنند.

دور بعدی گفت و گوها با آمریکا

وزیر امور خارجه در پاسخ به سوءال دیگری در خصوص دور بعدی گفت و گوهای جمهوری اسلامی ایران و آمریکا درباره عراق اظهار داشت: گفت و گوها با آمریکا درخصوص عراق در سطح کارشناسی صورت می‌گیرد و به زودی انجام خواهد شد و تاریخ دقیق آن نیز در روزهای آینده اعلام می‌شود.

متکی در خصوص سفر رییس جمهوری به عراق نیز گفت: سفر آقای احمدی نژاد به دعوت رسمی رییس جمهوری و نخست وزیر عراق است و قطعی شده و هماهنگی‌های لازم انجام شده است. تاریخ انجام سفر به اطلاع عموم خواهد رسید.

وزیر خارجه تصریح کرد: این سفردر حوزه روابط دوجانبه دارای آثار بسیار مثبتی است. این سفر زمینه خوبی برای گسترش فعالیت‌های اقتصادی دو کشور فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: حجم مبادلات اقتصادی ایران و عراق از 1.5میلیون دلار به دو میلیارد دلار رسیده است و ظرفیت‌های خوب دیگری هم وجود دارد.

متکی اظهار داشت: سفر رییس جمهوری دارای آثار سیاسی نیز خواهد بود که با توجه به وضع عمومی عراق و هدف اصلی ایران در این کشور که همانا ایجاد آرامش است، این سفر نقش مهمی در ایجاد آرامش هر چه بیشتر در این کشور خواهد داشت.

کد خبر 44173

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز